https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Hulajnogowy koszmar w Krakowie. Sypią się grzywny i pouczenia. Jakie zasady obowiązują w Krakowie?

Aleksandra Łabędź
Jedni je uwielbiają, inni ich nienawidzą. Hulajnogi elektryczne. Coraz lepsza pogoda przyczynia się do tego, że na ulicach Krakowa pojawia się ich coraz więcej. Świadomi i odpowiedzialni użytkownicy hulajnóg elektrycznych stosują się do przepisów. Niestety, nie brakuje też osób, które o nich zapominają. Często widzimy gdzie i byle jak porzucone hulajnogi - mowa o tych wypożyczanych za pośrednictwem aplikacji. Wiceprezydent Krakowa wylicza, ile razy w tym roku interweniowała już w takich przypadkach straż miejska.

Hulajnogi elektryczne w Krakowie

- Elektryczne hulajnogi są łatwo dostępne i na ulicach Krakowa można bardzo łatwo je znaleźć. Niestety, ta dostępność wiąże się z uciążliwością i zagrożeniem dla osób z niepełnosprawnościami i osób niedowidzących oraz niewidzących. Zgłaszane nam przypadki to porzucone hulajnogi przy przejściu dla pieszych, zagradzające drogę, stanowiące przeszkodę dla osób niewidzących. Były przypadki, kiedy ludzie potykali się lub wpadali na hulajnogi porzucone niedbale na chodniku - wyjaśniają radne miejskie, Joanna Hańderek i Małgorzata Potocka.

Dalej tłumaczą, że to szalenie ważna sprawa, która może stać się zagrożeniem dla komunikacji pieszej.

- Dlatego prosimy pana prezydenta, żeby został przeanalizowany regulamin wypożyczania oraz parkowania hulajnóg w naszym mieście pod kątem osób, które ewentualnym bałaganem są zagrożone. Kwestia dotyczy osób z niepełnosprawnościami, osób niewidzących i niedowidzących, tak samo jak osób poruszających się na wózkach, czy osób poruszających się z wózkami dla dzieci, tak samo jak osób w wieku senioralnym - hulajnogi często bowiem stają się przeszkodą na wąskich chodnikach Krakowa - podkreślają radne.

Interwencje Straży Miejskiej

Tylko w bieżącym roku funkcjonariusze Straży Miejskiej Miasta Krakowa podjęli 94 interwencje, z czego:

  • 1 dotyczyła tamowania i utrudniania ruchu,

  • 10 dotyczyło niestosowania się do znaków drogowych,

  • 81 dotyczyło innych wykroczeń popełnianych w ruchu drogowym,

  • 2 dotyczyły parkowania niezgodnie z przepisami.

- Sprawców wykroczeń ukarano 33 grzywnami w drodze mandatu karnego na łączną kwotę 6750 zł, udzielono 60 pouczeń, w 1 przypadku wszczęto czynności celem skierowania wniosku o ukaranie do sądu - informuje wiceprezydent miasta Krakowa, Stanisław Kracik.

Zasady parkowania hulajnóg w Krakowie

- Zasady parkowania hulajnóg elektrycznych oferowanych na wynajem krótkoterminowy przez podmioty prywatne są prawdopodobnie najlepiej uregulowane właśnie w Krakowie. Od sierpnia 2023 r. obowiązuje podział Krakowa na dwa obszary: śródmiejski z rygorystycznymi zasadami parkowania hulajnóg, pozostała część miasta z bardziej liberalnymi regułami parkowania ustalonymi w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. W tej części Miasta wyznaczonych jest 320 punktów mobilności - obowiązkowych parkingów - tłumaczy Kracik.

Co to oznacza w praktyce? Otóż, jak wyjaśnia wiceprezydent Krakowa, rozpoczęcie i zakończenie wypożyczenia może mieć miejsce wyłącznie w punktach mobilności.

- Operatorzy skonfigurowali swoje aplikacje stosownie do wymagań miasta w tym zakresie. Dodatkowo każdy z punktów mobilności ma ustalony przez miasto limit pojemności - dla każdego operatora identyczny. Wobec tego, nawet jeśli w danym punkcie wydaje się, że jest miejsce do parkowania hulajnóg, ale znajduje się już w nim maksymalna dopuszczalna liczba hulajnóg danego operatora, aplikacja nie pozwoli w tym miejscu zakończyć wypożyczenia. Użytkownik zmuszony jest poszukać innego wolnego parkingu - tłumaczy.

Zasady są, ale nie każdy się do nich stosuje

- Opisane regulacje nie są równoznaczne z całkowitą eliminacją incydentów porzucania hulajnóg. W omawianym obszarze nieprawidłowo zaparkowaną hulajnogę można zgłosić mailowo na adres [email protected] podając lokalizację i dołączając zdjęcie. W rezultacie zgłoszenia, hulajnoga w ciągu maksymalnie 2 godzin zostanie odprowadzona do najbliższego wolnego punktu mobilności na koszt właściciela hulajnogi - wyjaśnia Stanisław Kracik.

Poza granicami wspomnianego obszaru parkowanie hulajnóg regulowane jest przez ustawę Prawo o ruchu drogowym, a wszelkie naruszenia przepisów należy zgłaszać do Straży Miejskiej Miasta Krakowa.

Postój jednośladów na drodze dla pieszych?

- Zgodnie z ww. ustawą dopuszcza się postój roweru, hulajnogi elektrycznej lub urządzenia transportu osobistego na drodze dla pieszych w miejscu do tego przeznaczonym, a w razie braku takiego miejsca - jak najbliżej zewnętrznej krawędzi drogi dla pieszych najbardziej oddalonej od jezdni oraz równolegle do tej krawędzi, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 pkt 2, tj. szerokość chodnika jest nie mniejsza niż 1,5 m i nie utrudni ruchu pieszych. Powyższa ustawa reguluje również dopuszczalną prędkość z jaką mogą poruszać się użytkownicy hulajnóg, minimalny wiek czy obowiązki kierującego hulajnogą elektryczną. Natomiast w przypadku nieprawidłowego zaparkowania hulajnogi sposób usuwania ich z drogi/chodnika odbywa się zgodnie z art. 130a ww. ustaw - podsumowuje.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Finisz kampanii. Ostatnia debata prezydencka

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska