Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bochnia. Bliżej kontynuacji łącznika autostradowego w Bochni, projektowane są dwa etapy wyczekiwanej drogi

Paweł Michalczyk
Paweł Michalczyk
Dotychczas wybudowany I etap łącznika kończy się rondem na ul. Krzeczowskiej, II jego etap wyprowadzi ruch na DK94
Dotychczas wybudowany I etap łącznika kończy się rondem na ul. Krzeczowskiej, II jego etap wyprowadzi ruch na DK94 Paweł Michalczyk
Samorządy Małopolski, Bochni oraz powiatu bocheńskiego podpisały porozumienie w sprawie kolejnych etapów łącznika autostradowego. Wspólnie sfinansują prace projektowe.

Jak dotąd powstał pierwszy etap łącznika autostradowego w Bochni o długości ok. 1,8 kilometra, uruchomiony we wrześniu 2021 roku. Rozpoczyna się przy węźle Bochnia, tuż obok Bocheńskiej Strefy Aktywności Gospodarczej, a kończy na ulicy Krzeczowskiej, nieopodal firmy Stalprodukt. Jego budowa trwała mniej niż dwa lata i pochłonęła ok. 41 mln zł.

Kluczowy dla wyprowadzenia ruchu tranzytowego poza miasto jest drugi etap łącznika, ale niestety wciąż pozostaje on tylko na papierze. Wszystko z powodu protestu dotyczącego fragmentu w rejonie ulicy Brzeskiej. Obecnie sprawa jest na etapie skargi kasacyjnej, jaką Zarząd Dróg Wojewódzkich złożył od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 20 marca 2019 r., uchylającego decyzję środowiskową Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i przekazującego sprawę do ponownego rozpatrzenia. Skarga do dziś nie została rozpatrzona.

Nie czekając na ostateczne rozstrzygnięcie kasacji, ZDW zlecił wykonanie dokumentacji projektowej II etapu łącznika autostradowego w Bochni. Ma być ona gotowa w czerwcu 2023 roku i pochłonie 855 tys. zł, z czego blisko 592 tys. zł pochodzi z funduszy unijnych. Sfinansowanie pozostałej kwoty (blisko 265 tys. zł) zadeklarowały wspólnie województwo małopolskie (50 proc. wartości zadania), powiat bocheński i miasto Bochnia (po 25 proc.).

Kluczowe kilkaset metrów łącznika autostradowego w Bochni

II etap łącznika autostradowego będzie znacznie krótszy niż dotychczas wykonany, ale będzie znacznie droższy w realizacji.

- W ramach tego etapu zostanie wykonana m.in. budowa droga o długości około 550 metrów (w tym budowa obiektów mostowych - wiadukt drogowy nad linią kolejową o długości około 350 metrów), przebudowa i rozbudowa drogi krajowej nr 94 i ul. Brzeskiej w celu dowiązania ich do projektowanego Łącznika A-4 - długość około 842 metry, budowa drogi dojazdowej klasy L o długości ok. 555 metrów, budowa skrzyżowań - ronda drogi wojewódzkiej 965 z drogą krajową 94 i ul. Brzeską oraz budowa dróg lokalnych i serwisowych obsługujących przyległe tereny - wylicza Agnieszka Ćwiertniewicz z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie.

Po wybudowaniu tego odcinka ruch z autostrady zostanie wyprowadzony bezpośrednio na drogę krajową nr 94. Obecnie kierowcy dojeżdżający do ronda na ul. Krzeczowskiej, muszą nadkładać drogi i tracić czas, wjeżdżając na rondo w rejonie komendy powiatowej Państwowej Straży Pożarnej, by wjechać na ulicę Brzeską, która wyprowadzi ich na DK94.

Pokonanie odcinka o długości ok. 2,8 kilometra zajmuje co najmniej 5 minut, a w godzinach szczytu znacznie więcej.

Nowy skrót ze zjazdu z A4 w stronę DW965 w Bochni

Drugą, równie strategiczną inwestycją, będzie trzeci etap łącznika autostradowego w Bochni. W tym przypadku chodzi o odcinek na zachód od węzła Bochnia w kierunku drogi wojewódzkiej nr 965 w Proszówkach.

Tym razem chodzi w sumie o 3,7 kilometra nowej drogi wraz z mostem nad Rabą. Nowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 965 będzie miał ok. 2.4 kilometra i pobiegnie wzdłuż autostrady A4, a dodatkowo inwestycja obejmie przebudowę drogi powiatowej w kierunku Cerekwi na długości ok. 1.3 kilometra, która docelowo stanie się drogą wojewódzką.

Inwestycja obejmie również dwa ronda, most o długości ok. 171,50 m nad rzeką Rabą, budowę dróg do obsługi przyległego terenu oraz przebudowa dróg powiatowych i gminnych, budowę oraz przebudowę skrzyżowań, zjazdów publicznych i indywidualnych, budowę ścieżek pieszo-rowerowych, chodników, ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt, wyburzenie kolidujących z inwestycją budynków.

Opracowanie projektu budowlanego i wykonawczego wraz z pozyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych pochłonie 883 tys. zł, z czego ponad 610 tys. zł stanowi wsparcie z Funduszy Europejskich. Pozostałe blisko 265 tys. sfinansują wspólnie województwo małopolskie (50 proc.), powiat bocheński i miasto Bochnia (po 25 proc.).

Samorządowcy nie kryją satysfakcji z osiągniętego porozumienia, choć do rozpoczęcia prac w terenie trzeba będzie poczekać kilka lat. - Dzisiaj robimy ten pierwszy krok, a każde połączenie autostrady z drogami lokalnymi powoduje polepszenie całego systemu komunikacji w Małopolsce - mówi marszałek Witold Kozłowski.

- Finalizujemy plany i rozmowy, które toczyły się od kilku lat i w które zaangażowanych było wiele samorządów i samorządowców. Mam nadzieję, że już niebawem, będziemy mogli wbić pierwszą łopatę - mówi starosta Adam Korta.

- Bezpośrednie połączenie drogowe autostrady A4 z drogą krajową nr 94 jest kluczowe, nie tylko dla miasta, w kontekście uspokojenia ruchu kołowego w centrum, ale i całego regionu, rozwijając jego sieć drogową - dodaje burmistrz Bochni Stefan Kolawiński.

Masz informacje? Nasza Redakcja czeka na #SYGNAŁ

Kraje UE przyjęły kolejny pakiet sankcji przeciwko Rosji

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska