https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zakopane. Gut-Mostowy: Jest realna szansa na nową linię kolejową

Łukasz Bobek
Andrzej Gut Mostowy
Andrzej Gut Mostowy Łukasz Bobek
O planach budowy nowego połączenia kolejowego Kraków - Zakopane rozmawiamy z Andrzejem Gutem-Mostowym, posłem Platformy Obywatelskiej z Zakopanego.

Panie Andrzeju, szybka kolej do Zakopanego to wciąż realny scenariusz, czy może marzenie ściętej głowy?
Patrząc obecnie na zakopiankę, wszyscy sobie wyobrażamy pięciogodzinne korki w szczycie sezonów, w ferie, weekend majowy czy w czasie sylwestra. A teraz wyobraźmy sobie, że pokonujemy odcinek między Krakowem a Zakopanem w godzinę i czterdzieści minut, jedziemy spokojnie, nic nas nie interesuje, bo mamy sprawny system komunikacyjny, który dowiezie nas do Zakopanego, po drodze zatrzymując się w Nowym Targu, gdzie turyści jadący do Białki Tatrzańskiej będą mogli spokojnie się przesiąść do innych środków transportu. I to jest perspektywa, jaką możemy mieć w Małopolsce po roku 2020. Warunkiem, żeby to marzenie się spełniło, musi być szybka kolej, która dowiezie ludzi z Krakowa do Zakopanego w godzinę i czterdzieści minut. Uważam, że jest to realne do osiągnięcia.

Mówi Pan o zupełnie nowej linii pod Giewont.
Nowej linii głównie na odcinku Kraków - Chabówka, która przebiegałaby przez Podłęże i Piekiełko z dalszym odgałęzieniem w stronę Nowego Sącza.

No tak, to wiadomo. Przecież o tym mówi się nie od dzisiaj.
Tak, ona od wielu lat była projektowana. Pamiętam, kiedy w pierwszej kadencji sejmiku wojewódzkiego prowadziliśmy prace koncepcyjne. Mówiło się, że byłoby to nowe otwarcie na rozwój gospodarczy nie tylko Podhala, ale i ziemi limanowskiej czy nowosądeckiej. Zawsze był jeden podstawowy problem: nie mamy tych miliardów złotych na budowę takiej linii.

A teraz? Rozumiem, że to się zmieniło...
Teraz sytuacja się zmieniła. Nowa perspektywa finansowa Unii Europejskiej zakłada ogromne środki na kolej. Pieniądze te otrzyma nasz kraj. Co więcej, tych środków nie możemy przesuwać na drogi. W poprzedniej perspektywie były takie możliwości, że mogliśmy je przesuwać w skali państwa. Teraz te przyznane nam miliardy musimy wydać na kolej albo je zwrócić.
Dlatego ta inwestycja w Małopolsce, która tak długo czekała na realizację, ma szansę urzeczywistnić się. To koszt ok. 6 miliardów złotych.

Ale jaka jest szansa, że to nasze województwo dostanie te pieniądze?
Ta linia jest już uwzględniona w strategicznych inwestycjach państwa. W poprzedni piątek przedstawiciele środowisk z Podhala spotkali się w Ministerstwie Infrastruktury i przedstawili korzyści z tej inwestycji. Decyzja ostateczna co do tego, czy przyznane zostaną środki na nową linię, zapadnie w najbliższych miesiącach.

Zobacz najświeższe newsy wideo z kraju i ze świata
"Gazeta Krakowska" na Youtubie, Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić!
Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

z
z
wyborcy napewno tego nie kupią.
P
PO
Co Pan zrobil przez te wszystkie lata aby zmodernizowac Zakopianke NIC -teraz bicie piany na temat PKP moze sie uda skomunikowac Zakopane do 2020roku itd 2040 itd 2060roku -Wybory ida .
D
DJ Bobowniok
Oby do jesieni.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska