https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

ZIKiT maluje buspasy, kierowcy kręcą nosami

Karolina Gawlik
Rowerzyści bojąc się o swoje bezpieczeństwo nielegalnie jeżdżą chodnikiem lub buspasem
Rowerzyści bojąc się o swoje bezpieczeństwo nielegalnie jeżdżą chodnikiem lub buspasem Anna Kaczmarz
Wkrótce na terenie Krakowa powstaną cztery nowe buspasy. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu sprawdza obecnie wszystkie za i przeciw tego pomysłu. Pasażerowie komunikacji miejskiej mogą więc liczyć na dodatkowe udogodnienia. A na co mają liczyć pozostali użytkownicy ruchu drogowego? Zdaniem kierowców i rowerzystów, na pewno nie na ZIKiT.

Eksperyment Salwator
Przedstawiciele ZIKiT-u podkreślają, że buspas wyznaczony 8 maja na Salwatorze przyniósł zamierzone efekty i należy się z nich cieszyć. - Już pierwsze dni pokazały, że jest on bardzo potrzebny - mówi Piotr Hamarnik z ZIKiT-u. - Przejazd autobusów w godzinach porannego szczytu znacznie się skrócił.

Wydłużyły się za to korki, w których stoją inne auta.

Sukces nowego buspasu zainspirował urzędników do rozważenia innych lokalizacji pasa dla autobusów. Możliwe, że niebawem zobaczymy kolejne. Wśród rozważanych opcji są pasy w ciągu Olszyny - Pilotów, na al. Bora-Komorowskiego, ul. Opolskiej oraz wiadukcie nad torami kolejowymi wzdłuż al. 29 Listopada. W przypadku tego ostatniego analizowana jest możliwość, aby buspas obowiązywał jedynie w godzinach szczytu.

Nie wszyscy podzielają entuzjazm ZIKiT-u. Przewodniczący rady dzielnicy Zwierzyniec przyznaje, że dzwonili do niego niezadowoleni właściciele posesji, które mieszczą się wzdłuż odcinka ul. Księcia Józefa z buspasem. Możliwe, że przez nowy układ drogowy będą musieli zastąpić stare bramy wjazdowe do swoich domów bramami automatycznymi.

- Ludzie, którzy mają na tym odcinku wjazdy na swoje podwórza, kiedyś stawali samochód dwoma kołami na jezdni, dwoma na chodniku, żeby wyjść i otworzyć bramę. Teraz nie mogą wykonać takiego manewru, bo jest tam podwójna linia ciągła i nie można ich wyminąć - opowiada Szczęsny Filipiak. - Mieszkańcy mają nam opisać te problemy, żebyśmy zobaczyli ich skalę.
Podwójna linia ciągła powoduje także, że inni mieszkańcy Salwatora nie mogą, tak jak kiedyś, parkować na ulicy.

- Nie rozumiem, dlaczego wyznaczono tam podwójną linię ciągłą. To odcinek, na którym wieczorami normalnie można było wyprzedzać. Znika też możliwość parkowania - dodaje Filipiak. - Za to kierowca MPK mówił mi, że zyskał tylko trzy minuty na kursie.

Oburzenie rowerzystów

Na nowym rozwiązaniu przy ul. Księcia Józefa najbardziej stracili rowerzyści. Ruch rowerowy jest obecnie usytuowany pomiędzy pasem autobusowym a jezdnią dla samochodów,. To zagraża bezpieczeństwu rowerzystów.
- Buspas na ul. Księcia Józefa wyznaczono w granicach 3-4 metrów w miejscu, gdzie przejeżdża średnio 16 autobusów na godzinę. Są to warunki, które wg. podręczników planowania infrastruktury rowerowej sugerują stworzenie pasa autobusowo-rowerowego - wyjaśnia Marta A. Shaw, rzeczniczka stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów.
Teraz ulica Pilotów?

Buspas na Pilotów jest najbliższy realizacji. Możliwe, że zobaczymy go już w wakacje. Wczoraj spytaliśmy tam kierowców o zdanie w jego sprawie.

- Nie ma tu aż takich korków, żeby musiał być buspas. Jeśli powstanie, dopiero zrobią się potężne zatory, a kierowcy zaczną łamać przepisy - mówi sprzedawca ze sklepu warzywnego, który codziennie dojeżdża tędy samochodem do pracy.
- Odrzuciłbym ten pomysł i zajął się wybudowaniem ścieżki rowerowej. Jestem kierowcą, ale często jeżdżę na rowerze i widzę, że istnieje tu taka potrzeba - proponuje Michał Nalepa.

Rada dzielnicy Prądnik Czerwony ma mieszane uczucia co do tego pomysłu. Rozwiązanie podoba się zarządowi, ale tylko jeśli ZIKiT poszerzy ulicę, na przykład poprzez przebudowę chodnika.

ZIKiT uspokaja kierowców, że wyznaczenie kolejnych buspasów to na razie jedynie plan. - Niekoniecznie zmniejszy się przestrzeń dla kierowców. Przykładem na to jest ul. Ks. Józefa, gdzie udało się wkomponować buspas bez jej naruszania. Był jeden pas i teraz też jest jeden - wyjaśnia Hamarnik.

Co jest teraz
Obecnie w Krakowie mamy ponad 23 km buspasów:
- wzdłuż Alej Trzech Wieszczów
-na ul. Pawiej
- na ul. Księcia Józefa
- na ul. Konopnickiej
- na ul. 29 Listopada
- na ul. Prądnickiej

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 18

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gosia
Jeśli z 2 pasów zrobisz 3, to raczej są węższe, prawda?
Nie da się wyprzedzić roweru gdy coś jedzie z naprzeciwka, trzeba się za nim wlec.
Nie można wyprzedzić niedzielnego kierowcy, bo jest podwójna ciągła, trzeba się za nim wlec.
Nie można ominąć parkującej (lub wjeżdżającej do swojej posesji) osoby, bo podwójna ciągła (a nawet olewając ją, to z naprzeciwka jadą samochody).
Trzeba jeździć ostrożniej, bo jest cholernie ciasno (jestem babą i mam duży samochód, jeździłam 60, teraz jadę 40 - kiedyś wyprzedzałam, teraz trzeba się za mną wlec).
Nie można również ominąć dziury o średnicy większej niż 20cm, trzeba dać po hamulcach.

Widać kolego, że swoje doświadczenie drogowe zdobyłeś w MPK i NFS...
G
Gosia
Jeśli z 2 pasów zrobisz 3, to raczej są węższe, prawda?
Nie da się wyprzedzić roweru gdy coś jedzie z naprzeciwka, trzeba się za nim wlec.
Nie można wyprzedzić niedzielnego kierowcy, bo jest podwójna ciągła, trzeba się za nim wlec.
Nie można ominąć parkującej (lub wjeżdżającej do swojej posesji) osoby, bo podwójna ciągła (a nawet olewając ją, to z naprzeciwka jadą samochody).
Trzeba jeździć ostrożniej, bo jest cholernie ciasno (jestem babą i mam duży samochód, jeździłam 60, teraz jadę 40 - kiedyś wyprzedzałam, teraz trzeba się za mną wlec).
Nie można również ominąć dziury o średnicy większej niż 20cm, trzeba dać po hamulcach.

Widać kolego, że swoje doświadczenie drogowe zdobyłeś w MPK i NFS...
f
foksmolder
i wszędzie tam, gdzie dopuszczalna prędkość jest podniesiona do 70km/h
k
ks
a kiedy ostatni raz byłeś na tej ulicy????
chyba bardzo dawno
k
ks
to chyba dawno nie jechałeś tą ulicą panie/i zzzz
a
albin
A autobus będzie się wlókł za rowerem? masz wspaniały pomysł, brawo
d
dsn1
na rowerze. Podobnie jak przy Tischnera..
p
pempek
Na Alejach jest i 70 km/h dopuszczalne.
f
fghj
...i problem rowerzystów rozwiązany. Kraków tez powinien stwarzać udogodnienia dla rowerzystów, gdyz podpisał Karte Brukselską podobnie jak miasto Łódź. Kraków powinien więc pod tym względem wzorować się na Łodzi.
J
Jan
Ten BusPas stoi właściwie większość czasu pusty!! W kierunku mostu tak zwężono drogę że nawet nie ma szans ominąć samochodów zaparkowanych dwoma kołami na chodniku!! A jest ich tam całkiem sporo... widać ZIKiT znów nie skonsultował się z mieszkańcami - i to ma być instytucja dla mieszkańców??
Kiedyś jeździłem tam rowerem, ale teraz się nie odważę jechać tam rowerem, nie dość że mijanka z zaparkowanymi samochodami to jeszcze jadące samochody nie mają możliwości wyprzedzenia rowerzysty - co stwarza zagrożenie!!
Najgorsze jest to że tworząc ten pas utrudniono życie wielu osobom, a efekt czasowy jest prawie żaden około 3 - 5 minut. Więcej czasu traci autobus na trasie w wielu głupich punktach, ale tego jakoś nikt nie dostrzega.
d
dsn1
Ok, jak jest tłoczno, to rozumiem, ale w 90% przypadków na chodniku nikogo nie ma, za to ulicą, np Mogilską, albo o zgrozo, Trzech Wieszczy, jeżdżą rozpędzone auta, których kierowcy mają gdzieś ograniczenie do 50km/h, podobnie jak gdzieś mają życie rowerzystów. Podobnie zresztą, życie rowerzystów ma gdzieś ZIKIT.... :(
r
rower_jacka_placka
Bo przecież remontów nie można przeprowadzać w wakacje a dziur łatać w nocy! To wymaga wybitnej elokwencji żeby wpaść na taki pomysł! No i oczywiście ludziom trzeba by więcej zapłacić za pracę w nocy, a przecież pieniądze są tylko dla machlojskiego, niedziałkowskiej, wiaterka, tajstera i całej tej kliki w d*** kopanej!!!!!!!!!! Liczę na to, że dosięgnie ich w końcu sprawiedliwość taka o jakiej im się nawet nie śniło... SK***SYNY !!!!!!!!!!
Z
ZIKIT_do_rozwiazania
Widzicie jaka jest nagonka na zikit w ostatnim czasie, że nic nie robią tylko pieniądze defraudują. Więc co robi "mądra pani dyrektor N."?? SZTUCZNĄ AKTYWNOŚĆ!! Przesypuje piasek z czapki do czapki żeby wykazać się przed machlojskim jaka to ona nie jest pomysłowa!! Nikt nie pomyśli o tym, że np Opolska to nie tylko osoby "wożące d***" jak to między wierszami zawsze próbuje przekazać hamarnik ale przede wszystkim tranzyt!! Może najpierw rozbudujmy obwodnicę żeby tiry i inni przewoźnicy, nie mówiąc o autach przez kraków tylko przejeżdzających, nie korkowały dróg. Wtedy budujcie sobie bus pasy. Różnica w dojeździe autobusu będzie max 5 minut! A pozostali kierowcy stoją po kilkadziesiąt, bo tak zbudowane jest miasto i drogi w nim! Trzeba było myśleć 10-20 lat temu gdy wiele ciągów komunikacyjnych było przebudowywanych kompletnie. A nie teraz na siłę wciskać coś, co nie ma zastosowania społecznego!! DOŚĆ TYCH BREDNI ZIKITU!! Jak nie stop na dojeździe do alei, to bus pas na ks.józefa... A ciekawe czy któryś z tych "mądrych" głów jeździ pilotów od ronda młyńskiego do mogilskiego - bo chyba nie! Tam rano są dzień w dzień korki, a jak z 2 pasów zrobią 1, to ludzie i tak będą jeździć bus pasem, bo przy takiej ilości bloków i osiedli za rondem młyńskim oraz polsadu, 1 pas nie obsłuży takiej ilości aut!! NIECH KTOŚ SIĘ PUKNIE W ŁEB PÓKI KTOŚ SFRUSTROWANY NIE PUKNIE GO SAM, ALE MŁOTKIEM !!!
Z
Zikit
Proponuje aby zikit zaczął malować pasy w centrum miasta, - św. Gertrudy, Starowiślna i inne to przykłady gdzie tramwaje częściej hamują niż jadą bo kierowcy środkiem torowiska jeżdżą.
z
zzzz
Ale po co buspas na Bora-Komorowskiego? Przecież tam nawet w godzinach szczytu autobusy płynnie jeżdżą.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska