Podręczniki biologii uczą, że mózg podzielony jest na oddzielne części, a każda z nich przetwarza informacje pochodzące z innego zmysłu. Badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Jagiellońskiego pokazują jednak, że możemy pobudzić nasz mózg tak, aby przełamał te ograniczenia.
Naukowcy uczyli osoby widzące czytać alfabet Braille’a. Okazało się, że w trakcie wielomiesięcznej nauki zmiany w mózgu zachodzą nie jak sądzono do tej pory w korze dotykowej, ale w korze wzrokowej. Pod koniec kursu jego uczestnicy byli w stanie przeczytać do 17 słów w ciągu minuty.
Przed i po kursie czytania dotykowego funkcjonowanie mózgu uczestników zostało zbadane za pomocą funkcjonalnego rezonansu magnetycznego. Badanie to pokazało, że wskutek nauki alfabetu Braille’a obszary kory wzrokowej, a konkretnie Obszar Formy Wzrokowej Słowa, odpowiedzialny za analizę słowa pisanego, aktywowały się podczas czytania dotykiem. Ponadto utworzone zostały nowe połączenia pomiędzy korą wzrokową a dotykową.
- Nasze odkrycie pokazuje, że gdy poświęcimy wystarczająco dużo czasu i energii na nauczenie się jakiejś skomplikowanej czynności, możemy stworzyć nowe połączenia mózgowe - mówi dr hab. Marcin Szwed z UJ, który koordynował badania.
Wyniki te dowodzą, że gdy uczymy się skomplikowanych czynności, takich jak granie na pianinie czy prowadzenie samochodu, naszym wysiłkiem i wolą możemy zmieniać zastosowanie obszarów naszego mózgu.
- Po raz pierwszy udało nam się pokazać, że w mózgu dorosłej, zdrowej osoby może dojść do reorganizacji na tak ogromną skalę - dodaje.