Alibaba wraz AliExpress chce jeszcze mocniej działać na polskim rynku, czy to oznacza, że jest tu jeszcze „dużo miejsca”?
Tak, Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie i wciąż widzimy dużo miejsca do rozwoju. Jednym z powodów jest to, że penetracja handlu elektronicznego jest nadal niższa niż na wielu głównych rynkach, takich jak Wielka Brytania.
Poza tym, wzrost handlu elektronicznego jest napędzany silnymi trendami makroekonomicznymi, w których polski PKB na mieszkańca szybko rośnie w ostatnich latach. Po drugie, silna konkurencja między platformami, wsparta inwestycją naszych partnerów, takich jak InPost, Blik i inni, aby zapewnić wyższy poziom "user experience".
Wreszcie pandemia pomogła również pobudzić wzrost i przyjęcie e-commerce wśród tych, którzy wcześniej mogli nie działać online. Oczekujemy, że te trendy utrzymają się w przyszłym roku, aby uczynić Polskę jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie.
Program szczepień, luzowanie obostrzeń, w tym otwarcie galerii handlowych nie wyhamuje e-commerce?
Pandemia zdecydowanie dowiodła, że kanały cyfrowe, takie jak e-commerce, są coraz ważniejsze dla życia ludzi i dla utrzymania gospodarki. W zeszłym roku spędziliśmy dużo czasu, inwestując w naszą infrastrukturę logistyczną i łańcuch dostaw, aby produkty mogły docierać do naszych konsumentów, gdy ich potrzebowali podczas pandemii.
Użytkownicy, którzy zaczęli korzystać z tego kanału po raz pierwszy podczas pandemii i mieli dobre doświadczenia, będą nadal korzystać z połączenia e-commerce i sklepów fizycznych w ramach swoich potrzeb.
W tym roku będziemy również więcej inwestować w nasze doświadczenie logistyczne, aby dać naszym użytkownikom większą pewność co do czasu dostawy. Na przykład w kwietniu planujemy zapewnić gwarantowaną 15-dniową usługę dostawy wybranych produktów wysyłanych z Chin. Podobnie już teraz zapewniamy gwarantowaną 3-dniową dostawę produktów wysyłanych z magazynów w Polsce i krajach sąsiednich. Okazuje się, że jest to bardzo popularne wśród naszych użytkowników i otrzymaliśmy bardzo pozytywne opinie na temat tej usługi.
Pojawiają się doniesienia, że planujecie uruchomić w Polsce własne maszyny do odbioru paczek.
InPost jest nadal naszym kluczowym partnerem w zakresie dostaw, a ilość wysyłanych do urządzeń InPost na platformie AliExpress stale rosła w ciągu ostatniego roku, odkąd rozpoczęliśmy współpracę.
Jeśli chodzi o rozwój naszych maszyn, może to być coś, co rozważamy na małą skalę w niektórych lokalizacjach o dużym zagęszczeniu.
Jak miałoby to wyglądać?
Nie jesteśmy w stanie podać takich szczegółów, jednak na razie skupilibyśmy się tylko na małej skali na lokalizacjach o dużym zagęszczeniu.