Wielicka Strefa Aktywności Gospodarczej „Kokotów - Brzegi” stała się największym parkiem logistycznym w Małopolsce. Na terenie mającym ok. 100 ha działa już ponad 20 firm. Powstało ok. 1600 nowych miejsc pracy, a za chwilę będzie kolejnych 1300, bo zatrudnienie tylu osób planuje firma Answear.com, która przenosi się do WSAG z Krakowa.
Każda informacja o nowym inwestorze oznacza jednak także nasilające się narzekania mieszkańców na brak w tym rejonie chodników i odpowiednich dróg. Sytuację komplikuje dodatkowo przebudowa linii kolejowej Podłęże - Kraków.
Wiadukty PKP. Samorząd chce przyśpieszenia prac
Rejon Kokotów - Brzegi - Węgrzce Wielkie przypomina od miesięcy ogromny plac budowy. Kolejowa inwestycja powoduje ogromne utrudnienia w ruchu. Droga powiatowa w Kokotowie (trakt relacji Wieliczka - Brzegi - Kraków) jest zamknięta od lipca 2017 r. - na kluczowym odcinku ok. 100 m w rejonie, gdzie trwa przebudowa wiaduktu kolejowego.
Według ostatnich ustaleń PKP z powiatem wielickim (zarządca trasy) prace te muszą zakończyć się najpóźniej w grudniu br. Jednak jak usłyszeliśmy w tym tygodniu nieoficjalnie w kolejowej spółce: finał kokotowskich prac w tym roku to wariant optymistyczny, zależny od wielu czynników (m.in. od warunków pogodowych) i na dziś szanse jego dotrzymania są definiowane sformułowaniem „może się uda”.
Zamkniętą trasą przejeżdżało ok. 9 tys. aut na dobę. Teraz ten ruch musiały przejąć inne lokalne trakty. Kłopoty związane z kolejową inwestycją omawiano podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej.
Andrzej Dyga, radny ze Strumian zaapelował o interwencję gminy w sprawie sposobu prowadzenia prac kolejowych. - W cieku Zabawka kolej włożyła dwie zardzewiałe rury (w Kokotowie, w tzw. wąskim gardle, dodatkowo rury umieszczono poniżej lustra wody - red.), a przyczółki zrobiono z jakieś dziwnej siatki. To cud techniki i budownictwa… Przy większym deszczu dojdzie tam do zatoru i spiętrzenia wody i zaleje całą okolicę - mówił radny.
- To jak odbywa się przebudowa linii kolejowej z Podłęża do Krakowa, to jakaś masakra. Nie wiem, czy oni mają tylko jedno rusztowanie i przenoszą je z jednego mostu na drugi? Bo tam się nic nie dzieje, a kiedy zostanie zamknięta droga powiatowa przez Brzegi, to w Kokotowie będzie dramat. Trzeba z koleją poważnie porozmawiać, bo te samochody nas zajeżdżą - dodał Andrzej Dyga.
Przewodniczący wielickiej Rady Miejskiej Tadeusz Luraniec powiedział nam, że na najbliższej sesji podjęta zostanie rezolucja dotycząca przyśpieszenia prac kolejowych w gminie Wieliczka. - Roboty tam stanęły, w dodatku jest sporo związanych z nimi kontrowersji. To nie do pojęcia jak można w taki sposób prowadzić inwestycję - ocenia samorządowiec.
Kolej przekonuje, że prace w rejonie Kokotów - Węgrzce Wielkie idą planowo. - Inwestycja jest tam na półmetku. Na przełomie czerwca i lipca roboty musiały zostać wstrzymane z powodu przenoszenia ruchu pociągów na nowy tor, ale już je wznowiono. My także naciskamy na wykonawcę, by jak najszybciej prowadził prace - twierdzi Piotr Hamarnik, rzecznik PKP PLK.
Wieliczka planuje budowę nowych dróg w strefie
Jesienią 2020 r. powinna być gotowa droga - mająca ok. 2 km, szeroka na siedem metrów, z chodnikiem i ścieżką rowerową - łącząca WSAG z obszarem pod przemysł w Węgrzcach Wielkich. - Dokumentacja dla budowy drogi jest prawie gotowa. Moglibyśmy złożyć wniosek o pozwolenie na budowę, ale nie możemy doprosić się w PKP o niezbędną nam do tego - mapkę planowanego przebiegu w tym rejonie linii kolejowej Podłęże - Piekiełko - powiedział nam burmistrz Wieliczki Artur Kozioł.
- Planujemy tam także drogę wzdłuż torów kolejowych. Inwestycja będzie prowadzona w partnerstwie publiczno-prywatnym. Grunty pod nowy trakt wykupią firmy ze strefy, a budową zajmie się gmina z pomocą funduszy zewnętrznych - zapowiada Artur Kozioł.
Droga do WSAG przez Brzegi do remontu. Rok utrudnień w ruchu
12 miesięcy. Tyle potrwa gruntowna przebudowa ponad 3 km drogi powiatowej w Brzegach (trasa Niepołomice - Kraków). Wykonawca prac jest już na placu budowy. Utrudnienia - ruch wahadłowy - rozpoczną się prawdopodobnie pod koniec lipca wraz z przebudową kanalizacji, sieci gazowej i innych instalacji teletechnicznych. - W jakich okresach droga będzie zamykana dla ruchu, okaże się za dwa tygodnie, kiedy wykonawca prac przedstawi nam projekt organizacji ruchu na czas inwestycji - mówił w piątek Grzegorz Łętocha, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Wieliczce.
9,7 mln zł. Tyle pochłonie przebudowa drogi w Brzegach, na odcinku od od szkoły w Grabiu do mostu na Serafie. Przewidziano tam m.in.: budowę chodników, wykonanie nowej podbudowy drogi oraz poszerzenie jezdni do 6 m, doświetlenie przejść dla pieszych.
WIDEO: Samochody używane. Wiemy, na które marki trzeba najbardziej uważać. Sprawdź
Źródło: TVN Turbo/xnews
- TOP 10. Oto największe atrakcje Wieliczki!
- Najbardziej urokliwe zakątki solnych podziemi [ZDJĘCIA]
- Najlepsze lody w twojej okolicy. Internauci polecają! [LISTA MIEJSC]
- Dawne Niepołomice. Takie było miasto w drugiej połowie XX wieku [ZDJĘCIA]
- Dawna Wieliczka. Takie było miasto w latach 1974-1976 [ZDJĘCIA]
- Zatrzymana chwila, czyli archiwalny portret Gdowa [ZDJĘCIA]
