Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa północnej obwodnicy Krakowa. Coraz więcej asfaltu, dłuższe mosty i tunele

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Budowa S52 Północnej Obwodnicy Krakowa rozpoczęła się w lipcu 2020 r. Droga była przewidziana do realizacji do lipca 2023 roku, ale nie uda się dotrzymać tego terminu. Będzie raczej oddawana etapami w tym i przyszłym roku.
Budowa S52 Północnej Obwodnicy Krakowa rozpoczęła się w lipcu 2020 r. Droga była przewidziana do realizacji do lipca 2023 roku, ale nie uda się dotrzymać tego terminu. Będzie raczej oddawana etapami w tym i przyszłym roku. GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowała majowe dokonania przy budowie Północnej Obwodnicy Krakowa. Opublikowała też najświeższe zdjęcia lotnicze inwestycji. Wykonano 85 proc. mostów, wiaduktów, murów. Tunele są gotowe w 76,5 proc., a drogi, które robi się na końcu, w 44 proc. Postęp względem kwietnia nie jest porażający, bo w każdym z tych elementów o kilka procent. Ważne jednak, że inwestycja postępuje i nie zalicza przerw. Północna Obwodnica Krakowa ma szansę być oddawana do użytku etapami w latach 2023 i 2024.

Budowana Północna Obwodnica Krakowa (POK) w ciągu drogi ekspresowej S52 będzie miała długość 12,3 km i dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości.

Do węzła Modlnica dobudowane zostaną cztery łącznice. Kolejne węzły w kierunku wschodnim to Zielonki, Węgrzce, Batowice i Mistrzejowice. Ten ostatni węzeł wybudowany zostanie w ramach realizacji S7 i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa. W ciągu S52 POK powstaną także dwa tunele, 27 obiektów (mosty, wiadukty, estakady) i 4 km murów oporowych.

Północna Obwodnica będzie połączona węzłem Mistrzejowice z drogą ekspresową S7 i w ten sposób zamknie się IV obwodnica Krakowa. Ciąg obwodnic połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie miasta (A4, DK79, DK94, S7) i usprawni przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Północna Obwodnica przejmie cały ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta drogą krajową DK79. Według prognoz na nowym odcinku już w roku 2025 ruch przekroczy średnio 30 tys. pojazdów na dobę.

Sprawdź zanim wyjedziesz za granicę do pracy

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska