Radny Gibała złożył w tej sprawie interpelację
- Hałas to nie tylko mniejszy komfort życia. Światowa Organizacja Zdrowia wskazuje, że po smogu to właśnie on jest drugim największym zagrożeniem dla zdrowia, powodując m.in. bóle głowy, zaburzenia koncentracji czy snu. Są tego wymierne konsekwencje – zgodnie z raportem Europejskiej Agencji Środowiska hałas odpowiada za 12 tys. przedwczesnych zgonów rocznie
w krajach Unii Europejskiej. Jest to więc problem, którego nie można bagatelizować - pisze w interpelacji do prezydenta radny miejski Łukasz Gibała (Klub radnych Kraków dla Mieszkańców).
Jak dalej wskazuje radny miejski, hałas to problem, który nie dotyczy wyłącznie Krakowa. W interpelacji podaje chociażby przykład Warszawy, gdzie Policja organizuje cykliczną już akcję "ciche miasto".
- W ciągu kilkudniowych kontroli, prowadzonych przez oznakowane i nieoznakowane pojazdy policyjne, wyposażone w wideorejestratory oraz sonometry, mierzące m.in. poziom hałasu, wystawiane są setki mandatów i zatrzymywane dziesiątki dowodów rejestracyjnych. Mieszkańcy Krakowa oczekują podobnych działań w swoim mieście, podobnie jak rozwiązań mających na celu skuteczne uspokojenie ruchu na mniejszych ulicach - pisze Gibała.
Radny wskazuje, że same znaki ograniczające prędkość nie wystarczają: "potrzebne są rozwiązania dodatkowe, jak np. progi zwalniające, wyniesione przejścia dla pieszych czy dodatkowe nasadzenia zieleni" - wylicza i apeluje o zainicjowanie wspólnych z Policją i Strażą Miejską działań, mających na celu ograniczenie problemu hałasu generowanego w mieście przez samochody.
Co na to prezydent?
Stanisław Mazur, wiceprezydent Krakowa, odpowiadając na interpelację radnego tłumaczy, że rozwiązanie problemu hałasu komunikacyjnego wymaga przede wszystkim podejmowania działań systemowych.
- W wielu miastach, w tym również w Krakowie, stosuje się ekrany akustyczne wzdłuż dróg i torów kolejowych, które tłumią dźwięk i chronią tereny mieszkalne. Temu celowi służy również budowa obwodnic, które odciążają centra miast od intensywnego ruchu. Kolejnym istotnym działaniem jest promowanie transportu publicznego i ekologicznych środków transportu, takich jak rowery czy pojazdy elektryczne, które generują znacznie mniej hałasu - wylicza Mazur.
Dodatkowo wiceprezydent Krakowa wskazuje również, że zintegrowane planowanie przestrzenne uwzględniające kwestie akustyczne może także znacząco poprawić jakość życia mieszkańców i ograniczyć szkodliwy wpływ hałasu komunikacyjnego na zdrowie.
Działania należy dostosować do indywidualnych uwarunkowań ulic
- Działania Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu UMK dotyczą aspektów zarządzania prędkością i „uspokajania ruchu”, niemniej prowadzone są w dostosowaniu do indywidualnych uwarunkowań ulic i według potrzeb. Wskazane działania – głównie w obszarze „uspokojenia ruchu” powinny mieć charakter inwestycyjny, gdyż zastosowanie wyłącznie elementów organizacji ruchu stanowi jedynie działanie zaradcze, a zamierzony efekt powinien zostać uzyskany poprzez właściwie ukształtowaną geometrię dróg - tłumaczy Stanisław Mazur.
Policja przeprowadziła ponad 230 pomiarów
Jak wynika z informacji przekazanej przez Komendę Miejską Policji w Krakowie, policjanci Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Krakowie w ramach podejmowanych czynności oraz prowadzonych działań dokonują sprawdzeń z użyciem specjalistycznego sprzętu kontrolnego Ekip Techniki Drogowej i Ekologii (w tym sonometru) m.in. badań poziomu hałasu w kontrolowanych pojazdach.
W okresie od 1 stycznia do 30 września 2024 r. policjanci przeprowadzili 237 pomiarów, w wyniku których ujawniono 169 niesprawnych pojazdów.
- Niezależnie od tych działań w ramach struktur WRD KMP została wydzielona specjalna grupa, funkcjonująca w ramach pełnienia dodatkowych służb, przeprowadzanych w nocy z piątku na sobotę oraz z soboty na niedzielę, zwalczająca agresywną jazdę kierowców jednośladów oraz pojazdów osobowych. Niejednokrotnie suma nałożonych przez nich mandatów wynosiła powyżej 30 tys. zł z jednej akcji. Działania te są nadal kontynuowane - tłumaczy Mazur.
Kilkaset tys. zł na dodatkowe służby
Dodatkowo wiceprezydent Krakowa zapewnia, że miasto dostrzega wagę tej problematyki i przekazało w ubiegłym roku 80 tys. zł na dodatkowe płatne służby dla WRD KMP, a w roku bieżącym 500 tys. zł na realizację zadań w tym zakresie. Akcje te przyniosły efekt w postaci zakończonych w 2023 r. 109 działań pn. „Nielegalne wyścigi”. Do 15 października 2024 r. przeprowadzono 84 takie akcje.
Działania prowadzone na terenie Krakowa były przedmiotem relacji za pośrednictwem strony internetowej KMP Kraków oraz innych mediów.
- Funkcjonariusze WRD KMP organizują swoją dyslokację także w oparciu o zgłoszenia mieszkańców oraz podjęli współpracę z krakowskimi centrami handlowymi, które miały problemy z uczestnikami „nielegalnych wyścigów”. Proceder ten został zahamowany - podsumowuje Mazur i dodaje: "Miasto wspiera finansowo Policję poprzez przeznaczanie środków finansowych na dodatkowe patrole, zakup pojazdów służbowych oraz sprzętu w postaci analizatorów spalin i dymomierzy. Aktualnie nie ma dalszego zapotrzebowania na zakup tych urządzeń, ponieważ Policja dysponuje ich wystarczającą ilością".
Jak zmiana czasu wpływa na nasze zdrowie?
