Nowy układ drogowy z mostem
Budowa układu drogowego dla nowego centrum dystrybucji oraz mostu trwa od ubiegłego roku. Jak informowaliśmy to inwestycja, która ma wygenerować także nowe miejsca pracy dla około 250 osób.
Jak dowiedzieli się mieszkańcy Skawiny, wraz z przeprawą dla samochodów przez Kanał Łączański powstanie także ciąg pieszo-rowerowy. Dzięki temu pracownicy kierujący się do strefy gospodarczej będą mogli dojeżdżać rowerami, hulajnogami i nie stać w korkach podczas szczytów porannych lub popołudniowych.
Budowa układu drogowego i 100-metrowego mostu, który połączy ul. Ofiar Katynia w Skawinie z ul Strażacką w Kopance jest już zaawansowana.
- To inwestycje w układ komunikacyjny, których podjął się właściciel centrum dystrybucyjnego, czyli firma Lidl. Zakończenie tych prac jest zaplanowane na grudzień tego roku. Lada dzień rozpoczną się także prace przy budowie centrum dystrybucyjnego, bo firma, które je wykona, już jest na miejscu, tworzy swoje miasteczko. Centrum ma być gotowe na koniec 2026 roku - mówi Norbert Rzepisko, burmistrz Skawiny.
Dystrybucja towaru do sieci sklepów
Jak informuje przedstawicielka Lidl Polska - planowane centrum w Skawinie ma zająć się dystrybucją przede wszystkim produktów spożywczych do kilkudziesięciu sklepów zlokalizowanych w województwie małopolskim oraz części województw ościennych. Mieszkańcy Skawiny wyliczają, że ta dystrybucja może być do znacznie większej liczny sklepów - mówi się nawet o 180.
- Obecnie w Polsce funkcjonuje 13 takich centrów dystrybucji Lidl Polska. Każde z nich pozwala na komfortową pracę ponad 1000 osób w regionie, a w samych centrach dystrybucji powstaje każdorazowo 200-250 nowych miejsc pracy – tak dla Love Kraków wypowiadała się Aleksandra Robaszkiewicz, dyrektorka ds. Corporate Affairs and CSR w Lidl Polska.
Inwestor twierdzi, że chce być „dobrym sąsiadem” dla lokalnej społeczności. – Dlatego zapewniamy nowoczesne wyposażenie, dzięki któremu hale magazynowe są bezpieczne oraz ciche. Stosowane w naszych budynkach ekologiczne technologie pozwalają na znaczne zminimalizowanie wpływu na środowisko naturalne – zaznacza Aleksandra Robaszkiewicz.
Chcą minimalizować uciążliwości centrum
Budowa Centrum Dystrybucji w Skawinie ma się rozpocząć jeszcze w tym miesiącu. Liczby miejsc pracy skawińscy samorządowcy nie oceniają jako wyjątkowo dużej, ale przyznają, że to rozwój gospodarczy i rozbudowa infrastruktury są korzyścią dla gminy.
- Zależy nam przede wszystkim na tym, żeby inwestycja zarówno podczas jej budowy, jak i potem podczas funkcjonowania centrum nie była uciążliwa, nie powodowała dodatkowych niedogodności dla mieszkańców. Zdajemy sobie sprawę z tego, że zanim firma zakończy budowę swojego układu komunikacyjnego i mostu, to do końca tego roku będzie korzystała z dwóch mostów istniejących w ciągu drogi gminnej i powiatowej. Uzgadniamy warunki korzystania z tych obiektów - mówi burmistrz Skawiny.
Samorządowcy wyliczają, że do tego centrum może docierać około 300 transportów dziennie. To wygeneruje znaczny ruch.
- Inwestor zapewnia nas, że ruch z tego centrum w naszej strefie ma się odbywać głównie nocą. Możemy przyjąć, że tak będzie, bo sklepy spożywcze otwierają się stosunkowo wcześnie rano, więc towar musi być dostarczony przed otwarciem - mówi szef gminy.
Zatrudnienie, rozwój strefy, podatki
Podkreśla, że cały samorząd stara się w tej inwestycji widzieć więcej korzyści niż niedogodności. Zatrudnienie pracowników to jeszcze nie wszystko.
- Lidl Polska zainwestuje w naszej gminie ponad 20 mln zł. Wykupili teren, także nie tanio. Od sporej wielkości obiektów firma zapłaci podatki, a to dla gminy jest korzystne - mów Norbert Rzepisko.
W samej Skawinie są dwa sklepy Lidla. W okolicy bliższej i dalszej powstało tych sklepów sporo i wiadomo, że jest zainteresowanie mieszkańców tymi placówkami, więc w ślad za nimi powstają też centra dystrybucji.
