"Problem smogu i niskiej jakości powietrza w Krakowie wymaga zastosowania dobrze przemyślanych kroków. Nie należy ulegać populizmowi oraz chęci przypodobania się osobom, które własny interes widziany, przez chęć poruszania się autem, jednym autem pół życia, niechętne są na zmiany. Tak samo wymagania nie mogą być dobierane na zasadzie losowania. Z lektury norm EURO, jak i uregulowań CAFE wynika, że w przypadku silników benzynowych od 2011 oraz Diesla od 2015 zostały ustanowione przełomowe, najbardziej postępowe zaostrzenia norm. W związku z tym należy uwzględnić to w ustanawianiu SCT w Krakowie" - podkreślono w petycji.
Proponują dużo większe ograniczenia dla samochodów
W petycji zaproponowano, by od 1 lipca 2025 roku ustalić minimalne wymagania dopuszczające do wjazdu do SCT na: EURO 4 i rok daty produkcji od 2006 dla pojazdów z silnikiem benzynowym oraz Euro 5 i rok produkcji od 2011 dla silników Diesla, natomiast od 1 lipca 2026 roku wprowadzić normę Euro 5 dla benzyny i Euro 6 dla Diesla, w związku z czym po Krakowie mogłyby się poruszać pojazdy w wieku do 15 lat dla benzyny i w wieku do 11 lat dla Diesla.
To byłyby bardziej restrykcyjne przepisy niż proponowane dotychczas. "W myśl zapisów Strefy Czystego Transportu najniższe wymagania od dnia 1 lipca 2025 będą dotyczyć samochodów benz./ON odpowiednio od 1992/1996 roku, lub w przypadku rejestracji od 1 marca 2023, roczniki 2000/2010. Wynika z tego, że jeśli ktoś ma samochód zarejestrowany ponad 2 lata temu, w praktyce będzie mógł bez przeszkód wjeżdżać do Strefy, ponieważ dopuszczone pojazdy historyczne mogą być rejestrowane na żółte tablice po przekroczeniu 25 lat. Wynika z tego, że w pierwszym etapie SCT będzie w praktyce martwa. Warto sobie zadać pytanie ile samochodów wieku ponad 30 lat jest jeszcze używanych w codziennym ruchu? W przypadku drugiego etapu wiek 25 lat dla benzyny i 15 lat dla Diesla też można uznać na nieadekwatny. Samochody benzynowe do 25 lat będą mogły wjechać, te ponad 25-letnie będzie wystarczyło zarejestrować jako zabytkowe" - skomentowano w petycji.
"W przypadku uchwalenia nowej uchwały będzie aż 1,5 roku na dokonanie zmiany samochodu. Wg danych SAMAR średni wiek samochodu w Polsce wynosi 16,2 lat. Wynika z tego, że w przypadku samochodów benzynowych niewielki odsetek kierowców będzie musiało zmienić samochody. W przypadku silników Diesla od kilku lat sprzedaż nowych samochodów na ON maleje i w 1 kwartale 2024 wynosiła w Polsce 7,9 proc. Wcześniej w roku 2021 i 2022 odpowiednio 12,2 proc. i 11,07 proc. Wynika z tego, że niejako naturalnie klienci salonów i kierowcy odchodzą od Diesla. Wobec tego zastosowanie dość restrykcyjnego limitu wieku na 11 lat dla Diesla dotknie niewielką część kierowców i jest niejako naturalną tendencją odchodzenia od silników Diesla" - zaznaczono też w petycji.
Od 29 listopada konsultacje społeczne w sprawie SCT
Przypomnijmy, że Od 29 listopada do 20 grudnia 2024 roku Zarząd Transportu Publicznego będzie prowadził konsultacje społeczne dotyczące projektu uchwały Rady Miasta Krakowa w sprawie wprowadzenia Strefy Czystego Transportu (SCT) w Krakowie. Mieszkańcy będą się więc mogli wypowiedzieć w kwestii tego, jakie powinny zostać zapisane w nowej uchwale o SCT ograniczenia ruchu dotyczące samochodów emitujących nadmierną ilość spalin.
Obecne wymogi (obowiązujące do czasu przyjęcia przez Radę Miasta Krakowa nowej uchwały) zakładają, że SCT ma obowiązywać w Krakowie od 1 lipca 2025 r., a jej pełna wersja miałaby wejść w życie rok później.
Do SCT będą mogły wjechać wszystkie pojazdy, które spełnią wymogi zapisane w uchwale. To zarówno samochody z silnikami benzynowymi, diesla, hybrydy czy z instalacjami LPG. Warunkiem wjazdu będzie to, aby silnik spełniał odpowiednią normę emisji spalin.
Dotychczas proponowane granice SCT pokrywały się z granicami administracyjnymi miasta Krakowa.
Autostrady i drogi ekspresowe nie będą objęte SCT, ponieważ strefa obejmuje tylko drogi zarządzane przez prezydenta Krakowa.
O tym się mówi. Strefa Czystego Transportu w całym Krakowie, czy tylko w centrum?

- Tak wyglądał Kraków ponad 100 lat temu z lotu ptaka. Wielu z tych miejsc już nie ma!
- Najmodniejsze świąteczne wianki na drzwi z okazji Bożego Narodzenia 2024
- Tak świętowano andrzejki w PRL. Wróżby, wosk i śpiew. Zobacz archiwalne zdjęcia
- MOJE MIEJSCE W KRAKOWIE. Andrzej Sikorowski: Od lat bywam tu prawie codziennie