Od czasu wybuchu pandemii wzrosła liczna osób korzystających z prywatnych środków transportu. Tylko w kwietniu przewozy transportem publicznym spadły o 78 proc. w stosunku do czasu sprzed Covid-19, a 75 proc. ankietowanych deklaruje, że do miejsca pracy dojeżdża samochodem. Jednocześnie posiadamy jedną z najstarszych flot w Europie, a średni wiek samochodu to blisko 14 lat.
Z danych analitycznych wyszukiwarki google wynika, że następuje wzrost zainteresowania hasłami związanymi z samochodami. Może to wskazywać na fakt, iż w związku z pandemią coraz więcej osób decyduje się na wakacyjne podróże własnym lub wynajętym samochodem lub tak jak pokazują badania, wracając do pracy zamierza przemieszczać się swoim autem i poszukuje nowszych modeli pojazdów. Dodatkowo pandemia spowodowała zakłócenie łańcucha dostaw, ograniczając mocno dostępność nowych modeli aut oraz spadek skłonności konsumentów do ponoszenia większych wydatków.
Analitycy PKO Banku Polskiego w raporcie „Automarket w internecie – COVID-19 zmienia branżę samochodową” wskazują, że na rynku motoryzacyjnym nastąpiły już dostrzegalne zmiany zachowań konsumenckich, gdyż można zaobserwować wzrost sprzedaży aut używanych przede wszystkim młodych i z niskim przebiegiem. Widać nasilenie zainteresowania zakupem aut przez internet.
- Już przed pandemią klienci rozważali zakup samochodu w kanale online. Z badań przeprowadzonych dla marki Automarket.pl wynika, że co czwarty badany deklarował skłonność zakupu samochodu online, bez fizycznego spotkania ze sprzedawcą i oglądania samochodu. W związku z obecną sytuacją ten trend będzie się nasilał– mówi Tomasz Otto, PKO Leasing, cytowany w komunikacie.
Obecnie na rynku jest dostępnych już kilka platform zakupu samochodów. Dla klienta ważne jest jednak to, na jakich zasadach można dokonać zakupu i czy auta dostępne na platformie są sprawdzone. Warto zwracać uwagę, z jakiego źródła pochodzą samochody i czy są w takim miejscu dostępne również oferty od sprawdzonych dealerów. Jednym z najważniejszych punktów jest inspekcja auta.
- Kupując samochód, zarówno online, jak i tradycyjnie, warto zwrócić uwagę na to, czy pojazd posiada gwarancję przebiegu oraz pełną historię serwisową- zauważa ekspert.
Jedną z przyczyn, dla których klienci chętnie sięgają po samochody używane zamiast nowych, jest istotna różnica w cenie pojazdów. Standard wyposażenia i wartość użytkowa kilkuletniego samochodu używanego nie odbiega istotnie od wartości użytkowej i standardu nowego samochodu przy znacznej rozbieżności w cenach pojazdu.
Różnica w cenach między pojazdami nowymi a używanymi w najbliższym czasie może się jeszcze przejściowo pogłębić z przyczyn podażowych. Konsekwencją przestojów produkcji w fabrykach będzie niższa podaż nowych aut. Wpływ będą miały również podwyżki, wynikające ze znacznego wzrostu kosztów produkcji samochodów, m.in. z powodu wyśrubowanych norm emisyjnych.
W kwietniu różnica między depozytami a kredytami gospodarstw domowych wyniosła 200 mld zł. Oszczędności te mogą przyczynić się do mocnego odbicia konsumpcji. Polska ma dość starą flotę pojazdów, ponad 36 procent z nich stanowią samochody ponad 20-letnie, a jednocześnie zajmujemy 5. miejsce w rankingu najbardziej zmotoryzowanych krajów Unii Europejskiej. Istnieją zatem przesłanki ekonomiczne, że część z tych oszczędności zostanie przeznaczona na zakup samochodów osobowych.
