Wielka inwestycja kolejowa - w lipcu

Anna AgaciakZaktualizowano 
Pociągi z Tarnowa i Wieliczki będą dojeżdżały tylko do Płaszowa. Potem pasażerów zabiorą tramwaje
Pociągi z Tarnowa i Wieliczki będą dojeżdżały tylko do Płaszowa. Potem pasażerów zabiorą tramwaje fot. Andrzej Wiśniewski
Zapowiadane na kwiecień zamknięcie torowiska między Krakowem Głównym a Płaszowem zostało przesunięte o kilka miesięcy.

Pasażerowie kolei, zwłaszcza dojeżdżający do pracy i do szkół w Krakowie, mogą na razie odetchnąć z ulgą. Utrudnienia w kursowaniu pociągów (związane z przebudową torowiska), których spodziewali się już za miesiąc, planowane są dopiero w czasie wakacji.

- Zmiana terminu zamknięcia szlaku Kraków Główny - Kraków Płaszów nastąpiła w związku z nierozstrzygniętym przetargiem na wyłonienie wykonawcy modernizacji tego odcinka. Przybliżony nowy termin zamknięcia to lipiec - wyjaśnia Magdalena Opyd z biura prasowego małopolskiego Urzędu Marszałkowskiego.

Dorota Szalacha z PKP PLK, zarządcy infrastruktury kolejowej, uzupełnia, że procedura przetargowa trwa. - Mieliśmy do czynienia z dwoma odwołaniami - wyjaśnia. - Już zostały rozpatrzone i oddalone przez Krajową Izbę Odwoławczą. Teraz dokumentacja została przekazana do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Po zakończeniu procedury przetargowej podpiszemy umowę z wybranym wykonawcą. Spodziewamy się tego w kwietniu.

Przypomnijmy, pierwsze zamknięcie torowiska - planowane wstępnie na ok. 40 dni - to początek gigantycznej inwestycji kolejowej w Krakowie. Chodzi o modernizację linii kolejowej E30 Kraków Główny - Rudzice. W jej ramach zostanie m.in. dobudowana dodatkowa para torów dla kolei aglomeracyjnej na odcinku Kraków Główny - Płaszów - Bieżanów. Powstanie również nowy most kolejowy na Wiśle. Zbudowane będą nowe stacje kolejowe Kraków Złocień i Kraków Grzegórzki. Budowa dodatkowych torów między Krakowem Głównym a Bieżanowem spowoduje utrudnienia nie tylko w kursowaniu pociągów. Na odcinku od ul. Kopernika do ul. Grzegórzeckiej i od ul. Grzegórzeckiej do ul. Miodowej nasyp kolejowy zostanie rozebrany i zastąpiony estakadami kolejowymi, na których ułożone będą tory. Roboty mają się wiązać z wyłączeniami i ograniczeniami w ruchu aut i tramwajów m.in. na ulicach Grzegórzeckiej, Kopernika, Miodowej. To może zaburzyć komunikację w dużej części miasta.

- Faktycznie mieszkańców, turystów i podróżnych czekają poważne utrudnienia, ale dzięki tej inwestycji kolejowej wartej około miliarda złotych będzie szybszy ruch dalekobieżny oraz Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej - przekonuje Dorota Szalacha.

Aby zminimalizować utrudnienia dla pasażerów kolei, na czas zamknięcia odcinka Kraków Główny - Kraków Płaszów planowane jest utrzymanie dotychczasowej zasady honorowania biletów w systemie komunikacji miejskiej w Krakowie. Dodatkowo zaplanowane jest wzmocnienie wybranych linii tramwajowych.

Pasażerowie Kolei Małopolskich muszą się nastawić na poważne zmiany w rozkładach jazdy - zarówno Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA), jak i składów dalekobieżnych.

Na razie nikt nie chce jeszcze mówić o szczegółach. Poznamy je dopiero w kwietniu, gdy wybrany wykonawca inwestycji przedstawi zakres i etapy poszczególnych prac.

Już dziś mówi się wstępnie, że pociągi jadące od strony Tarnowa skończą trasę w Płaszowie i tam pasażerowie będą musieli przesiąść się do tramwajów, by dojechać do centrum miasta. Podobnie będzie z pociągami Kolei Małopolskich, jeżdżącymi m.in. z Wieliczki na lotnisko w Balicach. Składy jadące z Balic dojadą tylko do Dworca Głównego PKP.

Jeszcze bardziej może się skomplikować sytuacja z pociągami m.in. z Warszawy do Rzeszowa, jeżdżącymi przez stolicę Małopolski. Prawdopodobnie zatrzymają się one na północy miasta (stacja Batowice) i tam podróżni będą musieli przesiąść się do pociągu regionalnego, by dotrzeć do centrum miasta.

- Pasażerów będziemy informować o wszelkich utrudnieniach z wyprzedzeniem. Prace na pewno będą prowadzone tak, by problemy były jak najmniejsze. Głos społeczny będzie brany pod uwagę - zapewnia Dorota Szalacha.

polecane: 60 Sekund Biznesu: Niemcy najważniejszym partnerem handlowym.

Wideo

Materiał oryginalny: Wielka inwestycja kolejowa - w lipcu - Dziennik Polski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 6

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

p
pppp

Kolej to nie tramwaj, nie można skakać z poziomem torów w górę i w dół na krótkich odcinkach.

J
Jaja

Bo taka filozofia bylo zbydowanie przystankow kolejowych na malej obwodnicy kolejowej nad ul. Mogilska i alejami pokoju i puszczenie SKA z Lotniska do Wieliczki przez Al. Pokoju i Mogilska. Przystanki te moznaby w przyszlosci wykorzystac dla potrzeb 4 linii SKA.

k
krakus

Zewnętrzne dla ruchu lokalnego, wewnętrzne dla dalekobieżnego.
1) z wewnętrznych nie będzie połączenia na łącznicę w kierunku Skawiny
2) perony przy Hali Targowej będą tylko po zewnętrznej.

A
Ambasador

Z koleją to ja bym pod ziemię poszedł. Tak samo zamiast estakad stosunkowo krótkie tunele - zjazd pod skrzyżowanie i wyjazd za.

a
abaqus

Po zewnętrznej stronie będą. Dla pociągów, które się tam nie zatrzymują.

p
pempek

A jakoś na nowej stacji Kraków Zabłocie nie widzę miejsca dla dwóch dodatkowych torowisk...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3