
DWOREK POD PAWIEM
Dworek „Pod Pawiem” został wzniesiony prawdopodobnie w 1819, chociaż niektóre źródła sugerują, że powstał jednak później. Jego budowniczym był Ignacy Hercok. Na froncie znajdowała się facjatka ozdobiona w szczytowej części płaskorzeźbami pawia (stąd nazwa dworku) i Oka Opatrzności.
Jeszcze przed I wojną handlowano tu powozami. W krakowskim wydaniu Czasu z 21 czerwca 1936 roku czytamy o zaplanowanej tu licytacji… automatycznej maszyny do krajania szynki należącej do Teodora Kopczyńskiego.
Został wyburzony w latach 30. Dziś w jego miejscu stoi Dom Handlowy "Jubilat"

DROBNERION
Historia tego miejsca rozpoczyna się od ogrodu domu "Pod panem Jezusem", który stoi frontem do placu Szczepańskiego (dziś nr 3).
W XVI w. mieścił się tutaj szpital dla ubogich pod wezwaniem św. Szczepana, a w 1890 posiadłość tę nabył krakowski kupiec i radca miejski Roman Drobner. To właśnie do tej niewielkiej kamieniczki dobudowany został - zwrócony frontem do Plant - jednokondygnacyjny kawiarniany pawilon, w którym z początkiem 1905 r. rozpoczęła swą działalność kawiarnia „Wiosenna”, zwana potocznie Drobnerionem.
Przed przestrzennym i wysokim pawilonem kawiarnianym powstał niezwykły jak na owe czasy, ogródek kawiarniany. Wkomponowany w zieloną przestrzeń Plant, zachwycał finezyjnymi metalowymi stolikami i krzesełkami, intrygował plażowymi koszami rodem z nadbałtyckiej plaży i przyciągał wzrok roślinnością.
Niestety, kawiarnia nie przetrwała zawieruchy dziejów, budynek spalił jeszcze przed wojną. A dziś mieści się tutaj Bunkier Sztuki (przy nim znajdowała się słynna kawiarnia Bunkier Cafe, która w październiku 2020 roku, po 19 latach, zakończyła działalność).

LINIA CYRKUMWALACYJNA; POCIĄGIEM PRZEZ TRZECH WIESZCZÓW
Zdjęcie przestawia tor kolei cyrkumwalacyjnej w 1912 r. W tle widoczny jest budynek Studium Rolniczego Uniwersytetu Jagiellońskiego (dziś to Collegium Godlewskiego będące siedzibą Uniwersytetu Rolniczego).
W latach 1886–1887 zbudowano ośmiokilometrową linię obwodową (zwaną cyrkumwalacyjną) w miejscu dzisiejszych Alei Trzech Wieszczów, przekraczającą Wisłę w miejscu dzisiejszego Mostu Dębnickiego. Łączyła ona Łobzów z Płaszowem i Bonarką.
Powstała wzdłuż wału ziemnego z szeregiem bastionów Twierdzy Kraków flankowanego fosą z drogami wewnątrz i na zewnątrz. Wał wykorzystano jako nasyp, po którym przeprowadzono torowisko. Linia została otwarta 18 stycznia 1888. Przy linii wybudowano tylko jedną stację – Kraków Zwierzyniec oraz ładownię w okolicach miejsca przecięcia biegu kolei z dzisiejszym korytem rzeki Wilgi.
Do ładowni tej dochodził tor wąski z okolic Ludwinowa. Linię zlikwidowano 1 stycznia 1911. Most przebudowano na drogowy, a teren zniwelowano, tworząc reprezentacyjną arterię.

FABRYKA OCTU, MUSZTARDY I KONSERW OGÓRKOWYCH
Fabryka Octu, Musztardy i Konserw Ogórkowych przy ul. Królowej Jadwigi 31