Czy to kryzys kadrowy?
- Jak się dowiedzieliśmy, znów są problemy z brakami kierowców w Mobilis i znów kursy nie są realizowane. Do tego nakładają się problemy z nowymi autobusami. Wskutek obu, dziś (red. 23 października) nie wykonano części kursów linii m.in. 102, 147, 189, 501, 511. Trudna sytuacja jest w szczególności na nowej linii 147 do Żabińca. Po południu wytrwał tylko jeden z trzech potrzebnych wozów. W efekcie kursy były wykonywane trzy razy rzadziej - nie co 10, lecz co 30 minut. Podobnie kursy wypadały również wczoraj (red. 22 października). Dzisiejsze braki potwierdzamy osobiście - przebyliśmy całą trasę linii 147 popołudniu i był tylko jeden autobus. Z kolei rano na linii 102 przez pewien czas brakowało dwóch z pięciu autobusów. Czyli mogło wypaść 40% kursów. Niestety Zarząd Transportu Publicznego znów nie informuje o tym Mieszkańców. Pomocna w tej sytuacji byłaby możliwość śledzenia pozycji GPS nowych wozów, niestety ta wciąż nie działa - poinformowała w środę wieczorem w mediach społecznościowych Platforma Komunikacyjna Krakowa - PKK.
"To normalne wyzwania operacyjne"
Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie bardzo szybko odniósł się do sprawy.
- Sytuacja, z którą mieliśmy dzisiaj (red. 23 października) do czynienia, nie stanowi kryzysu, lecz jest wynikiem normalnych wyzwań operacyjnych, z którymi przewoźnicy na całym świecie podczas uruchamiania takich kontraktów mierzą się systematycznie. W wieczornym raporcie otrzymanym od przewoźnika Mobilis zostaliśmy poinformowani o problemie zwiększonej liczby zgłoszonych L4 przez prowadzących pojazdy - tłumaczy Sebastian Kowal, rzecznik prasowy ZTP w Krakowie.
Dalej ZTP tłumaczy, że: "wszystkie autobusy rezerwowe, które mogły dodatkowo wyjechać na linie jako zastępcze, zostały rozplanowane, stąd też mogło dochodzić do kursów całkowicie niewykonywanych (tak jak w przypadku autobusów mini, których nie można było zastąpić) lub niewykonanych zgodnie z rozkładem jazdy (tak jak w większości przypadków)".
Zwolnienia chorobowe nie były jedynym problemem, który przewoźnik Mobilis zgłosił w wieczornym raporcie.
- Drugim problemem, który otrzymaliśmy w raporcie to blokowanie się drzwi, w niektórych pojazdach, ze względu na to, że pojazdy są całkowicie nowe, a także, że zostały dostarczone na kilka dni przed rozpoczęciem kontraktu, mogą występować problemy tzw. wieku dziecięcego, przewoźnik na bieżąco sprawdza wszystkie dodatkowe systemy w pojazdach .Należy tutaj podkreślić, że wszystkim pracownikom, jednostkom czy spółkom wykonującym prace w zakresie szeroko pojętego transportu zbiorowego przede wszystkim zależy na bezpieczeństwie pasażerów, dlatego niektóre pojazdy musiały wrócić do zajezdni w celu sprawdzenia systemów odpowiadających za wymianę pasażerską na przystanku. Warto tutaj podkreślić, że pasażerowie podczas jazdy autobusu byli w pełni bezpieczni - wyjaśnia Kowal.
W podsumowaniu Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie zapewnia, że będzie sprawdzać wszystkie zaistniałe sytuacje i zgodnie z umową podpisaną przez przewoźnika Mobilis, będzie naliczać kary umowne.
Nowe autobusy w Krakowie
Przypominamy, że od 19 października zaczęły obowiązywać nowy kontrakt miasta z prywatnym przewoźnikiem, firmą Mobilis. Dzięki 10-letniej umowie Kraków zyskał nowe autobusy, wzmocnione zostały istniejące linie, powstały także nowe, m.in. na Żabińcu czy łącząca Bronowice Małe z osiedlem Podwawelskim.
Mobilis jest drugim obok MPK SA krakowskim przewoźnikiem, realizującym usługi przewozowe w mieście. Umowa przetargowa opiewała na blisko 1,4 mld zł.
Łącznie podczas nowego kontraktu Mobilis będzie posiadał 151 nowych autobusów, z czego:
- 91 z nich to autobusy przegubowe na gaz ziemny (CNG),
- do tego 43 autobusy standardowe (CNG),
- 6 autobusów MIDI+ (CNG),
- 6 autobusów spalinowych Mini (Euro6),
- 5 autobusów Mini (elektrycznych).
Prywatny operator przejął od MPK obsługę linii: 110, 113, 129, 163, 184, 196/496 i 511. Jednocześnie, linia 192 będzie obsługiwana przez miejskiego operatora. Wraz z nową umową, uruchomione zostały dwie zupełnie nowe linie dla których pozyskane zostały specjalne, dedykowane pojazdy, o mniejszych gabarytach: linia 126 z Bronowic Małych przez Mydlniki, Chełm, Al. Kasztanową, Starowolską i Księcia Józefa do Os. Podwawelskiego i linia 147, która zapewni połączenie osiedla Żabiniec z trasą tramwajową do Górki Narodowej i z węzłem przesiadkowym Nowy Kleparz.
Najem krótkoterminowy - czy zmienią się zasady?
