https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Na dworcu autobusowym w Krakowie zrobiło się ciasno. Przebudowa MDA na razie nie wchodzi jednak w grę

Ewa Wacławowicz
Małopolski Dworzec Autobusowy, mimo iż ma za sobą przebudowę, nie jest tak funkcjonalny jak kiedyś. Coraz częściej od jego użytkowników możemy usłyszeć głosy o tym, że na płycie jest za ciasno. Na kolejną przebudowę trzeba będzie jednak poczekać. Jak słyszymy od przedstawicieli spółki MDA, priorytetem jest inwestycja w cyberbezpieczeństwo.

Dworzec przebudowany całkiem niedawno

W latach 2015-2017 dworzec MDA w Krakowie przy ul. Bosackiej przeszedł gruntowną przebudowę. Objęła ona m.in. zwiększenie liczby miejsc postojowych dla autobusów.

Inwestycja zakładała również przebudowę wejścia na antresolę dworca kolejowego od strony dworca autobusowego. "Po przebudowie na placyku dworcowym od strony ulicy Bosackiej nie będzie już miejsca dla punktów handlowych umieszczonych w budkach i kontenerach" - informował nas w 2015 roku inwestor.

Na poniższych grafikach możecie zobaczyć, jak miało to wyglądać. Miało, bo niestety nie wszystko się udało zrealizować.

materiały inwestora
materiały inwestora

Miała być rewitalizacja i hotel

Plany spółki Małopolskie Dworce Autobusowe w Krakowie były naprawdę ambitne. Chciano bowiem zrewitalizować obiekt i rozbudować go o 3 piętra pod hotel. Plany pokrzyżowała pandemia i spadek kursów autobusów.

- Planowaliśmy rozpocząć przygotowania do budowy hotelu, ale pandemia wstrzymała nasze plany. Z powodu sytuacji epidemiologicznej obecnie mamy o połowę mniej kursów niż przed marcem 2020 roku. Pasażerów jest o 70 procent mniej. Właściwie nie ma kursów zagranicznych. Pozostała tylko jedna trzecia kursów na Ukrainę. W takiej sytuacji trudno o takie inwestycje jak budowa hotelu - mówił nam w 2021 roku Tomasz Kułaj, dyrektor operacyjny w MDA S.A.

Co z budową hotelu?

Zapytaliśmy spółkę MDA co dziś dzieje się w sprawie rewitalizacji i co z budową hotelu. Coraz częściej słychać bowiem głosy, że obiekt nie spełnia oczekiwań i na płytach dworca jest zwyczajnie za ciasno.

Jak informuje nas Andrzej Ludwik, p.o. Kierownika Biura Promocji i Sprzedaży w MDA, w ostatnich latach kluczową inwestycją była ta mająca na celu zabezpieczenie energetyczne Spółki oraz wpisująca się w politykę proekologiczną, tj. inwestycja w instalacje fotowoltaiczne o wartości blisko 1,5 mln zł dla dworców autobusowych w Krakowie i w Nowym Sączu.

Jak dodaje, priorytetem inwestycyjnym dla Spółki na najbliższe lata jest zapewnienie Spółce cyberbezpieczeństwa, w szczególności w zakresie oprogramowania własnego, w kontekście znacznego wzrostu poziomu zagrożenia atakami dywersyjnymi i cyberterrorystycznymi od momentu wybuchu wojny na Ukrainie.

- Wymaga to znacznych nakładów na obszar IT Spółki, co powoduje, że inne inwestycje mogą zostać odłożone w czasie. Nadbudowa dworca o hotel jest możliwa do realizacji w sprzyjających okolicznościach - mówi Andrzej Ludwik

A czy taka nadbudowa dworca o 3 piętra jest w ogóle możliwa? Tutaj otrzymujemy dość wymijającą odpowiedź.

- W związku z tym, że taka inwestycja w tym momencie nie jest realizowana – nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na te pytania. Możliwości techniczne i sposób wykonania inwestycji podlegałyby określeniu i projektowaniu przez konstruktorów i nie mamy kompetencji i uprawnień, by wypowiadać się w tym zakresie - odpowiada Andrzej Ludwik

Rewitalizacja "na raty"

Zapewnia również, że obiekt dworca jest w dobrym stanie technicznym, a wszystkie konieczne naprawy lub remonty są prowadzone na bieżąco i zgodnie z potrzebami.

W ramach współpracy z różnymi podmiotami i osobami Spółka miała możliwość zapoznania się z różnymi koncepcjami rewitalizacji dworca, przy czym najważniejszym kryterium przy wyborze koncepcji pozostają pieniądze.

- W związku z tym w ostatnich miesiącach Spółka podjęła działania ekonomicznie uzasadnione i systematycznie realizuje lub będzie realizować kolejne etapy tej rewitalizacji. W pierwszej kolejności staraliśmy się podejmować te działania, które odpowiadały na najważniejsze potrzeby pasażerów - mówi Andrzej Ludwik.

W tym zakresie przeprowadzono modernizację wszystkich toalet znajdujących się na zarządzanych przez MDA dworcach, wymieniono windę pasażerską, odnowiono ciągi piesze na dolnej płycie, zainstalowano nowoczesne skrytki bagażowe i skrytki ładujące urządzenia mobilne, a także zamontowano nowoczesne nośniki reklamowe. Podobne działania prowadzone były, są lub będą na dworcu w Nowym Sączu.

Dodajmy, że pomimo dotkliwych skutków pandemii, w ostatnich latach udało się odbudować w znacznym stopniu siatkę połączeń z dworców w Krakowie i w Nowym Sączu.

- W chwili obecnej z Krakowa odprawianych jest dziennie nawet 900 kursów, a z Nowego Sącza około 300 - informuje Ludwik.

Ambitne plany

Oprócz planowanej inwestycji w cyberbezpieczeństwo i systematycznej rewitalizacji obiektów w Krakowie i Nowym Sączu, plany spółki obejmują dążenie do rozwoju siatki dworców w Małopolsce.

- Jeśli otworzą się takie możliwości, na sprzyjających warunkach biznesowych i społecznych, dołożymy starań, aby je wykorzystać - zapewnia nas Andrzej Ludwik.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Finisz kampanii. Ostatnia debata prezydencka

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska