https://gazetakrakowska.pl
reklama
II tura wyborów - pasek artykułowy

Bezpieczeństwo na rondzie Hipokratesa zależy od poprawek radnych. Dziś głosują

Marcin Karkosza
Marcin Permus od kilku lat walczy o to, aby na rondzie Hipokratesa powstała sygnalizacja świetlna. 4 grudnia potrącony na pasach został jego ojciec. Trafił do szpitala z uszkodzeniem kręgosłupa
Marcin Permus od kilku lat walczy o to, aby na rondzie Hipokratesa powstała sygnalizacja świetlna. 4 grudnia potrącony na pasach został jego ojciec. Trafił do szpitala z uszkodzeniem kręgosłupa Joanna Urbaniec
Marcin Permus, mieszkaniec Bieńczyc, apeluje do urzędników: - Poprawcie bezpieczeństwo na rondzie Hipokratesa, zanim ktoś na nim zginie. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu chce wykonać potrzebne zmiany, ale na razie nie ma na nie pieniędzy. O tym, czy na skrzyżowaniu powstanie sygnalizacja świetlna poprawiająca bezpieczeństwo, zdecydują radni w trakcie dzisiejszej sesji rady miasta.

4 grudnia na rondzie doszło do wypadku, w którym ucierpiał ojciec pana Marcina. Samochód potrącił mężczyznę przechodzącego na pasach z os. Jagiellońskiego w stronę os. Złotej Jesieni. Starszy pan trafił do szpitala. Ma uszkodzony kręgosłup. Przez sześć tygodni musi poruszać się w specjalnym gorsecie.

Zdaniem rodziny, wypadku dałoby się uniknąć, gdyby przy rondzie Hipokratesa była sygnalizacja świetlna. - Od pięciu lat apeluję, piszę do Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu, Dzielnicy XVI Bieńczyce i radnych miasta prośby o zamontowanie świateł w tym miejscu, jednak bez skutku - mówi pan Marcin.

Policja potwierdza, że na skrzyżowaniu jest wiele wypadków. - Od stycznia doszło tu do 15 zdarzeń, w dwóch z nich ucierpiały osoby - mówi Michał Kondzior, z małopolskiej policji.

Urzędnicy ZIKiT wiedzą, że poprawa bezpieczeństwa jest konieczna. Twierdzą jednak, że nie mogą działać ze względu na brak pieniędzy. - Stworzyliśmy listę skrzyżowań, gdzie w pierwszej kolejności powinny powstać sygnalizacje - mówi Michał Pyclik, rzecznik ZIKiT. - Rondo Hipokratesa znajduje się na niej na szóstym miejscu.

Zgodnie z listą, budowa świateł, szacowana na 400 tys. zł, może ruszyć dopiero w 2015 roku. Szansę na wcześniejszą realizację zadania dawałoby jednak przegłosowanie poprawki do budżetu, która zakłada 500 tys. zł na ten cel już w przyszłym roku.
- Z przejść na rondzie korzystają mieszkańcy oraz pacjenci pobliskiego szpitala Rydygiera - mówi Włodzimierz Pietrus, radny PiS, który zgłosił poprawkę. - Na bezpieczeństwie nie możemy oszczędzać.

Poprawkę zgłosili także radni klubu PO. Chcą wykonania za 2 mln zł zatok autobusowych w ciągu ul. Obrońców Krzyża. - To także wpłynie na poprawę bezpieczeństwa na rodzie Hipokratesa - mówi Grzegorz Stawowy radny PO. O tym, czy propozycje zostaną przyjęte radni zdecydują na dzisiejszym głosowaniu poprawek do przyszłorocznego budżetu.

- Liczymy na ich przyjęcie - mówi Sławomir Góra, przewodniczący Rady Dzielnicy XVI. - Mieszkańcy potrzebują poprawy bezpieczeństwa w tym miejscu.

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 12

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

a
asd
zgadza sie- tam swiatla sa nie potrzebne! na zdjeciu juz widac nowa organizacje ruchu, i w koncu ktos to dobrze zrobil! wystarczy teraz jezdzic zgodnie z zadami ruchu drogowego i i nie traktowac to jako ronda tylko skrzyzowanie! pas wewnetrzny jest do jazdy na wprost lub skretu w lewo, a pas zewnetrzny do jazdy na wprost! tylko jadac od DH wanda jest osobny pas do skretu w prawo!
a tam byl wiecznie problem z opuszczaniem ronda z pasa wewnetrznego...
wracajac do sedna swiatel ... po jakiego &^%$# postawiono swiatla na rondzie dywizjonu 303 przy przejsciu dla pieszych w strone ronda czyzynskiego?!
Z
ZR
Nie przekręcaj. Nie za "wszystko", tylko za zdarzenia na przejściach dla pieszych. Poza tym, to sądy by decydowały.
Tak to działa w Europie Zachodniej: potrąciłeś na przejściu dla pieszych - masz kłopoty. Okaleczyłeś/zabiłeś na przejściu: masz prze%#ne na kilkanaście lat.
q
qwer
A za kilka lat połowa ludzi będzie z wyrokami w tym kraju. Wejście na pasy nie zwalnia od myślenia. Facet miał wypadek i już 400 tys. mają wszyscy wydać na sygnalizacje, paranoja w czystej postaci.
K
Krakus.
Nie koniecznie światła - tam światła są niepotrzebne. Potrzebne jest EGZEKWOWANIE KODEKSU DROGOWEGO . I to nie tylko na tym skrzyżowaniu - w całej Polsce. Bardzo surowo egzekwować znajomość przepisów. Spowodowac aby na drodze jezdzili ludzie mądrzy.Mandaty,punkty karne,egzaminy i przeżedzać za pomocą wysokich mandatów durnotę na drodze. Dawno ,w tamtym stuleciu przy każdym większym skrzyżowaniu stał milicjant i mandatował,nabijał kasę ,likwidował głupotę .
J
JA
Proponuję parę razy przejść pasami na skrzyżowaniu koło Zakładów Tytoniowych. Co z tego, że są światła. I tak kierowcy mają "gdzieś" te pasy i światła, a pieszy biega na drugą stronę, żeby zdążyć przejść, bo światło zielone ma tak krótko, że inaczej nie zdąży. Dwie stacje paliw, plac manewrowy "nauki jazdy", hurtownia mleczarska, wyjazd dla TIR-ów z Zakładów Tytoniowych i jeszcze tory tramwajowe. A ZIKit nie chce nawet namalować biało-czerwonych pasów na jezdni, takich, jak są w wielu miejscach, ani oznakować przejścia jako "droga dzieci do szkoły", jakby na pobliskim osiedlu nie było dzieci.
Z
ZM
Jak będą światła to nie będzie można ani przejść ani przejechać, będzie można postać na czerwonym i popatrzeć jak tramwaj odjeżdża, jak to jest na innych światłach przy przystankach.
t
tomznh
że słoma wyłazi, rodowity krakowianin nie powie Rondo Grzegórzeckie, tylko Rondo Kotlarskie....
P
PC
W Krakowie nie ma "Ronda Kotlarskiego". Wydaje mi się, że Panu chodziło o "Rondo Grzegórzeckie" :-)
Z
ZR
Tak, woła o pomstę do nieba. Ale rozważ "chronologię" wydarzeń.

Najpierw kierowcy "anulowali" sobie sami zakaz wjazdu za sygnalizator na świetle żółtym. Policja odpuściła i nawet nie próbuje reagować. Skoro praktycznie można na żółtym, to czemu nie na "wczesnym" czerwonym? Przecież i mnie, i wam chodzi tylko o płynność ruchu. A więc robimy dobrze.

Widząc to piesi zaczęli się zastanawiać: skoro kierowcy wolno - a on łamiąc prawo może kogoś zabić - to czemu mnie nie wolno, skoro mogę zabić co najwyżej siebie? I zaczęło się przebieganie na czerwonym itd.

Widząc to rowerzyści zaczęli się zastanawiać: skoro kierowcom wolno jeździć na czerwonym (rondo Grunwaldzkie, Kotlarskie), to dlaczego nie nam? przecież nic nie jedzie!

I tak dalej. Przyczyną tego wszystkiego jest patologiczna tolerancja policji drogowej dla najgroźniejszych zachowań. Nie twierdzę, że drogówka ma wszystkim wlepiać mandaty, ale jak ktoś bezczelnie przejeżdża jako 3 na żółtym (Kotlarskie, codziennie), to powinien przynajmniej usłyszeć upomnienie.
H
Huciński
Piesi także na tym rondzie mają problem z przejściem przez jezdnię . Problem jest wszędzie tam gdzie są trzy pasy ruchu w jedną stronę . Sam zauważyłem że przejść przez dwa pasy ruchu jest o wiele łatwiej niż przez trzy ,tymbardziej tam gdzie nie ma sygnalizacji świetlnej. A ruch w okolicy szpitala Rydygiera jest bardzo duży i wzrasta ciągle ,gdyż obok powstało prze - koszmarne blokowisko przy ul. Okulickiego - a dzielnice Bieńczyce i Mistrzejowice są przeludnione ( jest tam największa ilość mieszkańców na kilometr kwadratowy w Krakowie ).
k
kk
A tak w ogole to co wrabiają niektórzy piesi to woła o pomste do nieba, ale o tym sa zawsze winni ci wredni kierowcy.
Tam trzeba najpierw to rondo oświetlić porządnie.
Z
ZR
Można by było tego uniknąć, gdyby zmienić prawo tak, by każde potrącenie pieszego na pasach - niezależnie od skutków -było traktowane jak przestępstwo. W przypadku trwałych obrażeń pieszego oznaczałoby to dotkliwą utratę prawa jazdy (5-10 lat) i grzywnę proporcjonalną do zarobków, w przypadku śmierci - dożywotnia utrata prawa jazdy i bezwzględne więzienie.

A tak, to zbudujemy sygnalizację świetlną. Będzie to
1) kosztowne,
2) piesi będą przebiegali na czerwonym, by zdążyć do tramwaju (następny za 10, 20 a może 40 minut, nigdy nie wiadomo),
3) kierowcy będą przejeżdżali na "wczesnym" czerwonym (bo wszyscy tak robią, a policja nie reaguje - znaczy: wolno).

Czy to realnie poprawi bezpieczeństwo?
W krajach Zachodu odchodzi się od sygnalizacji na rzecz rond właśnie. U nas odwrotnie. Ile jeszcze potrzeba zabitych na pasach, by zrozumieć, że to nie działa?

Wybrane dla Ciebie

"Kraków 1990. Na przełomie epok". Niezwykła podróż do czasu wielkich zmian

"Kraków 1990. Na przełomie epok". Niezwykła podróż do czasu wielkich zmian

To on ma być nowym trenerem Cracovii. Opcja zagraniczna

To on ma być nowym trenerem Cracovii. Opcja zagraniczna

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska