https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Za rok kierowcy pojadą całą obwodnicą Oświęcimia. Kolejne odcinki na finiszu. Tak trasa wygląda obecnie

Bogusław Kwiecień
Za rok kierowcy pojadą całą długością 9-kilometrowej trasy
Za rok kierowcy pojadą całą długością 9-kilometrowej trasy GDDKiA
Za rok w maju zostanie otwarta południowa obwodnica Oświęcimia. Tak zapowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, a także wykonawca inwestycji firma Budimex. Na finiszu są kolejne odcinki trasy, co można zobaczyć na najnowszych zdjęciach udostępnionych przez GDDKiA.

Termin oddania obwodnicy Oświęcimia niezagrożony

Budimex podkreśla, że aktualnie inwestycja odbywa się bez większych zakłóceń.

Część drogowa zaawansowana jest w blisko 76 procentach, a roboty inżynieryjne i obiekty inżynierskie są gotowe na blisko 91 proc.

Obwodnica wraz z mostami na Sole i Wiśle jest nową drogą o długości ponad 9 km, prowadzącą od węzła Oświęcim na powstającej drodze ekspresowej S1 do skrzyżowania ulic: Zatorskiej i Grojeckiej w Oświęcimiu.

Budimex przypomina, że całość inwestycji została podzielona na cztery odcinki. Pierwszy odcinek został oddany do ruchu na początku grudnia 2024 roku. Mowa o fragmencie drogi o długości ok. 2,2 km od skrzyżowania z ulicą Jagiełły do skrzyżowania z ul. Zatorską.

Teraz ważnym etapem jest odcinek od S1 przez most na Wiśle do ronda przy ulicy Wojewódzkiej w Pławach. Pozwolenie na użytkowanie ma być wydane pod koniec czerwca tego roku. Kiedy będzie puszczony tam ruch zdecyduje zarządca po dogłębnych analizach - mówi Andrzej Nohel z Budimeksu.

Jak szacuje, ostatni element inwestycji zakończy się w maju 2026 roku. Obejmuje on most na Sole i tunel pod torami przy ul. Ostatni Etap.

Przejazd pod linią kolejową Oświęcim - Czechowice-Dziedzice

Najtrudniejszym etapem budowy obwodnicy Oświęcimia jest przejazd pod czynną linią kolejową Oświęcim – Czechowice-Dziedzice. Proces realizacji tego odcinka jest pracochłonny i skomplikowany.

W specjalnym segmencie przygotowywana jest droga z dwoma jezdniami obwodnicy i ulicy Ostatni Etap. Ta konstrukcja zostanie następnie przeciśnięta pod torami.

Z uwagi na różne uwarunkowania formalne i techniczne została wybrana metoda polegająca na przeciśnięciu trzynawowej konstrukcji tunelu pod torami, bez zatrzymywania ruchu kolejowego. Całość, która jest prefabrykowana obok waży 5 tys. ton. Przeciśnięcie konstrukcji wymaga przygotowania zabezpieczenia z rur – opisuje Andrzej Nohel.

Trasa ominie Oświęcim od południa

Trasa ominie od południa miasto, zapewniając szybkie i bezpieczne połączenie z drogą ekspresową Mysłowice – Bielsko-Biała, a dzięki temu również z autostradą A 4.

Nowa obwodnica wyprowadzi ruch poza centrum Oświęcimia i połączy go z trasą ekspresową S1. Będzie dwujezdniowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.

Zobacz także

od 7 lat
Wideo

Cezary Tomczyk o drugim mieszkaniu Nawrockiego

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska