- Jesteśmy bardzo zadowoleni z poziomu wakacyjnego ruchu pasażerskiego na lotnisku. Dziękuję pasażerom za wybór Kraków Airport, a załodze krakowskiego lotniska za pełną zaangażowania pracę – podkreśla Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport.
Rekord za rekordem Kraków Airport
884 381 pasażerów we wrześniu oznacza, że to o 9% więcej w stosunku do września 2019 r. i o 23% więcej w stosunku do września 2022 r. Okazuje się też, że coraz więcej osób nie tylko wylatuje z Krakowa, ale także do niego przylatuje. Stąd tak dobre m.in. wyniki turystyki przyjazdowej do stolicy Małopolski.
Czy wakacje były równie dobre? - Były bardzo udane. I to co najmniej z dwóch powodów. Z jednej strony udało nam się odbudować siatkę połączeń sprzed pandemii, a z drugiej strony przyjęta strategia rozwoju nowych połączeń, uwzględniająca oczywiście ciągle zmieniające się otoczenie i oczekiwania klientów, pozwoliła nam na wejście na nieobsługiwane do tej pory rynki – przypomina prezes Radosław Włoszek.
W tym czasie na krakowskim lotnisku witano nowych regularnych przewoźników: Sun Express, Air Dolomiti, Air Serbia, Pegasus Airlines oraz Turkish Airlines.
- Polska i Turcja są tak bliskimi krajami, że zasługują na znacznie więcej rejsów. Chcielibyśmy, aby w najbliższym czasie móc oferować codzienne połączenia ze Stambułu do Krakowa – powiedział nam 1 maja, tuż po wylądowaniu pierwszego samolotu ze Stambułu, Levent Konukçu, chief investment & technology officer Turkish Airlines. - Do tej pory na pokładach naszych samolotów, tych które lądowały w Warszawie, przylatywali głównie biznesmeni. Natomiast Kraków ma zupełnie inny charakter, stąd spodziewamy się, że stolicę Małopolski, oczywiście oprócz przedsiębiorców, będzie odwiedzało również bardzo dużo turystów z Turcji.
W tej chwili na krakowskim lotnisku operuje już 23 regularnych przewoźników.
Najchętniej wybierane kierunki wakacyjne
Antalya, Rodos, Malaga, Warna, Zadar, Dubaj, Nicea, Malta, Katania - oto najchętniej wybierane kierunki wakacyjne. Dużą popularnością, także wśród ludzi biznesu cieszyły się połączenia – PLL LOT - do Nowego Jorku i Chicago.
Świetne wyniki lata krakowskie lotnisko zawdzięcza nie tylko 150 regularnym połączeniom, także tym do Bydgoszczy, Gdańska, Olsztyna, Poznania, Szczecina, Warszawy i Zielonej Góry, ale także doskonale widocznym, np. na ulicach Krakowa, efektom specjalnej kampanii promocyjnej naszego regionu.
- Kraków Airport zawsze wspiera i dołącza się do działań promujących Kraków i Małopolskę, w tym do kampanii Małopolskiej Organizacji Turystycznej, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego i Urzędu Miasta Krakowa w ramach projektu „Małopolska – cel podróży" – zaznacza prezes Radosław Włoszek.
Jakie więc wyzwania stoją teraz przed krakowskim lotniskiem? - To oczywiście budowa zdywersyfikowanej oferty połączeń lotniczych, ale również stałe podnoszenie jakości usług i bezpieczeństwa naszych pasażerów poprzez nowe innowacyjne rozwiązania i inwestycje – dodaje prezes Radosław Włoszek.
Igrzyska Europejskie i Centrum Ryanaira za 600 mln zł
W drugiej połowie czerwca i na początku lipca nasz region był gospodarzem Igrzysk Europejskich Kraków-Małopolska 2023. Czy sportowców było widać na krakowskim lotnisku? - Tak. Jestem przekonany, że zabrali ze sobą nie tylko wspaniałe wrażenia sportowe, ale także miłe wspomnienia z naszego pięknego regionu. Mam nadzieję, że wkrótce powrócą do nas ze swoimi rodzinami i przyjaciółmi - mówi wtedy prezes Radosław Włoszek. I wydaje się, patrząc na krakowskie ulice, wrócili.
Czerwiec, oprócz świetnych wyników, przyniósł także doskonałe wieści gospodarcze. Oto bowiem Ryanair ogłosił, iż w Krakowie, a konkretnie kilkaset metrów od budynku terminalu pasażerskiego, zamierza wybudować potężne, a zarazem najnowocześniejsze i największe - w Europie Centralnej - Centrum Symulatorowo-Treningowe.
Całość ma kosztować aż 600 milionów złotych. W środku stanie m.in. osiem hydraulicznych oraz dwa stacjonarne symulatory lotu. Dzięki temu w stolicy Małopolskie codziennie będzie można szkolić do 500 osób. Centrum to również ponad 150 nowych wysokowyspecjalizowanych miejsc pracy. Pierwsze prace mają ruszyć jeszcze w tym roku.
- Jeśli nie wydarzy się nic nadzwyczajnego to szacujemy, że w 2023 r. mamy szansę - jako pierwszy port regionalny w Polsce - obsłużyć 9 milionów podróżnych – przyznaje Radosław Włoszek.
I zapewne to nie koniec dobrych wieści z Kraków Airport.