Zakopane rozstrzygnęło konkurs na koncepcję architektoniczno-przestrzenną centrum komunikacyjnego, które ma powstać w rejonie obecnych dworców autobusowego i kolejowego. Najlepszą pracę wykonali wspólnie Tomasz Galica i Anna Muras i w nagrodę dostali 30 tysięcy złotych.
Dworzec górski, nie miejski
- Głównym motywem przewodnim dworca w naszej koncepcji jest komunikacja z naturą - mówi Tomasz Galica. Jego współpracownica dodaje, że przy opracowywaniu koncepcji zależało im na tym, by nie zrobić kolejnego wielkomiejskiego betonowego dworca, który mógłby się kojarzyć z każdym innym w Polsce.
- Postanowiliśmy zaprojektować teren, który będzie się kojarzył w górami, przyrodą i tradycją podhalańską. Tak, by człowiek wysiadający na dworcu od razu skojarzył miejsce, w którym się znajduje - mówi projektantka.
Wiktor Łukaszczyk, wiceburmistrz Zakopanego, zaznacza, że choć konkurs dotyczył małej architektury, jest, według niego, najważniejszy.
- Bo faktycznie dotyczy tego, jak będzie wyglądał dworzec i jak go będą widzieć podróżni. Co za tym idzie, jak będą go oceniać - uważa.
Jak na szlaku turystycznym
W założeniu wiaty przystankowe mają nawiązywać do podhalańskiej stylistyki. Ich zadaszenie ma przypominać góry i będzie pokryte roślinnością.
- Zaproponowaliśmy, by wykorzystać do tego rośliny tylko i wyłącznie takie, które można spotkać tylko w Tatrach. Będzie to ewidentne nawiązanie do przyrody, ale zarazem taki mały przewodnik po gatunkach roślin, jakie można spotkać w Tatrach - mówi Anna Muras.
Na dworcu mają się więc pojawić kosodrzewina, goryczka trojeściowa, szarotka alpejska i skalnica gronkowa.
We wiatach przystankowych podróżni będą mogli posiedzieć, poleżeć albo się pobujać na huśtawkach.
Jako dekoracja mają się pojawić ozdoby z górskiego materiału, tzw. tybetu, z którego się szyje spódnice góralskie. Będą też klimatyczne tablice ze słownikiem góralskim, na których słowa z gwary zostaną przetłumaczone na polski język literacki. Główna brama wejściowa na teren dworca ma być odwzorowaniem bramy z 1974 roku.
Zaplanowany obok torów kolejowych wielopoziomowy parking dla samochodów ma zostać udekorowany góralskimi rozetami, która będą również przypominać płatki śniegu.
Projektanci zaproponowali, by całość wykonać z drewna i kamienia - czyli materiałów naturalnych i typowych dla lokalnego budownictwa.
- To jest koncepcja, której potrzebowaliśmy, by teraz ogłosić przetarg na projekt i wykonawstwo tego centrum - mówi Wiktor Łukaszczyk. - Dzięki temu wiemy, czego chcemy. Projektant będzie się musiał trzymać tej koncepcji.
Przetarg w trybie „zaprojektuj i wybuduj” ma zostać ogłoszony w listopadzie tego roku.
Roboty budowlane zaczną się w przyszłym roku. Całość ma być gotowa pod koniec 2021 roku.
To jeden z etapów prac przy budowie centrum komunikacyjnego w Zakopanem. Całość robót ma pochłonąć ponad 40 mln zł.
KONIECZNIE SPRAWDŹ: