Wystawa, która mieści się się w dwóch niewielkich pomieszczeniach ukazuje rolę, a przede wszystkim pracę niewielkiej grupy ludzi pracujących na tynieckim wzgórzu, konserwatorów dzieł sztuki. Są to przede wszystkim wykładowcy Katedry Technologii Techniki Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Zaprezentowane zostały prace konserwatorskie jakie od wczesnych lat powojennych były prowadzone aż do czasów współczesnych, i które są nadal realizowane były przez wykładowców Wydziału Konserwacji: prof. Józefa Nikla, dr Jacka Kieferlinga, dr Edyty Bernardy i Macieja Malczewskiego.
Pierwsza część wystawy otwierają wybrane fragmenty archiwalnej dokumentacji materiałów i fotografii z prac konserwatorskich min. jakie były prowadzone przez prof. Józefa Nykla w 1973 r. przy ołtarzu świętego Krzyża, czy też dokumentacja z prowadzonych prac konserwatorskich w latach 2002 – 2004 przy Tęczowym Krucyfiksie.
Dokumentacyjne materiały i fotografie z prowadzonych prac konserwacyjnych zostały specjalnie zaaranżowane wewnątrz snycerskich pozłacanych ramach, wykonanych przez studentów konserwacji i rzeźby w ramach ćwiczeń prowadzonych przez dr Romana Jacka Kieferlinga. Zaprezentowana została również kopia obrazu Ferdynanda Ruszczyca „Krzyż w Tyńcu” z 1908 r.
W gablocie zaaranżowany został warsztat konserwatora witrażownika gdzie obok szkła gomółkowego pokazane zostały narzędzia oraz jedną z gotowych kwater powstałej w wyniku prac prowadzonych przez dr Edytę Bernacką.
W następnej sali prezentowane jest snycerskie relikty wyposażenia kościoła śś. Piotra i Pawła, które podczas prowadzonych prac konserwatorskich i restauracyjnych nie zostały odnalezione a ich miejsce zajęły rekonstrukcje.
Interesującym elementem wystawy jest pokazanie poszczególnych etapów rzeźbienia kopii w lipowym drzewie aż po końcowy etap nałożenia złota płatkowego 23/34 karata i grubości ludzkiego włosa.
Zaaranżowana została pracownia snycerska oraz pokaz wykonania kopii i narzędzia.
Zaprezentowano również materiały stosowane w konserwacji oraz kopie płytek posadzkowych wykonanych na różnych materiałach.
Dobrze, że dzięki tej wystawie możemy zobaczyć sam warsztat konserwatora, jego narzędzia i to związany z różnymi materiałami jak: drewno, szkło, ceramika ale trudno jest przedstawić na wybranej dokumentacji, zdjęciach jak wiele wysiłku potrzeba, aby utrzymać to, co kiedyś zostało stworzone aby następnie przekazać kolejnym pokoleniom.
W godzinach otwarcia Muzeum Opactwa Benedyktynów „Skarby Tynieckie” można oglądać do 24 kwietnia 2024 r.
Najspokojniejsze kraje na świecie, zobacz zestawienie
