https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Absurd na osiedlu Na Stoku w Krakowie. Niedawno wyremontowane miejsca parkingowe... zablokowano słupkami

Ewa Wacławowicz
Do naszej redakcji zgłosił się mieszkaniec krakowskiego osiedla Na Stoku. Nie kryje on wzburzenia nowym pomysłem urzędników. Przy okazji niedawnego montażu wysepek na miejscu dla pieszych, istniejące i niedawno remontowane miejsca parkingowe zastawiono słupkami. "To absurd i wyrzucanie pieniędzy w błoto"- denerwuje się mieszkaniec. Jak się tłumaczą urzędnicy?

Na osiedlu Na Stoku,a dokładnie przy bloku 23a, postawiono wysepki na przejściu dla pieszych. Wraz z montażem wysepek zainstalowano również słupki blokujące możliwość parkowania na miejscach postojowych wzdłuż ulicy.

– Przez to już i tak zatłoczona ulica, na której cudem jest znalezienie miejsca parkingowego, straciła 12 miejsc parkingowych, w tym dwa dla inwalidów – denerwuje się mieszkaniec.

Najbardziej absurdalne w tej sytuacji jest to, że całkiem niedawno zagrodzone miejsca parkingowe wyremontowano. Wymieniono kostkę i chodnik. Zdaniem mieszkańca to pieniądze wyrzucone w błoto.

Tłumaczy też, że o ile do samego pomysłu instalacji wysepek nie ma większych zastrzeżeń, choć jak mówi, przez ostatnie 35 lat wypadków drogowych w tym miejscu było ledwie kilka, to montaż słupków to absurd.

- Parkingi są tu na tyle głębokie, że samochody nie zasłaniają pieszych wchodzących na przejście - tłumaczy

Dodaje też, że problem można było rozwiązać w inny sposób, tj. przez montaż progów zwalniających przed i za skrzyżowaniem bez konieczności blokowania parkingów. Mieszkaniec denerwuje się, że teraz karetka i służby MPO straciły możliwość szybkiego dostępu do bloku, a gdy staną na pasie jezdni – całkowicie zablokują jego przepustowość.

Co na to miasto?
Jak tłumaczą nam urzędnicy, decyzja o montażu słupków podyktowana była względami bezpieczeństwa.

- Artykuł 49 Ustawy „Prawo o ruchu drogowym” mówi jasno i jednoznacznie, że parkowanie w odległości mniejszej niż 10 metrów od skrzyżowania lub przejścia dla pieszych jest niedozwolone. Ustawodawca wprowadził ten przepis, aby zapewnić widoczności na skrzyżowaniach i przy przejściach dla pieszych oraz zniwelować zastawianie chodników przez samochody właśnie w tych newralgicznych miejscach - tłumaczy Kamil Popiela z biura prasowego UMK

Precyzuje on również, że dwa miejsca parkingowe dla niepełnosprawnych nie zostały zlikwidowane, a przeniesione 10 metrów dalej, a wyliczenia mieszkańca mówiące o 12 miejscach parkingowych są przesadzone, gdyż nie było możliwości postawienia tylu pojazdów, nie mówiąc o spełnieniu wymogów zawartych w „Prawie o ruchu drogowym”.

Odpowiadając na nasze pytanie o montaż wysepek, a nie progów zwalniających jak proponuje mieszkaniec, Kamil Popiela tłumaczy, że zawężenie jezdni w obrębie wyspy powoduje zmniejszenie prędkości przez kierujących, a ponadto wyspa utrudnia wyprzedzanie. Dodatkowo z uwagi na kursowanie autobusów komunikacji miejskiej nie ma możliwości zastosowania innych progów niż wyspowe.

- Progi zwalniające poza zaletami w postaci ograniczenia prędkości mają wady i powinny być stosowane jako uzupełnienie, lub kiedy nie jest możliwe zastosowanie innych rozwiązań - argumentuje Popiela

Niestety na nasze pytanie o koszty poczynionej inwestycji czyli montażu wysepek i słupków urzędnicy już nie odpowiedzieli.

Wyższy podatek od nieruchomości od 2023 roku

od 16 lat
Wideo

Komentarze 11

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
— Ale jak damy tę wysepkę, to będą potem zawracać d.pę, że mają problem z zaparkowaniem i z wyjazdem

— To damy słupki po obu stronach przejścia; jak nie będą mogli tam zaparkować w ogóle, to nie będzie problemu

— Ale mogą narzekać na te słupki też!

— To im powiemy, że to wynika z prawa o ruchu drogowym i że do ministra z pretensjami!
G
Gość
Na pierwszy rzut oka widać, że tam jakiś pieszy przechodzi przeciętnie raz na 1-2 godziny (a i ruch kołowy w takim miejscu jest raczej ograniczony; przecież to nie arteria, tylko osiedlowa ulica) — poza tym ta ulica wcale nie jest taka szeroka, aby ta wysepka była potrzebna nawet przy częstszym jej przekraczaniu — no, ale od czego mamy Franków i innych takich, jak nie od tego, aby nam „umilali” życie…
Z
Zachęcam do myślenia
„Tłumaczy też, że o ile do samego pomysłu instalacji wysepek nie ma większych zastrzeżeń, choć jak mówi, przez ostatnie 35 lat wypadków drogowych w tym miejscu było ledwie kilka, to montaż słupków to absurd.

[..]

Dodaje też, że problem można było rozwiązać w inny sposób, tj. przez montaż progów zwalniających przed i za skrzyżowaniem bez konieczności blokowania parkingów.”

NIE NAMAWIAJCIE ich do instalacji „progów” — bo tak zrobią! Po co wam to? Naprawdę jeździcie terenówkami, którym to obojętne?

MIEJCIE „zastrzeżenia do wysepek”, bo tymi „wysepkami” obs..na jest coraz większa ilość ulic — na zasadzie utrudniania przejazdu samochodem jak tylko się da, oczywiście „powiększanie bezpieczeństwa” jest tu uniwersalnym pretekstem.
O
Ob-skie nieposłuszeństwo
Ludzie, zetnijcie te słupki we własnym zakresie i nie oglądajcie się na nic.
G
Gość
30 grudnia 2022, 22:48, grzeg:

Kolejne krakowskie szaleństwo. Już nawet śmiać mi się nie chce.

PS. ŻĄDAM, aby podano mi jako obywatelowi Krakowa, w jakim innym polskim mieście słupkoza została posunięta do takiego poziomu.

1. Ponoć w Warszawie się zaczyna, za przykładem Krakowa właśnie. Że niby „w Krakowie się udało, to czemu by tego sukcesu nie powtórzyć w stolycy?”.

2. Czemu uparcie nazywasz urzędniczy kretynizm i/lub ich iście małpią złośliwość — „szaleństwem”? Człowiek szalony to jest człowiek cierpiący, któremu wszakże specjalista może pomóc, zaś typowemu krakowskiemu urzędnikowi nic nie pomoże, bo on już „tak ma”, że „wie lepiej”. Nawet — jak się okazuje — rozumienie artykułu 49 Ustawy „Prawo o ruchu drogowym” ma bardzo specyficzne.

Z
Zniesmaczony
„- Artykuł 49 Ustawy „Prawo o ruchu drogowym” mówi jasno i jednoznacznie, że parkowanie w odległości mniejszej niż 10 metrów od skrzyżowania lub przejścia dla pieszych jest niedozwolone. Ustawodawca wprowadził ten przepis, aby zapewnić widoczności na skrzyżowaniach i przy przejściach dla pieszych oraz zniwelować zastawianie chodników przez samochody właśnie w tych newralgicznych miejscach - tłumaczy Kamil Popiela z biura prasowego UMK”

Kamil, gamoniu — przeczytaj sobie raz jeszcze artykuł 49 Ustawy „Prawo o ruchu drogowym”, tylko TYM RAZEM ZE ZROZUMIENIEM, to może dotrze do ciebie, co on mówi „jasno i jednoznacznie”, tłuku niedorobiony.

Powinni ci zabrać prawo jazdy, jeśli je masz.
R
Robert Gawroński
Totalny absurd i brak znajomości przepisów przez urzędników - art. 49 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

"zabrania się zatrzymania pojazdu na przejściu dla pieszych, na przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejściem lub przejazdem" tym czasem miejsca parkingowe sa zablokowane są po obu stronach również za przejściem dla pieszych. Ktoś powinien za to beknąć... Podwójne marnotrawstwo środków publicznych i utrudnianie życia mieszkańcom w dodatku wbrew przepisom i zdrowemu rozsądkowi.
G
Gość
Ja bym przejście zlikwidował i przeniósł na skrzyżowanie.
t
tjk
Debilizmu urzędników ciąg dalszy, ale popierajcie dalej namiestnika z czerwonego zagłębia, popierajcie.
g
grzeg
Kolejne krakowskie szaleństwo. Już nawet śmiać mi się nie chce.

PS. ŻĄDAM, aby podano mi jako obywatelowi Krakowa, w jakim innym polskim mieście słupkoza została posunięta do takiego poziomu.
Z
Zbigniew Rusek
Stosowanie progów tam, gdize kursuja autobusy powinno być zakazane - nawet wyspowych, gdyż autousy i tak musza po nich jechac tylnymi kołami (tylne koła autobusu sa bliźniacze, więc wewnętrznymi i tak by jechał po progu, co powodujesilne wstrząsy, tąpnięcia). Także te zawęzenia najbardziej uderzają w autobusy, gdyż są to pojazdy wielkogabarytowe (wyspa skutkuje też tym, że nie da się wyprzedzić zaprzęgu konnego, czyli skrajnie powolnego pojazdu). Właściwie rozwiązanie to zwiększona ostrożność wśród PIESZYCH i nie wkraczanie na zebrę, gdy widzi się zbliżający pojazd. To PIESZY powinien być ekstremalnie ostrożny i nie traktowac zebry jak chodnika czy alejki w parku!!!
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska