Spis treści
Żetony i monety pójdą w niepamięć?
Od kilku dziesięcioleci sieci sklepów zabezpieczają dostęp do wózków sklepowych przy pomocy prostych systemów na monety i żetony plastikowe. System miał skutecznie zapobiegać kradzieżom i pozostawianiu wózków poza wyznaczonymi miejscami. I zapobiegał. Drobne kwoty pozostawione w wózkach sklepowych wywołują w nas psychologiczną potrzebę odzyskania pieniędzy i chociaż nadal zdarza nam się spotkać wózek sklepowy na środku sąsiadującej z supermarketem łąki, to jednak sukces tej metody jest niezaprzeczalny.
W trzeciej dekadzie XXI wieku coraz większym wyzwaniem okazuje się jednak tendencja prowadząca każdego z nas w stronę płatności bezgotówkowych. Niemiecki portal supermarket-inside.de donosi, że Netto wprowadza w swoich wózkach system elektroniczny, który zastąpi monety i żetony.
Elektroniczny system odblokowania wózka
System Hybridloc pozwoli na odblokowanie wózka klasycznie za pomocą monety lub żetonu, ale da także możliwość zastąpienia ich chipem lub urządzeniem mobilnym. Klienci niemieckich sieci Netto w swoich aplikacjach mobilnych sklepu muszą znaleźć zakładkę „Otwórz koszyk” i przyłożyć telefon do rączki wózka, aby go odblokować. Przypomina to płatności elektroniczne i nie powinno sprawiać trudności większości klientom, którzy korzystają z aplikacji.
Sieć w ten sposób chce nie tylko ułatwić dostęp do wózków sklepowych, ale także zachęcić do korzystania z aplikacji mobilnych. Program pilotażowo powstał w dwóch sklepach Netto w Niemczech, ale sieć nie wyklucza rozwinięcia go szerzej na cały kraj.
Płatności bezgotówkowe coraz bardziej popularne
Fundacja Polska Bezgotówkowa podaje, że w całym 2022 roku ponad 60 proc. transakcji w sklepach detalicznych było realizowanych w sposób bezgotówkowy.
O dynamicznym rozwoju stosowania płatności bezgotówkowych decyduje przede wszystkim postrzegana przez konsumentów wygoda korzystania z kart i płatności mobilnych, a także ich wysoka użyteczność, którą osiągnięto dzięki rozbudowie sieci terminali płatniczych w ramach Programu Polska Bezgotówkowa. Duża sieć terminali zlokalizowanych w całym kraju sprawiła, że konsumenci uzyskali pewność akceptacji płatności cyfrowych w większości branż - mówi dr hab. Michał Polasik z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, cytowany w komunikacie Fundacji.
W ubiegłym roku w Polsce działało 1,2 mln terminali płatniczych, a do sierpnia bieżącego roku przybyło ich blisko 11 tys. Korzyści z płatności bezgotówkowych widzą także przedsiębiorcy. Aż 74 proc. z nich potwierdza, że wprowadzenie ich do danego punktu zwiększyło obroty lub/i liczbę ich klientów.
Płatności bezgotówkowe są już powszechne także wśród przedsiębiorców. Rośnie liczba firm, które deklarują, że ponad 75 proc. wszystkich transakcji stanowią u nich płatności bezgotówkowe - tak wynika z raportu „Płatności bezgotówkowe w polskich MŚP”. Z badania wynika, że najczęściej po tego typu płatności sięgają m.in. prawnicy, architekci oraz przedstawiciele branży fitness czy rozrywkowej. Z kolei najmniej płatności bezgotówkowych widać w salonach fryzjerskich i kosmetycznych.
