Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Absurd na osiedlu Na Stoku w Krakowie. Niedawno wyremontowane miejsca parkingowe... zablokowano słupkami

Ewa Wacławowicz
Ewa Wacławowicz
Do naszej redakcji zgłosił się mieszkaniec krakowskiego osiedla Na Stoku. Nie kryje on wzburzenia nowym pomysłem urzędników. Przy okazji niedawnego montażu wysepek na miejscu dla pieszych, istniejące i niedawno remontowane miejsca parkingowe zastawiono słupkami. "To absurd i wyrzucanie pieniędzy w błoto"- denerwuje się mieszkaniec. Jak się tłumaczą urzędnicy?

Na osiedlu Na Stoku,a dokładnie przy bloku 23a, postawiono wysepki na przejściu dla pieszych. Wraz z montażem wysepek zainstalowano również słupki blokujące możliwość parkowania na miejscach postojowych wzdłuż ulicy.

– Przez to już i tak zatłoczona ulica, na której cudem jest znalezienie miejsca parkingowego, straciła 12 miejsc parkingowych, w tym dwa dla inwalidów – denerwuje się mieszkaniec.

Najbardziej absurdalne w tej sytuacji jest to, że całkiem niedawno zagrodzone miejsca parkingowe wyremontowano. Wymieniono kostkę i chodnik. Zdaniem mieszkańca to pieniądze wyrzucone w błoto.

Tłumaczy też, że o ile do samego pomysłu instalacji wysepek nie ma większych zastrzeżeń, choć jak mówi, przez ostatnie 35 lat wypadków drogowych w tym miejscu było ledwie kilka, to montaż słupków to absurd.

- Parkingi są tu na tyle głębokie, że samochody nie zasłaniają pieszych wchodzących na przejście - tłumaczy

Dodaje też, że problem można było rozwiązać w inny sposób, tj. przez montaż progów zwalniających przed i za skrzyżowaniem bez konieczności blokowania parkingów. Mieszkaniec denerwuje się, że teraz karetka i służby MPO straciły możliwość szybkiego dostępu do bloku, a gdy staną na pasie jezdni – całkowicie zablokują jego przepustowość.

Co na to miasto?
Jak tłumaczą nam urzędnicy, decyzja o montażu słupków podyktowana była względami bezpieczeństwa.

- Artykuł 49 Ustawy „Prawo o ruchu drogowym” mówi jasno i jednoznacznie, że parkowanie w odległości mniejszej niż 10 metrów od skrzyżowania lub przejścia dla pieszych jest niedozwolone. Ustawodawca wprowadził ten przepis, aby zapewnić widoczności na skrzyżowaniach i przy przejściach dla pieszych oraz zniwelować zastawianie chodników przez samochody właśnie w tych newralgicznych miejscach - tłumaczy Kamil Popiela z biura prasowego UMK

Precyzuje on również, że dwa miejsca parkingowe dla niepełnosprawnych nie zostały zlikwidowane, a przeniesione 10 metrów dalej, a wyliczenia mieszkańca mówiące o 12 miejscach parkingowych są przesadzone, gdyż nie było możliwości postawienia tylu pojazdów, nie mówiąc o spełnieniu wymogów zawartych w „Prawie o ruchu drogowym”.

Odpowiadając na nasze pytanie o montaż wysepek, a nie progów zwalniających jak proponuje mieszkaniec, Kamil Popiela tłumaczy, że zawężenie jezdni w obrębie wyspy powoduje zmniejszenie prędkości przez kierujących, a ponadto wyspa utrudnia wyprzedzanie. Dodatkowo z uwagi na kursowanie autobusów komunikacji miejskiej nie ma możliwości zastosowania innych progów niż wyspowe.

- Progi zwalniające poza zaletami w postaci ograniczenia prędkości mają wady i powinny być stosowane jako uzupełnienie, lub kiedy nie jest możliwe zastosowanie innych rozwiązań - argumentuje Popiela

Niestety na nasze pytanie o koszty poczynionej inwestycji czyli montażu wysepek i słupków urzędnicy już nie odpowiedzieli.

Wyższy podatek od nieruchomości od 2023 roku

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska