Na stronach internetowych coraz częściej można spotkać historie osób, które padły ofiarą oszustów. Działania przestępców przybierają różne formy – od klasycznych metod "na wnuczka" czy "na policjanta" po bardziej zaawansowane techniki wykorzystujące technologie i niewiedzę użytkowników. Oszustwa mogą dotyczyć każdej sfery życia, od zakupów online po inwestycje finansowe.
Jak się bronić przed oszustami?
nie klikaj w linki w wiadomościach od nieznanych nadawców
nie ufaj nieznanym osobom ani niespodziewanym telefonicznym lub elektronicznym prośbom o pieniądze
zanim wykonasz przelew, skontaktuj się z bankiem, członkiem rodziny lub instytucją, na którą powołuje się rzekomy oszust
nie podawaj danych osobowych takich jak PESEL, hasła i dane logowania do kont bankowych
sprawdzaj linki w wiadomościach – fałszywe strony często mają literówki w adresach
korzystaj wyłącznie z wiarygodnych sklepów online i weryfikuj opinie o sprzedawcy
używaj programów antywirusowych i aktualizuj oprogramowanie, by chronić się przed wirusami i oprogramowaniem szpiegującym
Jeśli podejrzewasz, że mogłeś paść ofiarą oszustwa, jak najszybciej zgłoś sprawę na policję. Warto także skontaktować się z bankiem, aby zabezpieczyć swoje środki.
Dostałeś niepokojący sms albo email? Zgłoś go do CERT Polska
Wszystkie podejrzane wiadomości SMS z linkami można zgłosić używając funkcji "Przekaż", bezpośrednio na numer 8080.
Jeżeli otrzymałeś podejrzanego emaila lub trafiłeś na budzącą wątpliwości stronę – wyślij zgłoszenie na adres [email protected] lub wypełnij formularz na stronie https://incydent.cert.pl
Poniżej przedstawiam najczęściej spotykane metody oszustw, które są szczególnie popularne w Polsce.
