https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ulica Basztowa przez pół roku bez tramwajów

Piotr Drabik
Po przebudowie tramwaje będą szybciej przejeżdżały przez ul. Basztową
Po przebudowie tramwaje będą szybciej przejeżdżały przez ul. Basztową fot. Andrzej Banaś
Transport. Przez najbliższe dwa i pół miesiąca będzie zamknięte również skrzyżowanie w okolicy dworca kolejowego. Cały remont ulicy Basztowej potrwa do grudnia tego roku.

Takich utrudnień dla pasażerów komunikacji miejskiej i kierowców w ścisłym centrum Krakowa nie było od lat. Za tydzień rozpocznie się przebudowa ul. Basztowej wraz z torowiskiem. Z tego powodu co najmniej do końca sierpnia zostanie zamknięte skrzyżowanie w okolicy dworca kolejowego. Od 17 czerwca tramwaje nie będą kursować przez ul. Basztową, Pawią, Westerplatte oraz Lubicz (do jej skrzyżowania z ul. Rakowicką).

Autor: Piotr Drabik

Z tego powodu zostanie zawieszonych pięć linii tramwajowych (nr 2, 5, 7, 12 i 70), a osiem pojedzie po objazdowych trasach. Tramwaj nr 3 ma być skierowany w stronę tunelu pod dworcem kolejowym, następnie al. Powstania Warszawskiego i ul. Grzegórzeckiej. Podobną trasą (tylko od ul. Dietla) pojedzie tramwaj nr 10 i 52.

Przez ul. Długą, Kamienną i tunel pod dworcem ma kursować linia nr 4 i 14. Skróceniu ulegnie trasa tramwaju nr 19 (do pętli Cmentarz Rakowicki), którą na relacji Dworzec Towarowy - pl. Bohaterów Getta zastąpi linia nr 3. Zmiany zostaną wprowadzone również na przebiegu nr 20 (przez ul. Starowiślną i Grzegórzecką) i 24 (przez ul. Podwale i plac Wszystkich Świętych).

Ponadto urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu zdecydowali o uruchomieniu dwóch dodatkowych linii tramwajowych (nr 72 na trasie Krowodrza Górka-Salwator oraz 75 na relacji Os. Piastów-Dworzec Towarowy).

Diametralne zmiany dotkną również autobusy miejskie. Trasy objazdowe wyznaczono dla linii nr 124, 152, 424 (przez ul. Lubomirskiego, Dworzec Główny Wschód, Politechnikę, Nowy Kleparz i Aleje Trzech Wieszczów). Natomiast autobus na linii 502 (zatrzyma się na przystankach m.in. Uniwersytet Ekonomiczny, Politechnika, Nowy Kleparz, Plac Inwalidów, AGH i Cracovia).

W czasie wakacji z innego miejsca będą również rozpoczynać się nocne kursy tramwajów i autobusów. - Zlot linii tramwajowych planujemy przy Poczcie Głównej, a autobusowych - przy skrzyżowaniu ul. Starowiślnej i Dietla. Dodatkowo dla umożliwienia przesiadek między odjazdami autobusów i tramwajów będzie 15 minut różnicy - mówi nam Łukasz Franek.

Utrudnienia nie ominą kierowców. Samochody będą mogły podjechać tylko do skrzyżowania: ul. Westerplatte z Zamenhofa, Pawiej z Worcella oraz Lubicz z Bosacką.

- Najbardziej newralgiczny w czasie remontu będzie plac Wszystkich Świętych, gdzie przeniesie się ruch kołowy i zwiększona liczba tramwajów. Z tego powodu w wakacje planujemy tutaj ograniczenie ruchu samochodów - wyjaśnia Łukasz Franek, wicedyrektor ZIKiT. Sen z powiek spędza mu również ulica Długa, gdzie notorycznie dochodzi do zatrzymania ruchu tramwajów przez źle zaparkowane pojazdy.

Pod koniec maja w tym miejscu ZIKiT wymalował wyraźną biało-czerwoną linię oddzielającą miejsca postojowe od jezdni. Jednak i ona nie odstraszyła amatorów niewłaściwego parkowania.

Inwestycja na ul. Basztowej, obejmująca m.in. wymianę szyn i wprowadzenie ruchu jednokierunkowego, miała rozpocząć się już dwa lata temu, jednak przed urzędnicze zaniedbania długo czekano z rozpoczęciem przebudowy. Teraz inwestycja zbiegnie się z zamknięciem dla tramwajów ul. Grzegórzeckiej (w związku z modernizacją linii kolejowej Dworzec Towarowy - Rudzice) na okres 2,5 miesiąca.

- Obecnie nie przyjmujemy terminu rozpoczęcia tam prac od 1 lipca. Jednak przewidujemy jeszcze w wakacje możliwość jednoczesnego zamknięcia ulic Lubicz, Westerplatte i Grzegórzeckiej - wymienia Łukasz Franek.

Komentarze 8

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

I
Icy
No to się zdziwiłam... Znam sporo osób, które z Bronowic dojeżdżają do pracy na ul. Kopernika. I jak do tej pory mieliśmy na bezpośredni dojazd trzy linie, tak teraz nie będziemy mieć żadnej - ale kto by się tym przejmował. :P
h
henrk
później tunelem na Mogilską
k
kk
Zdziwisz sie bo plan jest żeby puścić 4 Długą :) ogólnie porażka, bo wyłacza sie zupełnie najważniejszy węzeł przesiadkowy w miescie, czyli przystanek pod dworcem...czemu nie można tak zorganizować robót zeby chociaz puścić komunikację autobusową przez Lubicz?
G
Gość
4 pojedzie tak samo jak 14, czyli Długą i Kamienną przez tunel. Natomiast nie wiem, jak oni sobie wyobrażają zamknięcie chociaż na krótki czas jednocześnie ul. Lubicz i Grzegórzeckiej, co jednak może nastąpić. Tylko wtedy zostaje jedynie Długa...
I
Icy
No właśnie, jedna z najbardziej obleganych linii w Krakowie umknęła panu redaktorowi... :P
Ale chyba oczywistym jest puszczenie jej od Ronda mogilskiego Grzegorzecką, Starowiślną przez Plac Wsz Św do Bagateli i dalej po staremu.

Tylko co ma znaczyć (nawet tymczasowe) zamknięcie w tym samym czasie też Grzegorzeckiej??!!
k
krakus
A o "4" to autor zapomniał?
b
bajok krakoski
"Inwestycja (...) miała rozpocząć się już dwa lata temu, jednak przez urzędnicze zaniedbania długo czekano z rozpoczęciem przebudowy." - tak stoi w tekście powyżej. A mnie ciekawi, czy któryś z tych "zaniedbujących urzędników" poniósł jakiekolwiek konsekwencje za obijanie się w pracy? Czy też dostawał regularną "pensję + premia" - mimo tego że dwa lata "zaniedbywał"??
b
bajok krakoski
"Inwestycja (...) miała rozpocząć się już dwa lata temu, jednak przez urzędnicze zaniedbania długo czekano z rozpoczęciem przebudowy." - tak stoi w tekście powyżej. A mnie ciekawi, czy któryś z tych "zaniedbujących urzędników" poniósł jakiekolwiek konsekwencje za obijanie się w pracy? Czy też dostawał regularną "pensję + premia" - mimo tego że dwa lata "zaniedbywał"??
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska