Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa obwodnicy Oświęcimia do drogi ekspresowej S1 ruszy na wiosnę 2022 r. Dwa lata później ma być oddana dla ruchu [ZDJĘCIA]

Bogusław Kwiecień
Bogusław Kwiecień
Takie obrazki - częste obecnie na głównych drogach w Oświęcimiu - w połowie 2024 roku po oddaniu obwodnicy będą już należeć do przeszłości
Takie obrazki - częste obecnie na głównych drogach w Oświęcimiu - w połowie 2024 roku po oddaniu obwodnicy będą już należeć do przeszłości Archiwum Bogusław Kwiecień
Na wiosnę ruszy budowa obwodnicy Oświęcimia do trasy ekspresowej S1. Takie plany ma firma Budimex, która jest wykonawcą tej inwestycji. Dwa lata później, w kwietniu 2024 roku nowa droga ma być gotowa i oddana dla kierowców. Ułatwi dojazd do odcinka S1, którego budowa między węzłami Mysłowice Kosztowy i Suchym Potokiem pod Bielskiem będzie prowadzona równolegle oraz wyprowadzi ruch tranzytowy poza miasto, a tym samym przyczyni się do zlikwidowania korków na głównych traktach w Oświęcimiu.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Początek budowy południowej obwodnicy Oświęcimia ruszy na wiosnę 2022

Firma Budimex, która jest głównym wykonawcą budowy obwodnicy Oświęcimia prowadzącej do ekspresowej S1, oczekuje na uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, czyli tzw. ZRID-u.

- Wniosek o ZRID został złożony zgodnie z terminem przewidzianym na kontrakcie w maju 2021. Trwa postępowanie w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim. Planowane zakończenie procedury i uzyskanie ZRID-u to marzec lub kwiecień 2022 - zaznacza Michał Wrzosek, rzecznik prasowy Budimex SA.

Przysłowiowe wbicie pierwszej łopaty ma nastąpić po przekazaniu przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad placu budowy, to jest do miesiąca czasu od uzyskania ZRID-u z rygorem natychmiastowej wykonalności.

Dwa duże mosty nad Wisłą i Sołą i tunel pod linią kolejową

Prace mają być prowadzone jednocześnie na całym ponad 9-kilometrowym odcinku.

- W pierwszym etapie będziemy się skupiać na robotach przygotowawczych jak wycinka drzew, rozbiórki oraz usunięciu kolizji z liniami energetycznymi, gazociągami, wodociągami, aby jak najszybciej uwolnić fronty robót dla kluczowych dużych obiektów mostowych przez Wisłę i Sołę oraz przejścia tunelowego pod linią kolejową - wylicza Michał Wrzosek.

Jak dodaje, termin zakończenia inwestycji przewidziany w umowie pozostaje realny. - Budimex dokłada wszelkich starań, żeby go dotrzymać, należy zaznaczyć jednak, że inwestycja jest uwarunkowana wieloma ograniczeniami i trudnościami jak bliskość byłego obozu Auschwitz i konieczność uwzględnienia wielu warunków związanych z tym sąsiedztwem podczas projektowania i realizacji - zwraca uwagę rzecznik firmy Budimex.

Niedawno w Oświęcimiu byli w tej sprawie eksperci Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO) i Międzynarodowej Rada Ochrony Zabytków i Miejsc Historycznych (ICOMOS).

Inne ograniczenia z prowadzeniem inwestycji związane są z przebiegiem w sąsiedztwie obszaru Natura 2000.

- Zakończenie inwestycji przypada na kwiecień 2024. Na końcowym etapie wykonuje się prace wykończeniowe, które są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne. Dużo zależeć będzie też od warunków pogodowych, jakie będą wtedy panować - dodaje Michał Wrzosek.

Koniec z korkami na głównych drogach w Oświęcimiu

Kierowcy w Oświęcimiu mają nadzieję, że ta ważna inwestycja dla miasta będzie przebiegać już bez przeszkód. Według Pawła Krama z Grupy Moto Galicja nowa droga wraz z trzecim mostem przez Sołę przyczyni się z pewnością do zlikwidowania korków w Oświęcimiu, które obecnie są tutaj prawdziwą zmorą.

Obwodnica będzie rozpoczynać się po śląskiej stronie od węzła w gminie Bojszowy (powiat bieruńsko-lędziński) i przebiegać nowym śladem do Zaborza w gm. Oświęcim. W gminie Oświęcim będzie przebiegać przez Pławy. W samym mieście przetnie ul. Ostatni Etap, dalej przejdzie nowym wiaduktem nad ul. Legionów w ciągu drogi wojewódzkiej 933 i mostem nad Sołą i pobiegnie w rejonie działek na Zaborzu. Kończyć się będzie za supermarketem Castorama w rejonie skrzyżowania na drodze 44. Koszt tej inwestycji to blisko 468 mln zł.

FLESZ - Jak pozbyć się stresu w godzinę? Tę metodę stosowała NASA

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska