https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Budynek PKP w Nowym Sączu to rudera

J. Kolasa, W.Chmura
Nieliczni podróżni od dwóch lat muszą uprawiać slalom pomiędzy drewnianymi stemplami podtrzymującymi sufit dworca PKP
Nieliczni podróżni od dwóch lat muszą uprawiać slalom pomiędzy drewnianymi stemplami podtrzymującymi sufit dworca PKP Paweł Szeliga
Odpadający tynk z fasady, drewniane stemple podtrzymujące sufit, dziurawe rynny i przepełnione kosze na śmieci. Tak wygląda wizytówka Nowego Sącza, czyli główny dworzec kolejowy.

Czytaj też: Powiat nowosądecki: biznesmeni apelują o niższe podatki

Od pierwszego marca nie można skorzystać nawet z dworcowych ubikacji. "Toalety nieczynne. Awaria" - informują kartki na szybach. Co innego mówi Agata Gajdosz, administrująca sądeckim dworcem.

- Kobieta, która obsługiwała toalety, zrezygnowała - wyjaśnia Gajdosz. - Nie dziwię się, nie miała wielu klientów.

Zapewnia, że chce postawić przenośne toalety dla podróżujących. Kiedy to się stanie, nie potrafi powiedzieć.

W głównej hali dworcowej panują pustki. Już dawno zamknięte zostały dwa kioski z gazetami i pamiątkami. Pustym okienkiem wyziera na pojedynczych podróżnych nieczynny sklepik ze słodyczami naprzeciwko wejścia. Ostatnie działające głośniki chrypią tak, że nie można zrozumieć komunikatów. Zegary na peronach wskazują różne godziny.

Wnętrze jest smutną pozostałością jednego z najładniejszych dworców w Małopolsce, jakim był po remoncie z początku lat 80. ubiegłego stulecia. Budynek podparty belkami dwa lata temu przez pracowników "Sądeczanki" zamarł w oczekiwaniu na remont. Jest zamykany między godziną 23.30 a 3.30 w nocy, a więc w czasie, gdy nie przejeżdża żaden z kilkunastu pociągów kursujących przez Nowy Sącz.

- Taką decyzję wydała spółka PKP Dworce Kolejowe - wyjaśnia Gajdosz. - To umożliwiło nam częściowe rozwiązanie problemu z bezdomnymi, którzy tutaj przychodzili. Przy temperaturze minus 10 stopni dworzec dla nich jest jednak dalej dostępny.

Przekonuje, że przez ostatnie lata, kiedy administruje dworcem, poprawił się tutaj porządek. - Sytuacja wtedy była dużo gorsza - nadmienia. Kiedy jednak chcieliśmy sfotografować zaniedbane wnętrze budynku, natychmiast interweniowali ochroniarze wynajęci przez firmę Gajdosz.

Remont zapowiadany na marzec tego roku dotąd nie ruszył. Spółka Dworce Kolejowe miała przygotować dokumentację inwestycji w ubiegłym roku. Aleksandra Koniak, dyrektor PKP SA Oddziału Dworce Kolejowe w Krakowie, twierdzi, że kończą się prace. Koszt remontu szacuje na 7,5 mln zł. Roboty najwcześniej zaczną się za kilka tygodni.

- Zdajemy sobie sprawę ze stanu sądeckiego dworca - zapewnia dyr. Koniak. - Remont w tym roku jest absolutnie pewny. Mamy pieniądze z ministerstwa i naszej spółki.

Przygotowanie dokumentacji miały przedłużyć, jak twierdzi, ustalenia z konserwatorem zabytków m.in. co do antresoli, której tylko część przejdzie generalny remont.

Euro 2012 coraz bliżej! Zobacz, co będzie się działo w Krakowie

Nowa lista leków refundowanych**[SPRAWDŹ!] **

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 19

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

r
ręce opadają
Odkąd przy władzy jest PO Nowy Sącz upada.
Nic się nie inwestuje, bezrobocie rośnie, drogi w opłakanym stanie, pociągi likwidują, PKS również w likwidacji, nowych inwestorów nie ma a Ci co są wykorzystują to, płacąc pracownikowi głodową pensję 1000 zł!
Czas już na mnie aby z tych stron wyjechać...

Platforma nie odpuści nam tego, że największe poparcie dla PiSu jest właśnie na sądecczyźnie dlatego przez najbliższe lata lepiej nie będzie.
B
BUBANS
MOŻE TRZEBA ZADAĆ SOBIE PYTANIE CZY POLACY POTRAFIĄ DOBRZE RZĄDZIĆ? MOŻE PORA NA MŁODYCH? MOŻE SPRYWATYZOWAĆ CAŁĄ POLSKE NIECH PRZYJDZIE NIEMIEC AUSTRYIAK FRANCUS ALBO ANGLIK I NIECH NAM POKARZĄ JAK SIĘ BUDUJE. POLSKIE RZĄDY UMIEJĄ TYLKO OSZCZĘDZAĆ I KAŻDY WALI ZNANA REGUŁKE ZA NASZYCH RZADÓW BYŁO BY TO NIE DO POMYŚLENIA! POLSKA JAKO JEDYNY KRAJ NA ŚWIECIE MA TO COŚ CO JEST WPISANE RZĄDY W WARSZAWIE JAKI I NA MAŁYCH WIOSKACH I WIĘKSZYCH MIASTACH JEST TO " TO SIĘ NIE OPŁACA, RESTRUKTURYZOWAĆ" I 300 OSÓB NA BRUK! DOSZEDŁEM DO WNIOSKU ŻE MI TEŻ SIĘ TU NIE OPŁACA, OPŁACAĆ PODATKÓW I ZUSÓW! WIEĆ ŻEGNAJ POLSKO OBARCZONA MEGA TUMANAMI OD RZĄDZENIA!
G
Gość
Redaktorze Chmura,
w innym artykule pisze Pan, że bar "Katrina" na sądeckim PKS-ie jest "kultowy", a tu, że dworzec PKP to ruina. Z jednym i drugim miejscem mam wspomnienia, ale nie chcę, żeby cały Nowy Sącz stał się "kultowy". Takie miejsca jak bar lub dworzec mają służyć ludziom, być praktyczne, bezpieczne, czyste itd. Mają tętnić życiem, a nie być "kultowe". Pozdrawiam/
t
tadeusz
Uwazam, ze PKP powinna przywrocic budynek dworca do stanu pierwotnego.
q
qwa
jedyny kolejarz wsród senatorów a nic tylko gada o masonach i obiecuje co wybory jakieś cuda
G
Gość
Jeżeli chodzi o Tarnów na przestrzeni ostatnich ok. 5 lat, to jeszcze trzeba dodać chociażby rozbudowę PWSZ-ki, powstawanie zakładów produkcyjnych i usługowych w Klasterze Przemysłowym, remont obwodnicy południowej czy rewitalizację starego miasta (ul. Krakowska, przejście podziemne na Mickiewicza, Plac Rybny i jeszcze kilka innych).
G
Gość
W Tarnowie w ciągu ostatnich 5-6 lat zmieniło się naprawdę wiele. Powstał park wodny, nowy kompleks szkół plastycznych, rozbudowuje się zespół Szkół Muzycznych i Zespół Szkół Budowlanych, powstał praktycznie nowy i nowoczesny budynek teatru, buduje się autostrada, powstaje połączenie miasta i południa regionu właśnie z autostradą (nowe ulice, mosty i ronda), trwa generalny remont linii kolejowej wschód-zachód, powstaje duża (w sumie 104 ha) Strefa Aktywności Gospodarczej wraz z infrastrukturą i drogami, powstały dwa nowoczesne centra handlowe, a trzecie się buduje, Azoty Tarnów stały się największym koncernem chemicznym w tej części Europy, Zakłady Mechaniczne też się odradzają - będą realizować system przeciwlotniczy Pilica, PGNiG wybudowało sobie nowy biurowiec powiększając cały kompleks biurowy, już w wkrótce swoje centrum księgowo-informatyczne w Tarnowie otworzy PGNiG Technologie, powstaną fabryki Can-Pack-u i prawdopodobnie terminal przeładunkowy PCC Intermodal, wyremontowano za ponad 40 mln zł dworzec kolejowy, a w ramach remontu linii kolejowej wyremontowane zostaną perony łącznie z przejściem podziemnym i instalacją wind, ostatnio w Tarnowie swoje siedziby otworzyły bądź otwierają krakowskie firmy informatyczne (MN Labs, Age-Xao), powstaje (we współpracy z rządem USA, ONZ-em i G8) jedyne na świecie centrum bezpiecznych technologii chemicznych, trwa termomodernizacja obiektów uzyteczności publicznej (w sumie ok. 40 budynków), powstaje nowa siedziba galerii miejskiej, rozwijaja swojeą działalność zagraniczni inwestorzy (Wolong - Tamel i FMT - Colchester). Trwaja prace nad parkiem technologicznym Info-Tech-Med. Poza tym według GUS-u właśnie w ciągu ostatnich 5-6 lat Tarnów prześcignął NS w średnim dochodzie na mieszkańca (kiedyś w Tarnowie było niższe). no i to włąśnie Tarnów jest miastm regionalnym, a NS tylko subregionalnym. Na koniec dwie liczby: inwestycje miejskie w 2012 roku w Tarnowie - 113 mln zł, w NS 16 mln. Widać różnicę prawda?
t
tp
Ilu sądeczan było w ostatnim roku na tym dworcu ? Jedna, dwie osoby ? Remont aby ktoś tam otworzył swoja firmę to chyba zły pomysł. Dlaczego MY mieszkańcy mamy płacić aby ktoś mógł tam zarabiać pieniądze ???
r
rafi
koksów w Tarnowie nie ma ale w porównaniu do 5- 10 lat wstecz to jest duża poprawa i ta sytuacja jest podobna do miast o podobnej wielkości. natomiast tarnów zaliczono niedawno do miast o znaczeniu regionlanym a to zmiana w porownaniu do poprzedniego statusu w ktorym podobnie jak obecnie n.sacz byl tzw. subregionem jest duza zmiana na korzysc i tu może cos uszczknąc dla siebie i byc dalej 2 gim w malopolsce waznym osrodkiem gospodarczym i miec że tak powiem swoja suwerennośc oraz wieksze znaczenie bo skoro w dokumencie panstwowym to okreslili to i na szczeblu wojewodztwa tym bardziej. zreszta juz widac ze dokumenty regionalne pokazuja tendencje weikszego nacisku na rozowj infrastuktury , polaczn komunikacyjnych itd. w rejonie tarnowa jako pkt odniesienia chocby do wojewodztwa podkarpackiego.Coś sie buduje itd. Kokosów nie ma ale jednak perspektywa moze nie byc taka zła. w n. saczu jest tragiczna niestety.
M
Marek
gdzie te kilkanaście pociągów jest?!
M
Marek
teraz liczy się tylko Kraków - w Tarnowe też nie wesoło jest
M
Marek
kiedy uruchomią na nowo pociągi przynajmnie do Limanowej - tylko w sensownych porach i conajmniej 5 par?!
n
normalny sądeczanin
Przykro to mówić, ale cały Nowy Sącz pod "rządami" tych dwóch, tutaj wypadałoby palnąć wysoce niecenzuralne słowo, to rudera. "...zrobimy więcej", ciekawe co jeszcze zniszczą?
c
czad
niestety n.sącz obecnie całkowicie podupada a niedawno jeszcze rywalizował i gonił tarnów a teraz szkoda pisać.
C
CBA
a pani Gajdosz to niezły przekręt niech się się przyzna gdzie są pieniądze z miasta Nowego Sącza które były przyznane na remont dworca poszły na PREMIE SKANDLLLLLLLLLLLLLLL
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska