Spis treści
Pomyłki to naturalna część procesu twórczego
Fundacja Szkoła z Klasą do nauki o oswajaniu błędów w edukacji wykorzystuje metodę design thinking, w której pomyłki są traktowane jako naturalna część procesu twórczego. Dzieli się z edukatorami i edukatorkami praktycznymi wskazówkami i narzędziami do pracy oraz zachęca do omawiania tego tematu podczas lekcji szkolnych.
Skąd się wziął pomysł na kampanię edukacyjną na temat błędów?
Strach przed pomyłką, czy porażką to pokłosie utartego przekonania, że popełnianie błędów jest źle oceniane i źle widziane przez innych. Fundacja Szkoła z Klasą stara się zmienić ten stereotyp.
– Chcemy oswoić błędy w edukacji i nauczyć tego nauczycieli i nauczycielki. Aby to zrobić, pracujemy metodą design thinking. Zakłada ona, że tworząc projekt, rozwiązanie, pisząc scenariusz czy planując wydarzenie, zawsze koncentrujemy się na naszym odbiorcy i celu działania. Żeby efekt był odpowiedni, traktujemy błędy jako element tego procesu. Tworzymy i testujemy prototypy, pokazując często odbiorcom jeszcze niedoskonałe projekty. Następnie słuchamy ich opinii. Jeśli coś się nie powiedzie, sprawdzamy– dlaczego się nie udało lub z jakiego powodu jakiś pomysł nie został do końca zrealizowany. Przyglądamy się pomyłkom i staramy się ich unikać w przyszłości. A przede wszystkim celebrujemy te sytuacje, w których błąd stał się momentem zwrotnym i pozwolił nam stworzyć coś wyjątkowego – mówi Magdalena Domańska, koordynatorka programu.
Błędy w edukacji są ważne
Rozmowy o błędach są bardzo ważne w procesie uczenia się. Mamy co najmniej trzy powody, które to potwierdzają.
Wszechstronność tematu
Rozmowy o tym poruszyć można na każdej lekcji, gdyż w każdej dziedzinie nauk znaleźć możemy pozytywne i przydatne przykłady uczenia się na błędach.
Uważność na siebie i samoakceptacja
Pracując z błędem, dotyka się ważnych aspektów dbałości o dobrostan psychofizyczny. Pozwolenie sobie na zrozumienie i akceptację pomyłek redukuje negatywne ocenianie samego/samej siebie. Warto traktować błędy jako pretekst, czy bodziec do dalszej nauki.
Minimalizowanie stresu oceny
Mówienie o błędach na lekcji pozwoli zrozumieć dzieciom i młodzieży, że także w szkole jest na nie przestrzeń i że nie muszą być one kojarzone tylko ze złą oceną, bo błąd zawsze można poprawić! Takie podejście minimalizuje stres związany z oceną z zewnątrz.
Przytul błęda – WielBłęda!
Chociaż błędy zdarzają nam się nieustannie i będą się zdarzać nadal, z trudem przychodzi nam zobaczenie ich i uznanie, że warto je oswoić. Aby ułatwić proces oswojenia błędów, w Fundacji Szkoła z Klasą stworzono specjalne maskotki – WielBłędy! Te sympatyczne pluszowe stworzenia są personifikacją różnych typów błędów i stanowią doskonałe narzędzie edukacyjne dla dzieci i młodzieży. Są one duże, więc trudno ich nie zauważyć, ale też miękkie, więc można je przytulić i się z nimi zaprzyjaźnić!
– Wierząc w moc błędów, postawiliśmy przed sobą cel – zmienić podejście do ich popełniania, pokazać dzieciom i młodzieży szkolnej jak wiele dobrego wynika z pracy z nimi. WielBłędy dzięki swojej formie są atrakcyjne dla dzieci i młodzieży i stanowią przyczynek do ciekawej przygody poznawczej. Nauczyciele i nauczycielki mogą je od nas wypożyczyć i dodatkowo pobrać dedykowane materiały edukacyjne, aby przeprowadzić fascynujące zajęcia na temat błędów i ich wartości – mówi Magda Domańska.
Kampania „Przytul błęda” jest adresowana do środowisk szkolnych, ale powinna dotrzeć do każdego wpływającego na wychowanie, zwłaszcza do rodziców dzieci w wieku szkolnym. Lęk przed błędami i ich nieakceptowanie prowadzi do stresujących sytuacji, które negatywnie wpływają na młodzież. Może to ograniczać rozwój ich zainteresowań, aktywność na zajęciach, pewność siebie, a także obniżać samoocenę lub prowadzić do wycofania się. Ważne jest, aby rodzice również byli otwarci na błędy swoich dzieci, dawali im przestrzeń do popełniania pomyłek w domu i potrafili o tym rozmawiać z empatią.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj StrefaEdukacji.pl!
Źródło: Fundacja Szkoła z Klasą
