https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków nie rezygnuje z budowy tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej. Potrzeba na nie 4 miliardy złotych

Piotr Tymczak
Trasy Pychowicka i Zwierzyniecka mają być kontynuacją Trasy Łagiewnickiej i koleją wielką oraz kosztowną drogową inwestycją miasta Krakowa. Wizualizacje na kolejnych slajdach.
Trasy Pychowicka i Zwierzyniecka mają być kontynuacją Trasy Łagiewnickiej i koleją wielką oraz kosztowną drogową inwestycją miasta Krakowa. Wizualizacje na kolejnych slajdach. Wojciech Matusik
Trasy Pychowicka i Zwierzyniecka mają być dokończeniem Trasy Łagiewnickiej. Wspólnie trzy drogi utworzą zachodnią część III obwodnicy Krakowa. W ostatnich latach miasto przygotowywało się do budowy dwóch brakujących dróg. Problem w tym, że potrzeba na nie miliardy złotych. W poniedziałek, 18 listopada, przedstawiciele spółki Trasa Łagiewnicka podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury Rady Miasta Krakowa zaprezentowali radnym informację na temat dalszych planów dotyczących przygotowania i realizacji inwestycji.

Mariusz Piątkowski, prezes gminnej spółki Trasa Łagiewnicka, która wybudowała Trasę Łagiewnicką i przygotowuje budowę dwóch kolejnych tras, poinformował, że potrzeba na nie ok. 4 mld zł. W budżecie na ten cel trzeba byłoby zarezerwować 50 mln zł w latach 2027-2028, 40 mln zł w 2029 r. oraz po 260 mln zł w latach 2030-2047.

- Obecnie jesteśmy na etapie audytu rowerowego i procedowania decyzji środowiskowej. Plan jest taki, by decyzję środowiskową uzyskać w połowie 2025 roku. Jeżeli tak się stanie, to będzie można ogłosić przetarg na projekt i realizację - mówi prezes Mariusz Piątkowski.

Prace projektowe miałyby być prowadzone w latach 2026-2028, a roboty budowlane w latach 2028-2033.

Trasy Pychowicka i Zwierzyniecka maksymalnie w tunelach

Przypomnijmy, że miasto wybudowało Trasę Łagiewnicką od skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej do ul. Grota-Roweckiego. Jej kontynuacją mają być trasy Pychowicka i Zwierzyniecka. W wyniku konsultacji społecznych ustalono, że dwie kolejne drogi mają zostać maksymalnie schowane pod ziemią.

Trasa Pychowicka rozpoczynałaby się tunelem pod ul. Grota-Roweckiego. Później byłby krótki odcinek odsłonięty i zjazd do tunelu, który prowadziłby wzdłuż ul. Sodowej, pod Wisłą i kończył się wyjazdem w nową ul. Księcia Józefa. W dalszym przebiegu zaczynałaby się Trasa Zwierzyniecka z tunelem pod wzgórzem św. Bronisławy i Kopcem Kościuszki. Podziemny przejazd byłby prowadzony do ul. Balickiej, ale z wyjazdem w rejonie ul. Armii Krajowej.

Nowe drogi mają odciążyć zakorkowane Aleje Trzech Wieszczów

Budowa tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej pozwoliłaby na przeniesienie tranzytu aut z zakorkowanych obecnie Alej Trzech Wieszczów, na których mogłyby zostać wprowadzone ograniczenia w ruchu samochodowym.

Pierwotnie szacowano, że na nowe trasy potrzeba ok. 2 mld zł, ale poprowadzenie Trasy Pychowickiej głównie w tunelu będzie oznaczać znacznie większe koszty.

W ramach planowanej budowy tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej brana jest też pod uwagę linia tramwajowa z Salwatora do Przegorzał.

Trasami Pychowicką i Zwierzyniecką nie pojadą tramwaje

Po analizach odstąpiono natomiast od realizacji linii tramwajowej wzdłuż Trasy Pychowickiej, z postawieniem naziemnej rezerwy terenowej pod ewentualną przyszłą realizację takiego zadania. Decyzja o budowie miałaby zostać podjęta w oparciu o planowane do opracowania Studium dla szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie.

Zrezygnowano natomiast z linii tramwajowej wzdłuż Trasy Zwierzynieckiej z uwagi na koszty i brak możliwości wykonania przystanków pośrednich. W ciągu Trasy Zwierzynieckiej mają natomiast jeździć autobusy komunikacji miejskiej.

WASZ TEMAT. Tajemnicze wybrzuszenia na ważnej ulicy w Krakowie. Droga jak pumptruck!

od 12 lat
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska