Dotyczą one pętli "Wieczysta", ronda Czyżyńskiego i pl. Centralnego. Obecnie stara pętla "Wieczysta" wykorzystywana jest jedynie awaryjnie. Swojej trasy nie kończą tu żadne tramwaje.
Kraków nocą urzeka od lat [GALERIA]
W powstającym projekcie przebudowy zaznaczony jest nowy peron przystankowy na pętli oraz torowisko, które umożliwi wyjazd w kierunku Nowej Huty. Obecnie z pętli tramwaje mogą wyjechać jedynie w kierunku centrum miasta. Wprowadzone zmiany mogą umożliwić uruchomienie linii tramwajowych, które będą kursować jedynie z pętli "Wieczysta" do centrum lub z pętli do Nowej Huty.
W planach przebudowy są także nowe tory tramwajowe na rondzie Czyżyńskim. Dzięki nim tramwaje mogłyby, jadąc al. Jana Pawła II od strony pl. Centralnego, skręcać w prawo w ul. Bieńczycką.
Obecnie prawoskręt z ronda Czyżyńskiego jest niemożliwy - tramwaje kursujące z pl. Centralnego jadą prosto (linia 4) lub skręcają w lewo w al. Pokoju (linia 22).
Urzędnicy z ZIKiT nie chcą na razie komentować proponowanych zmian i nie mówią wprost, że myślą np. o wprowadzeniu nowych tras tramwajowych. - Przede wszystkim chcemy poprawić rozwiązania komunikacyjne - mówi Michał Pyclik z ZIKiT. - Współpracujemy z przewoźnikiem i projektantami, żeby wypracować rozwiązania które sprawdzą się przez wiele lat - podkreśla Pyclik. Dodaje, że nowe tory z pętli "Wieczysta" i ronda Czyżyńskiego sprawdzą się też w przypadku awarii. - Obecnie wystarczy wykolejenie na ul. Mogilskiej, by zablokowana została dla tramwajów cała trasa z ronda Mogilskiego do pl. Centralnego. Gdyby powstały nowe tory, będą możliwości uporania się z tym - zaznacza.
Prawoskręt dla tramwajów z ronda Czyżyńskiego podoba się mieszkańcom i radnym Czyżyn. - Oznacza to, że rondo zostanie naprawdę gruntownie przebudowane. A o to nam od kilku lat dobrych chodziło - mówi Jerzy Woźniakiewicz, radny miasta z Czyżyn.
Oprócz prawoskrętu plany przewidują modernizację obu poziomów ronda Czyżyńskiego (będzie zmodernizowane przejście podziemne) i przystosowanie go do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przystanków raczej nie przybędzie, ale zmieni się ich lokalizacja.
Projekt zakłada również budowę nowego przystanku tramwajowego przy pl. Centralnym (od strony os. Centrum A). Obecnie przy placu funkcjonują cztery perony przystankowe - i one pozostaną. Na razie nie wiadomo, jaką funkcję będzie pełnił nowy peron.
Więcej szczegółów na temat planu przebudowy trasy poznamy w przyszłym miesiącu.
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+