https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tak wygląda przejazd północną obwodnicą Krakowa. Jechaliśmy nową częścią autostradowego ringu. Zobaczcie film!

Piotr Tymczak
Wideo
od 12 lat
Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa jest bliska ukończenia. Mieliśmy okazję przejechania nową drogą, na którą mieszkańcy stolicy Małopolski czekają od wielu lat. Jej otwarcie ma pomóc w znacznym zmniejszeniu ruchu tranzytowego w mieście i wpłynąć na redukcję korków.

Na większości odcinków północna obwodnica jest niemal gotowa i w pełni przejezdna. Trwają tam ostatnie prace wykończeniowe.

- Najwięcej do zrobienia pozostało w okolicach węzła Zielonki oraz fortu Tonie. Tam trwają jeszcze prace związane z przygotowaniem nawierzchni. Prace wykończeniowe prowadzone są też w tunelu w Zielonkach i są związane z montażem instalacji, systemów bezpieczeństwa - informuje Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, z którym pojazdem GDDKiA przejechaliśmy północną obwodnicą Krakowa.

Północna obwodnica ma odciążyć III obwodnicę Krakowa

Plan jest taki, by inwestycja została udostępniona do użytku pod koniec 2024 roku. Koszt zadania to 1 mld 960 mln zł, w tym 680 mln zł pochodzi z unijnej dotacji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Nowa droga ma poprawić komunikację w stolicy Małopolski. Oczekiwania są takie, że otwarcie północnej obwodnicy zapewni wysokiej klasy połączenie samochodowe na kierunku wschód – zachód na północnej stronie Krakowa, poprawi warunki jazdy i bezpieczeństwo ruchu, zwiększenie komfortu życia i bezpieczeństwa okolicznych mieszkańców, odciąży III obwodnicę Krakowa (m.in. ulice Opolską i Conrada) z ruchu tranzytowego jak i ruchu wewnętrznego, co poprawi przepustowość układu drogowego stolicy Małopolski.

Nowa obwodnica autostradowa z trzema pasami ruchu

Północna obwodnica Krakowa będzie miała długość 12,3 km i dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Do węzła Modlnica dochodzić będą cztery łącznice.

W skład S52 północnej obwodnicy Krakowa wejdą dwa tunele (w Zielonkach ma 653 m, w Batowicach 496 m), 27 obiektów (wiadukty, estakada) i 4 km murów oporowych.

Północna obwodnica połączona z trasą S7 do Warszawy

Północna obwodnica Krakowa ma się łączyć z budowaną trasą S7 z Krakowa do granicy województwa świętokrzyskiego (a dalej do Warszawy). W przypadku S7 do końca tego roku ma zostać oddany brakujący odcinek (inwestycja za ponad 1 mld zł, ponad 420 mln zł z UE) od Widomej do węzła Mistrzejowice w Krakowie.

Plany są takie, by pod koniec roku można jeździć dwupasmówką z Krakowa do Warszawy.

Budowy północnej obwodnicy Krakowa i trasy S7 są ze sobą powiązane. W przypadku trasy S7 pod koniec roku kierowcy będą mogli korzystać tylko z jednego zjazdu. Z powodu tego, że trzeba było poprawić projekt, węzeł Mistrzejowice w całości ma być gotowy w połowie 2026 roku. Do tego czasu nie będzie docelowej przejezdności między północną obwodnicą a trasą S7, obie drogi będzie łączyć tymczasowy łącznik - po jednym pasie w każdym kierunku.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska