- Wcześniejsze zawężenie ruchu na ulicach Mikołajczyka i Andersa powodowało korki. Teraz kiedy w tym rejonie Krakowa ulice zamieniły się w drogi dojazdowe do północnej obwodnicy problem tylko się spotęgował. Potrzebne są zmiany w organizacji ruchu i nowe inwestycje, które poprawią trudną sytuację. Szczególnie pomogłaby przebudowa ulicy Okulickiego - mówi Włodzimierz Pietrus, szef klubu Prawa i Sprawiedliwości w Radzie Miasta Krakowa.
Radni z tego klubu przygotowali projekt rezolucji.
Apelują o stworzenie harmonogramu niezbędnych inwestycji
"Rada Miasta Krakowa, mając na uwadze narastające problemy komunikacyjne w rejonie Mistrzejowic i Bieńczyc, wieloletnie zaniedbania w zakresie modernizacji kluczowej infrastruktury drogowej, a także skutki decyzji sprzed kilku lat o zmianach w organizacji ruchu, które doprowadziły do paraliżu komunikacyjnego, wskazuje na konieczność rozwiązania uciążliwości poprzez zmianę organizacji ruchu, modernizację, przebudowę dróg, a także inwestycje tramwajowe. Dlatego Rada Miasta Krakowa apeluje do Prezydenta Miasta Krakowa o przedstawienie harmonogramu i realizację opisanych zadań" - tak autorzy rozpoczęli rezolucję.
Długa lista inwestycji oczekiwanych w Nowej Hucie
W projekcie rezolucji wymieniono oczekiwane inwestycje, które miałyby poprawić sytuację komunikacyjną w rejonie Nowej Huty:
Przebudowa ul. Okulickiego do parametrów zgodnych z koncepcją (2 pasy ruchu w każdym kierunku) - zapewnienie drodze odpowiedniej przepustowości, co przyczyni się do usprawnienia ruchu w tej części miasta, zważywszy, że będzie to kluczowa droga wjazdowa i wyjazdowa z węzła S52 i S7.
Budowa zjazdu z ul. Mikołajczyka na ul. Okulickiego - w celu odciążenia ronda Piastowskiego, ulic Piasta Kołodzieja, Kruszwickiej i Kupały.
Budowa łącznika ul. Łopackiego z ul. Okulickiego - w celu poprawy komunikacji pomiędzy osiedlami i stworzenia alternatywnego układu drogowego, odciążającego ul. Mikołajczyka i rondo Piastowskie i osiedlowe uliczki.
Przywrócenie dwóch pasów ruchu w każdym kierunku na ul. Mikołajczyka - umożliwiające płynny przejazd i zmniejszenie korków, które obecnie utrudniają życie mieszkańcom Mistrzejowic i Bieńczyc, przy równoczesnej modernizacji przejść dla pieszych w celu poprawy bezpieczeństwa - i w tej sprawie już podjęto decyzję, o czym piszemy tutaj:
4. Przywrócenie dwóch pasów ruchu na wjazdach na rondo Hipokratesa - co pozwoli na usprawnienie ruchu na jednym z kluczowych węzłów komunikacyjnych w tej części Krakowa.
5. Rewizja organizacji ruchu na al. Andersa - w celu dostosowania jej do rzeczywistych potrzeb mieszkańców oraz poprawy przepustowości i płynności ruchu.
6. Przedłużenie ul. Powstańców od ul. Piasta Kołodzieja do ul. Morcinka - realizacja tej inwestycji odciąży osiedlowe uliczki, odciąży ul. Piasta Kołodzieja oraz ulicę Mistrzejowicką.
7. Przedłużenie linii tramwajowej z pętli Piastów pod przystanek kolejowy Kraków - Piastów oraz współpraca z powiatem krakowskim i gminą Zielonki w celu budowy parkingu park&ride w okolicy - w celu wykorzystania potencjału kolei jako jednego z ważnych środków transportu po mieście.
Wnioskują o przywrócenie płynności ruchu w Mistrzejowicach i Bieńczycach
W projekcie rezolucji jej inicjatorzy zaznaczyli, że zmiany w organizacji ruchu wprowadzone w ostatnich latach w rejonie Mistrzejowic i Bieńczyc doprowadziły do poważnych problemów komunikacyjnych.
"Z powodu ograniczenia przepustowości głównych dróg poprzez sztuczne zawężenie ich do jednego pasa wąskie osiedlowe uliczki, takie jak ul. Samorządowa, zostały przeciążone ruchem tranzytowym, co burzy spokój mieszkańców, stwarza zagrożenie bezpieczeństwa oraz negatywnie wpływa na jakość powietrza, generując hałas, smog i spaliny. Zwężenie pasów ruchu na ul. Mikołajczyka oraz rondzie Hipokratesa wywołało gigantyczne korki, które wcześniej nie występowały. Decyzja spowodowała połączenie się potoków samochodów i autobusów jadących w dwóch różnych kierunkach w jeden pas ruchu - przed zmianami korki wystąpowały jedynie na prawym pasie Mikołajczyka, natomiast lewy był przejezdny i pozwalał na szybki przejazd w inne części Mistrzejowic i dalej w stronę Prądnika Czerwonego. Zwężenie spowodowało, że wszyscy stoją, a korki tworzą się już od Placu Bieńczyckiego (ok. 2 km długości). Kierowcy tracą czas, pieniądze i nerwy, a mieszkańcy osiedli odczuwają uciążliwości związane z hałasem i zanieczyszczeniami" - zwrócili uwagę radni w projekcie rezolucji.
"Równocześnie od wielu lat nie mogą zakończyć się wstępne procedury przebudowy kluczowych dróg i węzłów drogowych. Powoduje to sytuację, że mimo intensywnego rozwoju tej części miasta system drogowy został zapomniany przez władze miasta, a zwiększające się potrzeby zignorowane. Podjęcie wymienionych działań jest konieczne, aby przywrócić płynność ruchu, poprawić bezpieczeństwo, ograniczyć negatywny wpływ na środowisko i poprawić jakość życia mieszkańców dwóch dużych dzielnic Krakowa - Mistrzejowic i Bieńczyc" - dodano w dokumencie.
Projektem rezolucji w sprawie zmian w organizacji ruchu i nowych inwestycji na terenie Mistrzejowic i Bieńczyc miejscy radni mają się zająć podczas sesji zaplanowanej na środę, 12 lutego 2025 roku.
