ZIKiT maluje buspasy, kierowcy kręcą nosami

    ZIKiT maluje buspasy, kierowcy kręcą nosami

    Karolina Gawlik

    Gazeta Krakowska

    Aktualizacja:

    Gazeta Krakowska

    Rowerzyści bojąc się o swoje bezpieczeństwo nielegalnie jeżdżą chodnikiem lub buspasem

    Rowerzyści bojąc się o swoje bezpieczeństwo nielegalnie jeżdżą chodnikiem lub buspasem ©Anna Kaczmarz

    Wkrótce na terenie Krakowa powstaną cztery nowe buspasy. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu sprawdza obecnie wszystkie za i przeciw tego pomysłu. Pasażerowie komunikacji miejskiej mogą więc liczyć na dodatkowe udogodnienia. A na co mają liczyć pozostali użytkownicy ruchu drogowego? Zdaniem kierowców i rowerzystów, na pewno nie na ZIKiT.
    Rowerzyści bojąc się o swoje bezpieczeństwo nielegalnie jeżdżą chodnikiem lub buspasem

    Rowerzyści bojąc się o swoje bezpieczeństwo nielegalnie jeżdżą chodnikiem lub buspasem ©Anna Kaczmarz

    Eksperyment Salwator
    Przedstawiciele ZIKiT-u podkreślają, że buspas wyznaczony 8 maja na Salwatorze przyniósł zamierzone efekty i należy się z nich cieszyć. - Już pierwsze dni pokazały, że jest on bardzo potrzebny - mówi Piotr Hamarnik z ZIKiT-u. - Przejazd autobusów w godzinach porannego szczytu znacznie się skrócił.

    Wydłużyły się za to korki, w których stoją inne auta.

    Sukces nowego buspasu zainspirował urzędników do rozważenia innych lokalizacji pasa dla autobusów.
    Możliwe, że niebawem zobaczymy kolejne. Wśród rozważanych opcji są pasy w ciągu Olszyny - Pilotów, na al. Bora-Komorowskiego, ul. Opolskiej oraz wiadukcie nad torami kolejowymi wzdłuż al. 29 Listopada. W przypadku tego ostatniego analizowana jest możliwość, aby buspas obowiązywał jedynie w godzinach szczytu.

    Nie wszyscy podzielają entuzjazm ZIKiT-u. Przewodniczący rady dzielnicy Zwierzyniec przyznaje, że dzwonili do niego niezadowoleni właściciele posesji, które mieszczą się wzdłuż odcinka ul. Księcia Józefa z buspasem. Możliwe, że przez nowy układ drogowy będą musieli zastąpić stare bramy wjazdowe do swoich domów bramami automatycznymi.

    - Ludzie, którzy mają na tym odcinku wjazdy na swoje podwórza, kiedyś stawali samochód dwoma kołami na jezdni, dwoma na chodniku, żeby wyjść i otworzyć bramę. Teraz nie mogą wykonać takiego manewru, bo jest tam podwójna linia ciągła i nie można ich wyminąć - opowiada Szczęsny Filipiak. - Mieszkańcy mają nam opisać te problemy, żebyśmy zobaczyli ich skalę.
    Podwójna linia ciągła powoduje także, że inni mieszkańcy Salwatora nie mogą, tak jak kiedyś, parkować na ulicy.

    - Nie rozumiem, dlaczego wyznaczono tam podwójną linię ciągłą. To odcinek, na którym wieczorami normalnie można było wyprzedzać. Znika też możliwość parkowania - dodaje Filipiak. - Za to kierowca MPK mówił mi, że zyskał tylko trzy minuty na kursie.

    Oburzenie rowerzystów

    Na nowym rozwiązaniu przy ul. Księcia Józefa najbardziej stracili rowerzyści. Ruch rowerowy jest obecnie usytuowany pomiędzy pasem autobusowym a jezdnią dla samochodów,. To zagraża bezpieczeństwu rowerzystów.
    - Buspas na ul. Księcia Józefa wyznaczono w granicach 3-4 metrów w miejscu, gdzie przejeżdża średnio 16 autobusów na godzinę. Są to warunki, które wg. podręczników planowania infrastruktury rowerowej sugerują stworzenie pasa autobusowo-rowerowego - wyjaśnia Marta A. Shaw, rzeczniczka stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów.
    Teraz ulica Pilotów?

    Buspas na Pilotów jest najbliższy realizacji. Możliwe, że zobaczymy go już w wakacje. Wczoraj spytaliśmy tam kierowców o zdanie w jego sprawie.

    - Nie ma tu aż takich korków, żeby musiał być buspas. Jeśli powstanie, dopiero zrobią się potężne zatory, a kierowcy zaczną łamać przepisy - mówi sprzedawca ze sklepu warzywnego, który codziennie dojeżdża tędy samochodem do pracy.
    - Odrzuciłbym ten pomysł i zajął się wybudowaniem ścieżki rowerowej. Jestem kierowcą, ale często jeżdżę na rowerze i widzę, że istnieje tu taka potrzeba - proponuje Michał Nalepa.

    Rada dzielnicy Prądnik Czerwony ma mieszane uczucia co do tego pomysłu. Rozwiązanie podoba się zarządowi, ale tylko jeśli ZIKiT poszerzy ulicę, na przykład poprzez przebudowę chodnika.

    ZIKiT uspokaja kierowców, że wyznaczenie kolejnych buspasów to na razie jedynie plan. - Niekoniecznie zmniejszy się przestrzeń dla kierowców. Przykładem na to jest ul. Ks. Józefa, gdzie udało się wkomponować buspas bez jej naruszania. Był jeden pas i teraz też jest jeden - wyjaśnia Hamarnik.

    Co jest teraz

    Obecnie w Krakowie mamy ponad 23 km buspasów:
    - wzdłuż Alej Trzech Wieszczów
    -na ul. Pawiej
    - na ul. Księcia Józefa
    - na ul. Konopnickiej
    - na ul. 29 Listopada
    - na ul. Prądnickiej


    Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
    Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
    "Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

    Czytaj treści premium w Gazecie Krakowskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (18)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    wystarczy wpuścić rowery na buspasy, tak jak to zrobiono w Łodzi

    fghj (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 8

    ...i problem rowerzystów rozwiązany. Kraków tez powinien stwarzać udogodnienia dla rowerzystów, gdyz podpisał Karte Brukselską podobnie jak miasto Łódź. Kraków powinien więc pod tym względem...rozwiń całość

    ...i problem rowerzystów rozwiązany. Kraków tez powinien stwarzać udogodnienia dla rowerzystów, gdyz podpisał Karte Brukselską podobnie jak miasto Łódź. Kraków powinien więc pod tym względem wzorować się na Łodzi.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    bus-pasy

    albin (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 13

    A autobus będzie się wlókł za rowerem? masz wspaniały pomysł, brawo

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Pas bez sensu...

    Jan (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 7

    Ten BusPas stoi właściwie większość czasu pusty!! W kierunku mostu tak zwężono drogę że nawet nie ma szans ominąć samochodów zaparkowanych dwoma kołami na chodniku!! A jest ich tam całkiem sporo......rozwiń całość

    Ten BusPas stoi właściwie większość czasu pusty!! W kierunku mostu tak zwężono drogę że nawet nie ma szans ominąć samochodów zaparkowanych dwoma kołami na chodniku!! A jest ich tam całkiem sporo... widać ZIKiT znów nie skonsultował się z mieszkańcami - i to ma być instytucja dla mieszkańców??
    Kiedyś jeździłem tam rowerem, ale teraz się nie odważę jechać tam rowerem, nie dość że mijanka z zaparkowanymi samochodami to jeszcze jadące samochody nie mają możliwości wyprzedzenia rowerzysty - co stwarza zagrożenie!!
    Najgorsze jest to że tworząc ten pas utrudniono życie wielu osobom, a efekt czasowy jest prawie żaden około 3 - 5 minut. Więcej czasu traci autobus na trasie w wielu głupich punktach, ale tego jakoś nikt nie dostrzega.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Swoją droga, komu służy zakaz jazdy rowerem po chodniku?

    dsn1 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 26 / 26

    Ok, jak jest tłoczno, to rozumiem, ale w 90% przypadków na chodniku nikogo nie ma, za to ulicą, np Mogilską, albo o zgrozo, Trzech Wieszczy, jeżdżą rozpędzone auta, których kierowcy mają gdzieś...rozwiń całość

    Ok, jak jest tłoczno, to rozumiem, ale w 90% przypadków na chodniku nikogo nie ma, za to ulicą, np Mogilską, albo o zgrozo, Trzech Wieszczy, jeżdżą rozpędzone auta, których kierowcy mają gdzieś ograniczenie do 50km/h, podobnie jak gdzieś mają życie rowerzystów. Podobnie zresztą, życie rowerzystów ma gdzieś ZIKIT.... :(zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Mylisz się

    pempek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 6

    Na Alejach jest i 70 km/h dopuszczalne.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    dlatego na alejach wolno jeździć rowerem po chodniku...

    foksmolder (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 6

    i wszędzie tam, gdzie dopuszczalna prędkość jest podniesiona do 70km/h

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ale chodnik często nie jest na tyle szeroki, żeby było tam wolno jeździć

    dsn1 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 13 / 6

    na rowerze. Podobnie jak przy Tischnera..

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    A czy wy nie rozumiecie, że te działania nie służą poprawie ani jednych ani drugich ??

    ZIKIT_do_rozwiazania (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 8

    Widzicie jaka jest nagonka na zikit w ostatnim czasie, że nic nie robią tylko pieniądze defraudują. Więc co robi "mądra pani dyrektor N."?? SZTUCZNĄ AKTYWNOŚĆ!! Przesypuje piasek z czapki do czapki...rozwiń całość

    Widzicie jaka jest nagonka na zikit w ostatnim czasie, że nic nie robią tylko pieniądze defraudują. Więc co robi "mądra pani dyrektor N."?? SZTUCZNĄ AKTYWNOŚĆ!! Przesypuje piasek z czapki do czapki żeby wykazać się przed machlojskim jaka to ona nie jest pomysłowa!! Nikt nie pomyśli o tym, że np Opolska to nie tylko osoby "wożące d***" jak to między wierszami zawsze próbuje przekazać hamarnik ale przede wszystkim tranzyt!! Może najpierw rozbudujmy obwodnicę żeby tiry i inni przewoźnicy, nie mówiąc o autach przez kraków tylko przejeżdzających, nie korkowały dróg. Wtedy budujcie sobie bus pasy. Różnica w dojeździe autobusu będzie max 5 minut! A pozostali kierowcy stoją po kilkadziesiąt, bo tak zbudowane jest miasto i drogi w nim! Trzeba było myśleć 10-20 lat temu gdy wiele ciągów komunikacyjnych było przebudowywanych kompletnie. A nie teraz na siłę wciskać coś, co nie ma zastosowania społecznego!! DOŚĆ TYCH BREDNI ZIKITU!! Jak nie stop na dojeździe do alei, to bus pas na ks.józefa... A ciekawe czy któryś z tych "mądrych" głów jeździ pilotów od ronda młyńskiego do mogilskiego - bo chyba nie! Tam rano są dzień w dzień korki, a jak z 2 pasów zrobią 1, to ludzie i tak będą jeździć bus pasem, bo przy takiej ilości bloków i osiedli za rondem młyńskim oraz polsadu, 1 pas nie obsłuży takiej ilości aut!! NIECH KTOŚ SIĘ PUKNIE W ŁEB PÓKI KTOŚ SFRUSTROWANY NIE PUKNIE GO SAM, ALE MŁOTKIEM !!!zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Linia ciągła

    Zikit (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 13 / 21

    Proponuje aby zikit zaczął malować pasy w centrum miasta, - św. Gertrudy, Starowiślna i inne to przykłady gdzie tramwaje częściej hamują niż jadą bo kierowcy środkiem torowiska jeżdżą.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Po co na Bora-Komorowskiego?

    zzzz (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 23

    Ale po co buspas na Bora-Komorowskiego? Przecież tam nawet w godzinach szczytu autobusy płynnie jeżdżą.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    odp

    ks (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 5

    a kiedy ostatni raz byłeś na tej ulicy????
    chyba bardzo dawno

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    do zzzz

    ks (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 5

    to chyba dawno nie jechałeś tą ulicą panie/i zzzz

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Żeby się wykazać, że coś robią! I najlepiej jeszcze wszystkie ulice rozkopać w roku szkolnym!

    rower_jacka_placka (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 9

    Bo przecież remontów nie można przeprowadzać w wakacje a dziur łatać w nocy! To wymaga wybitnej elokwencji żeby wpaść na taki pomysł! No i oczywiście ludziom trzeba by więcej zapłacić za pracę w...rozwiń całość

    Bo przecież remontów nie można przeprowadzać w wakacje a dziur łatać w nocy! To wymaga wybitnej elokwencji żeby wpaść na taki pomysł! No i oczywiście ludziom trzeba by więcej zapłacić za pracę w nocy, a przecież pieniądze są tylko dla machlojskiego, niedziałkowskiej, wiaterka, tajstera i całej tej kliki w d*** kopanej!!!!!!!!!! Liczę na to, że dosięgnie ich w końcu sprawiedliwość taka o jakiej im się nawet nie śniło... SK***SYNY !!!!!!!!!!zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Jak to się wydłużyły?

    Marek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 24

    Jakim cudem korki się wydłużyły skoro był jeden pas dla samochodów i dalej jest jeden. "Bujda na resorach", śmiechu warte....


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Normalnie

    Gosia (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 5

    Jeśli z 2 pasów zrobisz 3, to raczej są węższe, prawda?
    Nie da się wyprzedzić roweru gdy coś jedzie z naprzeciwka, trzeba się za nim wlec.
    Nie można wyprzedzić niedzielnego kierowcy, bo jest...rozwiń całość

    Jeśli z 2 pasów zrobisz 3, to raczej są węższe, prawda?
    Nie da się wyprzedzić roweru gdy coś jedzie z naprzeciwka, trzeba się za nim wlec.
    Nie można wyprzedzić niedzielnego kierowcy, bo jest podwójna ciągła, trzeba się za nim wlec.
    Nie można ominąć parkującej (lub wjeżdżającej do swojej posesji) osoby, bo podwójna ciągła (a nawet olewając ją, to z naprzeciwka jadą samochody).
    Trzeba jeździć ostrożniej, bo jest cholernie ciasno (jestem babą i mam duży samochód, jeździłam 60, teraz jadę 40 - kiedyś wyprzedzałam, teraz trzeba się za mną wlec).
    Nie można również ominąć dziury o średnicy większej niż 20cm, trzeba dać po hamulcach.

    Widać kolego, że swoje doświadczenie drogowe zdobyłeś w MPK i NFS...zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    .

    slavo (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 24 / 9

    Pilotów, tam nie ma korków !!
    Tych w ZIKICie zupełnie posrało, tam pracują same barany za 1800 brutto, za takie pieniądze nie można się spodziewać specjalistów wysokiej klasy, dureń siedzi obok...rozwiń całość

    Pilotów, tam nie ma korków !!
    Tych w ZIKICie zupełnie posrało, tam pracują same barany za 1800 brutto, za takie pieniądze nie można się spodziewać specjalistów wysokiej klasy, dureń siedzi obok durnia.
    zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Pani dziennikarko!

    jkj (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 33 / 25

    Proszę mi wyjaśnić, jak to możliwe, że wydłużyły się korki, skoro przed wydzieleniem buspasa był jeden pas w stronę centrum, a po, dalej jest jeden pas?


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Normalnie

    Gosia (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 5

    Jeśli z 2 pasów zrobisz 3, to raczej są węższe, prawda?
    Nie da się wyprzedzić roweru gdy coś jedzie z naprzeciwka, trzeba się za nim wlec.
    Nie można wyprzedzić niedzielnego kierowcy, bo jest...rozwiń całość

    Jeśli z 2 pasów zrobisz 3, to raczej są węższe, prawda?
    Nie da się wyprzedzić roweru gdy coś jedzie z naprzeciwka, trzeba się za nim wlec.
    Nie można wyprzedzić niedzielnego kierowcy, bo jest podwójna ciągła, trzeba się za nim wlec.
    Nie można ominąć parkującej (lub wjeżdżającej do swojej posesji) osoby, bo podwójna ciągła (a nawet olewając ją, to z naprzeciwka jadą samochody).
    Trzeba jeździć ostrożniej, bo jest cholernie ciasno (jestem babą i mam duży samochód, jeździłam 60, teraz jadę 40 - kiedyś wyprzedzałam, teraz trzeba się za mną wlec).
    Nie można również ominąć dziury o średnicy większej niż 20cm, trzeba dać po hamulcach.

    Widać kolego, że swoje doświadczenie drogowe zdobyłeś w MPK i NFS...zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo