https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

ZIKiT zapowiada kolejne przebudowy tras tramwajowych

Małgorzata Stuch
Adam Wojnar/ Polskapresse
W tym roku rozpocznie się przebudowa układu drogowego od ronda Mogilskiego do pl. Centralnego. Dowiedzieliśmy się, że oprócz zmian, jakie Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu już przekazał mieszkańcom, planowane są kolejne. Mogą one znacząco wpłynąć na zmianę układu komunikacyjnego w tej części miasta.

Dotyczą one pętli "Wieczysta", ronda Czyżyńskiego i pl. Centralnego. Obecnie stara pętla "Wieczysta" wykorzystywana jest jedynie awaryjnie. Swojej trasy nie kończą tu żadne tramwaje.

Kraków nocą urzeka od lat [GALERIA]

W powstającym projekcie przebudowy zaznaczony jest nowy peron przystankowy na pętli oraz torowisko, które umożliwi wyjazd w kierunku Nowej Huty. Obecnie z pętli tramwaje mogą wyjechać jedynie w kierunku centrum miasta. Wprowadzone zmiany mogą umożliwić uruchomienie linii tramwajowych, które będą kursować jedynie z pętli "Wieczysta" do centrum lub z pętli do Nowej Huty.
W planach przebudowy są także nowe tory tramwajowe na rondzie Czyżyńskim. Dzięki nim tramwaje mogłyby, jadąc al. Jana Pawła II od strony pl. Centralnego, skręcać w prawo w ul. Bieńczycką.

Obecnie prawoskręt z ronda Czyżyńskiego jest niemożliwy - tramwaje kursujące z pl. Centralnego jadą prosto (linia 4) lub skręcają w lewo w al. Pokoju (linia 22).

Urzędnicy z ZIKiT nie chcą na razie komentować proponowanych zmian i nie mówią wprost, że myślą np. o wprowadzeniu nowych tras tramwajowych. - Przede wszystkim chcemy poprawić rozwiązania komunikacyjne - mówi Michał Pyclik z ZIKiT. - Współpracujemy z przewoźnikiem i projektantami, żeby wypracować rozwiązania które sprawdzą się przez wiele lat - podkreśla Pyclik. Dodaje, że nowe tory z pętli "Wieczysta" i ronda Czyżyńskiego sprawdzą się też w przypadku awarii. - Obecnie wystarczy wykolejenie na ul. Mogilskiej, by zablokowana została dla tramwajów cała trasa z ronda Mogilskiego do pl. Centralnego. Gdyby powstały nowe tory, będą możliwości uporania się z tym - zaznacza.

Prawoskręt dla tramwajów z ronda Czyżyńskiego podoba się mieszkańcom i radnym Czyżyn. - Oznacza to, że rondo zostanie naprawdę gruntownie przebudowane. A o to nam od kilku lat dobrych chodziło - mówi Jerzy Woźniakiewicz, radny miasta z Czyżyn.

Oprócz prawoskrętu plany przewidują modernizację obu poziomów ronda Czyżyńskiego (będzie zmodernizowane przejście podziemne) i przystosowanie go do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przystanków raczej nie przybędzie, ale zmieni się ich lokalizacja.

Projekt zakłada również budowę nowego przystanku tramwajowego przy pl. Centralnym (od strony os. Centrum A). Obecnie przy placu funkcjonują cztery perony przystankowe - i one pozostaną. Na razie nie wiadomo, jaką funkcję będzie pełnił nowy peron.
Więcej szczegółów na temat planu przebudowy trasy poznamy w przyszłym miesiącu.

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

m
masa kałowa
te, Pyclik, daj se już siana i przestań mieszać
m
marek popiela
Jako wybitny znawca problemow komunikacji miejskiej oraz dziekan Katedry Przyspieszonego Rozwoju Komunikacji Trolejbusowej na Uniwersytecie w Uppsali kategorycznie stwierdzam i oznajmiam ze komunikacja tramwajowa jest komunikacja schylkowa i znajduje sie u zmierzchu swojego zastosowania. Wszystkie wielkie miasta i metropolie odchodza od stosowania komunikacji tramwajowej na rzecz nowoczesnej komunikacji trolejbusowej. Oczywistym powodem jest koszt oraz ekologia. Koszty budowy i pozniejszego utrzymania linii tramwajowej sa wedlug moich obliczen 23 razy wyzsze niz budowa i utrzymanie podobnej linii trolejbusowej.
Ekologiczna wyzszosc linii trolejbusowej powoduje fakt ze trolejbusy maja gumowe kola i nie powoduja drgan oraz wibracji tak jak stalowe kola tramwaju a fakt ze trolejbusy kursuja po istniejacych juz drogach powoduje ze nie zakloca sie srodowiska ekologicznego budujac nasypy i tory tramwajowe. W wymiarze spolecznym nawet sam ZKiT przyznaje ze jakakolwiek awaria tramwaju powoduje wielogodzinne zaklocenia w systemie komunikacji i paraliz ogromnych polaci miasta. W systemie trolejbusowym nic takiego sie nie dzieje bo uszkodzony trolejbus mozna zepchac na bok drogi a pomoc w tym moga sami pasazerowie w ramach spoleczenstwa obywatelskiego, po czym przesiada sie do trolejbusu ktory wlasnie nadjedzie.
W takiej sytuacji zadnych zaklocen i paralizu komunikacji nie bedzie i system bedzie funkcjonowal perfekcyjnie tak jak od wielu lat to robi we wszystkich nowoczenych miastach na swiecie gdzie wladze wykazaly sie wizjonerska wizja wprowadzenia komunikacji trolejbusowej.
k
krakus
Rozsypie się torowisko na Podwalu
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska