https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej na ukończeniu. Powstaje też wielki parking park&ride ZDJĘCIA

Piotr Tymczak
Wideo
od 16 lat
Trwa budowa nowej linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej. Po trzech latach od rozpoczęcia realizacji zadania część nowej infrastruktury została już oddana do użytku, a na pozostałych odcinkach roboty są na finiszu, tak by nowym tramwajem można było przejechać od początku nowego roku szkolnego. Przejdź do GALERII, by zobaczyć zdjęcia inwestycji z lotu ptaka, na których szczególnie dobrze widać nie tylko stan zaawansowania zadania. Patrząc z góry widzimy szerszy kontekst urbanistyczny, w jakim funkcjonować będzie linia tramwajowa oraz pozostałe elementy zadania.

– Wykonawca dokłada wszelkich starań, by mieszkańcy skorzystali z nowego połączenia we wrześniu. Montowane są zbiorniki na deszczówkę, intensywne działania są prowadzone na terenie powstającej pętli tramwajowej w Górce Narodowej. Jesienią – gdy temperatura będzie niższa – wzdłuż całej inwestycji będą realizowane nasadzenia drzew i krzewów – zaznacza Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa.

Dzięki nowej linii tramwajowej dojadą do centrum w ok. 20 minut

Według danych Wydziału Spraw Administracyjnych Urzędu Miasta Krakowa w obrębie oddziaływania inwestycji zameldowanych jest ponad 18 tys. osób. Do tej grupy należy doliczyć osoby mieszkające w tym rejonie bez meldunku, przyjezdnych z gmin położonych na północ od Krakowa, a także przyszłych mieszkańców północy Krakowa w ramach realizowanych i planowanych inwestycji mieszkaniowych. Jak się szacuje, nowa infrastruktura będzie więc dostępna dla ok. 30 tysięcy osób, które dzięki linii tramwajowej dojadą do śródmieścia w około 20 minut

Spora część poszczególnych elementów zadania jest już zrealizowana. Z przebudowanego torowiska na odcinku od Wybickiego do ul. Fieldorfa Nila korzystają już pasażerowie, z ulic Ździebły-Danowskiego, gen. Sosabowskiego, Pachońskiego, a także z tunelu wzdłuż ul. Opolskiej - kierowcy, a piesi i rowerzyści z chodników i ścieżek zrealizowanych wzdłuż poszczególnych odcinków ulic.

Została wybudowana od nowa pętla tramwajowa „Krowodrza Górka”, wyprowadzone zostały tory w kierunku osiedla Azory, gotowe są już estakady nad potokiem Sudoł, kładka dla pieszych w rejonie ul. Szopkarzy, most nad rzeką Białuchą, przepust nad Bibiczanką, wiadukt kolejowy pomiędzy ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej a Bociana, dwa z trzech parkingów park&ride (przy pętli na Krowodrzy Górce i przy ul. Ptaszyckiego).

W ramach nasadzeń pojawi się 3,5 tysiąca roślin

W planach są jeszcze przede wszystkim nasadzenia. Te rozpoczną się za kilka tygodni i potrwają całą jesień. Dlaczego tak?

- Bo zgodnie ze sztuką ogrodniczą, drzewa – szczególnie liściaste, a takich będzie zdecydowana większość – sadzi się poza sezonem letnim i zimowym - wyjaśniają w krakowskim magistracie.

Dla przypomnienia – w ramach zadania nasadzonych będzie prawie 3,5 tys. roślin – zdecydowana większość w granicach inwestycji. Z kolei w rejonie ul. Węgrzeckiej, a więc nieopodal pętli na Górce Narodowej, zostanie utworzony kolejny „Park Krakowian”. Wszędzie tam, gdzie to możliwe ze względów technologicznych, zastosowano tzw. zielone torowisko. Oznacza to, że około 60 proc. linii będzie zielona. Do tego dojdą wiaty przystankowe z dachami z rozchodników. Część już została zamontowana. Docelowo wszystkie wiaty mają być zielone.

Parking na Górce Narodowej zostanie oddany nieco później

Poza nasadzeniami najpoważniejszy zakres to dokończenie budowy zintegrowanego węzła przesiadkowego na Górce Narodowej: dwupoziomowego parkingu P&R na ok. 470 pojazdów z terminalem autobusowym i pętlą tramwajową. Realizacja części torowej powinna zakończyć się jeszcze w sierpniu. To pozwoli na uruchomienie regularnej komunikacji tramwajowej na północ wraz z nowym rokiem szkolnym. Budowa pozostałych elementów – terminala, parkingu i połączenia z al. 29 Listopada - ma zakończyć się w tym roku.

W najbliższych tygodniach sporo ma zmienić się też w przypadku ekranów akustycznych. - W wielu miejscach dojdzie do dużych korekt: przy zachowaniu właściwości akustycznych przewidzianych w decyzji środowiskowej, uda się zastosować rozwiązania bardziej przyjazne i akceptowalne dla mieszkańców. Dodatkowo wszędzie gdzie to możliwe, ekrany będą obsadzone różnego rodzaju pnączami - informują w urzędzie.

3 sposoby na piękny trawnik, zobacz co radzi ekspert, to musisz wiedzieć!

od 16 lat

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

O
Ogarnijcie się!
KTO wam naopowiadał, że przyjezdni naprawdę będą zostawiać swoje samochody daleko na peryferiach po to, zeby się tłuc (często z bagażami) zatłoczonymi krakowskimi tramwajami? Czy nie czasem jakiś głupi Janek? Albo głupi Franek?

Przecież to jest marnotrawstwo pieniędzy podatnika, te parkingi „Park and Ride”. Jeśli będziecie utrudniać ludziom, którzy mają interesy do załatwienia w Krakowie, poruszanie się samochodem — to po prostu jakaś ilość firm z Krakowa się wyniesie, żeby nie tracić klientów, do miejsc, gdzie miastem zarządzają normalni ludzie, a nie eko-popaprańcy.

„Zbiorkomem” po mieście to można poruszać się w Wiedniu — kto bywał, ten wie, co mam na myśli — ale nie po tym grajdole z jego przerostem ambicji i z jego „letnim rozkładem jazdy MPK”.

No przecież SAMI URZEDNICY UMK nie chcą jeździć tramwajami, tylko sobie na koszt podatnika zafundowali samochody elektryczne. To skoro oni nie chcą jeździć po mieście „zbiorkomem” — to jak możecie się spodziewać, że inni to są frajerzy jacyś, co dadzą się nabrać na wasze bzdurne „P
A
Andrzej
Ciekawe czy ukoncza na czas tzn na wrzesień, jak zapowiadane było.
K
Karol
Nie ma się czym za bardzo chwalić. Nowa pętla tramwajowa na XXX-lecia to kompromitacja. Patrząc z góry to można było powiększyć pętlę autobusową która jest za mała. No chyba, że zmniejszą ilość linii autobusowych. Autobusy jadące od Zielonek, mogą kończyć bieg na Pachońskiego.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska