Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bezpieczne bankowanie. Konto bez ograniczeń

Redakcja
Konto internetowe oszczędza czas, musimy jednak pamiętać o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa
Konto internetowe oszczędza czas, musimy jednak pamiętać o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa
Aby w pełni korzystać z możliwości nowoczesnego konta osobistego – zwłaszcza na wakacjach, gdy jesteśmy z dala od oddziału banku – powinniśmy zapewnić sobie do niego dostęp przez internet. Jeśli tego nie zrobiliśmy wcześniej, przed wyjazdem na urlop warto się udać do oddziału banku, by pobrać niezbędne do tego dokumenty: zwłaszcza numer klienta i hasło do pierwszego logowania.

Oczywiście konto wykorzystujemy przede wszystkim do wykonywania przelewów, w tym opłacania rachunków za czynsz, media itp. Ale poprzez internetowy dostęp do konta możemy szybko skorzystać z produktów bankowych wszelkiego rodzaju: zakładać lokaty oszczędnościowe, uzyskać limit debetowy czy złożyć wniosek o dowolny kredyt, kartę płatniczą, a nawet –_jeśli wcześniej zawrzemy dodatkową umowę –  inwestować w fundusze inwestycyjne czy akcje na giełdzie.

Możemy też zarządzać samym rachunkiem oraz związanymi z nim produktami: zmieniać hasło do logowania, adres i inne dane, ustalać limity dziennych wypłat i przelewów, zmieniać narzędzie auto­ry­za­cyjne i korzystać z wielu innych funkcji.

Warto też pamiętać, zwłaszcza przy regulowaniu terminowego zobowiązania, że choć przelew możemy wykonać natychmiast, to jeśli zlecamy go do innego banku, odbiorca otrzyma go dopiero po pewnym czasie. Jest to uzależnione od tzw. sesji Elixir.

Nawyk ostrożności

W przypadku konta inter­ne­to­wego musimy jednak pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa.

Po pierwsze, wszelkie operacje, jakich dokonujemy z konta internetowego, powinny być realizowane z naszego komputera. Wykonywanie ich z innego, np. w czasie wakacji z kawiarenki internetowej, zwiększa ryzyko, że dostęp do naszego konta uzyska osoba niepowołana.

Ale to dla bezpieczeństwa wciąż za mało. Najgroźniejsi złodzieje grasują w sieci, wykorzystując do kradzieży narzędzia informatyczne. Dlatego musimy zadbać o bieżącą aktualizację systemu operacyjnego komputera oraz przeglądarki internetowej. Powinniśmy też korzystać z aktualizowanego na bieżąco programu antywirusowego oraz oprogramowania wychwytującego instalowane na naszym komputerze, bez naszej świadomości, oprogramowanie szpiegowskie.

Istotny jest również dostęp do internetu. Poza domem, nawet jeśli komunikujemy się z bankiem  za pomocą własnego komputera, czasami korzystamy z ogólnodostępnego
wi-fi. Musimy mieć świadomość, że łączność z kontem internetowym w tej formie mnoży ryzyko, ponieważ taka sieć rzadko jest zabezpieczona, a więc stanowi raj dla komputerowych hakerów.

Groźne mejle

Najbardziej wyrafinowani  oszuści obecnie działają, podszywając się pod nasz bank. Wysyłają mejle, w których sugerują nam wejście na nasze konto za pośrednictwem rekomendowanych tam linków. Jeśli wykażemy się naiwnością i za pomocą takiego linku zalogujemy się na swoje konto – na dodatek wpisując kod z narzędzia autoryzacyjnego (tokena, SMS-a czy z kart kodów) – ułatwimy zadanie oszustom.

Dlatego pamiętajmy: bank nigdy, kontaktując się z nami, nie przysyła linków do serwisu transakcyjnego z pilną prośbą o zalogowanie się z powodu „blokady konta”, a tym bardziej nie prosi o podanie danych auto­ry­za­cyjnych w korespondencji mejlowej! Takich wiadomości najlepiej w ogóle nie otwierać. Od razu je usuwajmy. Niezależnie od tego warto co pewien czas, regularnie, zmieniać hasło dostępu do skrzynki mejlowej.

Zawsze adres logowania do banku wpisujemy tylko ręcznie lub logujemy się ze strony głównej banku. Po wejściu na stronę internetową banku najpierw sprawdźmy, czy połączenie jest bezpieczne – świadczyć o tym będzie obrazek kłódki dowodzący, że strona jest zabezpieczona certyfikatem bezpieczeństwa.

Bankowość elektroniczna bardzo ułatwia życie – pamiętajmy jednak, żeby korzystać z komputera z głową. Wystarczy odrobina zdrowego rozsądku i przestrzeganie kilku zasad, aby nasze internetowe konto nie stało się dla nas nigdy źródłem stresu.

Zbigniew Biskupski

 

Pamiętaj!

* Na konto loguj się zawsze ze swojego komputera i nie korzystaj z niezabezpieczonych sieci wi-fi

* Regularnie aktualizuj oprogramowanie

* Loguj się do serwisu transakcyjnego ze strony głównej banku

* Przed logowaniem sprawdź, czy adres strony zaczyna się od https i czy jest przy nim symbol kłódki

* Bank nigdy nie prosi w mejlach ani przez telefon o podanie loginu, hasła, kodów autoryzacyjnych czy numeru karty płatniczej

* Nie udostępniaj nikomu swoich danych do serwisu bankowego

 

KONKURS BANKOMANII

Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami oraz więcej informacji o bezpiecznej bankowości znajdziesz na portalu edukacyjnym: 

www.bankomania.pkobp.pl

 

Masz pytania?

Napisz na adres:
[email protected]

Konto internetowe oszczędza czas, musimy jednak pamiętać o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa.

 

Fot. Marcin Makówka

lllBankowość elektroniczna – wygoda i bezpieczeństwo

Rozmowa z Jakubem Łakomym,  kierownikiem Zespołu Obsługi Klienta w 7. Oddziale PKO Banku Polskiego w Krakowie

Wiele rzeczy można dziś załatwić przez internet. Czy możemy również zarządzać naszą kartą przez internet?

Jeszcze pięć lat temu było to nie do pomyślenia. Teraz wystarczy się zalogować do systemu iPKO i widzimy naszą kartę kredytową, możemy zrobić z nią wszystko oprócz zmiany limitu. Możemy aktywować kartę czy zmienić PIN bez przychodzenia do banku. Zawsze możemy też skorzystać z kartolinii, której numer znajduje się na rewersie u góry. Jest ona czynna przez 24 godziny na dobę.

Co powinniśmy zrobić, jeżeli zapomnimy swojego numeru PIN?

Na nasze zamówienie bank wygeneruje nowy, ale możemy go zmienić na własny w serwisie transakcyjnym lub banko­ma­cie. Możemy też od razu samodzielnie ustawić nowy PIN w serwisie. Nie ma jednak możliwości, że pracownik w oddziale poda nam poprzedni PIN, ponieważ nie ma do niego dostępu. Te cyfry są znane wyłącznie klientowi. 

Jak powinniśmy bezpiecznie korzystać z bankowości elektronicznej?

Pamiętajmy, żeby logować się przez stronę banku. W obecnych czasach funkcjonuje tak zwany phishing, czyli podszywanie się przez przestępców pod banki, zakładanie stron podobnych do naszych. Innym problemem są wirusy, które potrafią podstawić fałszywą stronę logowania. Dlatego nigdy nie otwierajmy podejrzanych załączników i pamiętajmy, że bank nigdy nie rozsyła linków do serwisu transakcyjnego mejlem. Nigdy też nie prosi o podawanie jakichś dodatkowych haseł SMS czy z karty kodów przy logowaniu. Musimy zwracać uwagę na kłódkę, która najczęściej znajduje się na pasku adresowym przeglądarki. Nie korzystajmy z naszych kont w otwartych sieciach wi-fi i nie logujmy się na obcych komputerach.

Proszę powiedzieć, jakie są funkcje bankowości elektronicznej?

W tym momencie nieograniczone. Kiedyś mogliśmy zrobić tylko przelew, teraz możemy doładować telefon, zrobić przelew zagraniczny, złożyć wniosek o kredyt i kartę kredytową, sprawdzić historię rachunku i kredytu. Możemy także założyć lokatę czy kupić fundusz inwestycyjny, zmienić limity czy PIN do karty. Możemy też zmienić większość danych kontaktowych.

A jakie mamy obecnie możliwości potwierdzenia przelewu?

U nas są trzy. Klient może korzystać z aplikacji token, jednak musi mieć dostęp do internetu w telefonie.

Kolejna opcja to kod potwierdzający wysyłany SMS-em przez bank. Ostatnia możliwość to zdrapki – system będzie przy każdej transakcji prosił o kod ze zdrapki. Dostajemy 50 takich kodów, kiedy zużyjemy połowę, system wysyła do nas nowy plik.

Czy może Pan wyjaśnić, co to są sesje Elixir, o których słyszymy czasami, jeśli chcemy dokonać przelewu?

Są to godziny realizacji przelewów. Wszystkie przelewy między bankami muszą przejść przez Krajową Izbę Rozliczeniową. Każdy bank ma określone godziny, w których księguje przelewy. Jeśli chcemy, aby przelew dotarł do odbiorcy w tym samym dniu, w którym go wysłaliśmy, trzeba pamiętać, żeby zdążyć zlecić go w pierwszej sesji wychodzącej z banku, czyli w godzinach porannych.

Ile maksymalnie możemy czekać na realizację przelewu?

Prawidłowo zlecony przelew powinien trafić do odbiorcy maksymalnie drugiego dnia roboczego po jego zleceniu. Jeśli ten czas minął, a pieniądze do adresata przelewu nie trafiły, warto się skontaktować z bankiem, aby to wyjaśnić.

Co się stanie, jeśli się pomylimy, wpisując numer konta do przelewu?

Jeśli się pomyliliśmy, a przelew nie został jeszcze zaksięgowany, to możemy go sami anulować w serwisie transakcyjnym. Jeśli przelew został już zaksięgowany, powinniśmy jak najszybciej skontaktować się z bankiem.

Rozmawiała Paulina Piotrowska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska