Spis treści
Co roku szwajcarski portal internetowy bonus.ch podsumowuje ubezpieczenia samochodowe w Szwajcarii. Ponad 3000 użytkowników poświęciło swój czas, aby odpowiedzieć na pytania w ankiecie obejmującej kilka kategorii związanych z ubezpieczeniami, ale też z autami elektrycznymi. Oto wnioski wyciągnięte z tej ankiety.
Samochody elektryczne. Sytuacja w Szwajcarii
W Szwajcarii rozwój rynku samochodów elektrycznych wyhamowuje. Według Federalnego Urzędu Statystycznego (BFS) w 2021 r. 13% nowych rejestracji dotyczyło w pełni elektrycznych samochodów osobowych. W 2022 roku liczba ta wzrosła do 18%. W zeszłym roku wzrost był mniejszy i wyniósł 21%.
Spowolnienie to można wytłumaczyć różnymi czynnikami:
- zniesieniem 4% zwolnienia z podatku na pojazdy elektryczne od stycznia 2024 roku;
- wzrostem cen energii elektrycznej (średni wzrost 27% w 2023 r. i 18% w 2024 r. według danych Federalnej Komisji Energii Elektrycznej);
- zmniejszenie lub całkowite zniesienie, w zależności od kantonu, dopłat bezpośrednich do zakupu auta elektrycznego.
Wydaje się, że te nowe czynniki spowolniły zamiary zakupowe szwajcarskiego społeczeństwa. 74% respondentów nie planuje zakupu samochodu elektrycznego w 2024 roku, zaledwie 18% rozważa jego zakup, a 8% posiada już taki pojazd.
Dane bonus.ch potwierdzają spowolnienie rozwoju rynku samochodów elektrycznych: liczba osób posiadających model elektryczny wzrosła z 3% w 2021 roku do 5% w 2022 roku, a następnie do 7% w 2023 r.
Zamiar zakupu pojazdu elektrycznego jest również historycznie niski – 18% w porównaniu z 24% dwa lata temu - a brak zainteresowania nigdy nie był tak wyraźny - 74% populacji nie planuje zakupów w porównaniu z 71% w zeszłym roku.
Samochód elektryczny. Punkty ujemne
Samochody elektryczne budzą tyle kontrowersji przede wszystkim ze względów ekologicznych. Czy modele z możliwością ładowania mają większy ślad węglowy niż pojazdy napędzane paliwami kopalnymi? Opinie są różne: 29% respondentów jako główny negatywny punkt wymienia wpływ baterii na środowisko (szczególnie podczas ich produkcji).
Inne wady to cena zakupu (21%), zbyt niski zasięg (20%) i ograniczona liczba stacji ładowania (16%).
Samochód elektryczny. Punkty dodatnie
Z drugiej strony ślad ekologiczny jest dla 30% ankietowanych najważniejszą zaletą samochodów elektrycznych (w porównaniu z 33% w zeszłym roku i 39% w 2022 r.). Wzrósł jednak odsetek respondentów, którzy nie widzą żadnych korzyści w pojazdach elektrycznych: z 20% w 2022 r. i 23% w 2023 r. do obecnych 27%.
Dalsze wymieniane zalety to: aspekt ekonomiczny (niższe koszty eksploatacji) na poziomie 14%, niskie wymagania konserwacyjne (prostota i niezawodność konstrukcji) oraz fakt, że samochody te są cichsze - na poziomie 12%.
