https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Budżet Krakowa znów rekordowy - ponad 6,6 mld zł. Co z kluczowymi inwestycjami?

Piotr Ogórek
Władze Krakowa przedstawiły projekt budżetu na rok 2020. Prezydent Jacek Majchrowski zastrzega, że choć wydaje się, że budżet rośnie, to w rzeczywistości wiele wydatków (np. 500+) tylko "przechodzi" przez miasto. Przechodzą także pieniądze na kluczowe inwestycje na północy Krakowa - tramwaj na Górkę Narodową, przebudowa al. 29 Listopada i ul. Kocmyrzowskiej. Środki na te inwestycje znów są zapisane w budżecie, ale nie wiadomo, czy uda się je zacząć w przyszłym roku. Znów rekordowe środki przeznaczono na zieleń - 180 mln zł.

- Budżet jest rekordowy. Wydatki wzrosły o 11 proc. i wyniosą 6 mld 657 mln zł. O tyle samo wzrosły dochody, które wyniosą 6 mld 212 mln zł - zaznaczył prezydent Jacek Majchrowski. W budżecie na rok 2020 planowany deficyt wyniesie 445 mln zł. Zostanie on sfinansowany z kredytów

- W 2020 r. zakładamy znaczny wzrost wydatków bieżących, czyli na sprawne funkcjonowanie miasta. Najwięcej wydamy tradycyjnie na oświatę - to aż 27 proc. całości budżetu. Tak było zawsze. Na szeroko rozumianą rodzinę wydamy 17 proc., na transport i łączność 14 proc. i 8 proc. na gospodarkę komunalną i ochronę środowiska - dodał prezydent.

Nasz ranking TOP 20 najbogatszych gmin w Małopolsce pokazuje, w których z nich żyje się najlepiej. PRZEJDŹ DO GALERII Z OPISEM

TOP 20 najbogatszych gmin w Małopolsce [RANKING]

Prezydent zapowiedział, że na zieleń zostanie przeznaczone 180 lub 210 mln zł. - Zależy, jak liczyć. Na takim wzroście trzeba poprzestać. Przypomnę, że niedawno walczyło się o 100 mln zł na zieleń - podkreślił.

Na łączną sumę dochodów miasta planowanych w 2020 roku składają się:

  • udział gminy w podatkach PIT i CIT (2 mld 014 mln zł),
  • subwencje i dotacje z budżetu państwa (2 mld 014 mln zł),
  • dochody własne gminy (1 mld 905 mln zł),
  • środki ze źródeł zagranicznych (277 mln zł).

Sam udział w podatku PIT ma wynieść w przyszłym roku 1 mld 824 mln zł (29 proc. dochodów miasta), podczas gdy w 2019 roku była to kwota 1 mld 769 mln zł. Łatwo więc policzyć, że planowany na rok 2020 wzrost dochodów z tytułu udziału w podatku PIT wynosi w porównaniu z rokiem poprzednim tylko 3 proc., tj. około 55 mln zł. Pokazuje to znaczny spadek dynamiki przyrostu dochodów z tej kategorii w stosunku do lat poprzednich, kiedy to odnotowywano wzrosty rzędu nawet 17 proc. Bezpośrednim powodem są zmiany w ustawie o PIT (zerowy PIT dla osób poniżej 26. roku życia, obniżenie stawki PIT z 18 proc. do 17 proc., zwiększenie kosztów uzyskanie przychodu). Gdyby nie nowe rozwiązania ustawowe, wzrost dochodów z PIT mógłby osiągnąć poziom około 15 proc., tj. nawet około 260 mln zł.

Jeżeli chodzi o subwencje i dotacje z budżetu państwa (32 proc. dochodów miasta), to największym transferem jest subwencja oświatowa, którą w 2020 roku planuje się na poziomie 981 mln zł (tzw. promesa).

Dochody własne stanowią około 30 proc. wszystkich dochodów miasta. Mowa tu m.in. o podatku od nieruchomości, opłacie za wywóz śmieci czy wpływach ze sprzedaży biletów komunikacji miejskiej.

Plan wydatków

W przyszłym roku wydatki bieżące miasta sięgną 5 mld 489 mln zł, natomiast wydatki majątkowe – 1 mld 168 mln zł. Jeśli porównać to z wielkościami zaplanowanymi na rok 2019, to wydatki bieżące wzrosną aż o 12,3 proc., a wydatki majątkowe – o 3,7 proc.

Wydatki bieżące zapewniają sprawne funkcjonowanie i utrzymanie miasta na odpowiednim poziomie. Jak co roku, największą pozycją jest tu edukacja – na wydatki bieżące w tej sferze zaplanowano 1 mld 682 mln zł (dla porównania w 2019 r. było to 1 mld 535 mln zł). W przyszłym roku znacząco wzrosną wydatki bieżące na wsparcie dla rodzin – do wysokości 933 mln zł (dla porównania w 2019 r. było to 528 mln zł). Wydatki bieżące na transport i łączność wyniosą 763 mln zł. Jeżeli chodzi o procentowy udział tych kategorii w strukturze wydatków bieżących, to przedstawia się on następująco: edukacja – 30,6 proc., rodzina – 17 proc., a transport i łączność – 13,9 proc.

Na wydatki majątkowe w przyszłorocznym budżecie zarezerwowano środki w wysokości 1 mld 168 mln zł, w tym na program inwestycyjny miasta 1 mld 138 mln zł. Na program ten składają się:

  • inwestycje strategiczne (463 mln zł),
  • inwestycje programowe (663 mln zł),
  • zadania inwestycyjne dzielnic (12 mln zł).

Wśród inwestycji strategicznych, czyli takich, których realizacja będzie miała znaczenie w skali całego miasta, dominują zadania związane z systemem transportowym. W budżecie zarezerwowano środki na rozbudowę ulic: Igołomskiej, Kocmyrzowskiej i Myślenickiej, a także na rozbudowę alei 29 Listopada. Inne duże przedsięwzięcia to budowa linii tramwajowej Krowodrza Górka – Górka Narodowa, modernizacja torowisk wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz przebudowa stacji kolejowej SKA Swoszowice wraz z budową parkingu Park & Ride.

W przyszłorocznym budżecie uwzględniono środki na trzy inwestycje strategiczne w obszarze kultury, a mianowicie: rewaloryzację siedziby Muzeum Inżynierii Miejskiej, gdzie powstanie nowoczesne muzeum nauki i techniki, rewaloryzację Pałacu Krzysztofory oraz budowę Centrum Muzyki. Istotnym przedsięwzięciem strategicznym w zakresie sportu będzie budowa basenu przy ul. Eisenberga.

Inwestycje programowe są mniej kosztowne niż inwestycje strategiczne, ale wpływają na podniesienie komfortu życia krakowian i zapewniają równomierny rozwój miasta. Największe tego typu inwestycje zaplanowano w działach:

  • transport i łączność (152 mln zł) – m.in. przebudowa ul. Królowej Jadwigi oraz ul. Glinik, budowa ścieżek rowerowych, budowa chodników,
  • ochrona i kształtowanie środowiska (123 mln zł) – m.in. przebudowa parku im. Jerzmanowskich, park Zakrzówek, rewitalizacja kamieniołomu Libana, rewitalizacja nowohuckich podwórek, rewitalizacja parku Jordana, park sensoryczny na os. Tysiąclecia,
  • kultura i ochrona dziedzictwa narodowego (75 mln zł) – m.in. adaptacja budynku dawnej Zbrojowni na Muzeum Fotografii, rewitalizacja fortu Łapianka,
  • oświata i wychowanie (58 mln zł) – m.in. budowa szkół na os. Gotyk i os. Kliny, termomodernizacja budynków oświatowych,
  • zdrowie (47 mln zł) – m.in. termodernizacja szpitala im. Żeromskiego, przebudowa szpitala im. Narutowicza, przebudowa Miejskiego Centrum Opieki,
  • sport i rekreacja (41 mln zł) – m.in. rewitalizacja boisk, budowa basenów przy SP nr 155 i przy SP nr 5,
  • mieszkalnictwo (21 mln zł) – m.in. budowa zespołu budynków mieszkalnych (ul. J.K. Przyzby, ul. Zalesie, ul. Wańkowicza).

WIDEO: ZAKAZ WSTĘPU

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 25

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

N
Nowohucianin

Remont torowisk tylko 50 mln toz to jedna ulica pojdzie do remontu. A gdzie te wielkie remont y o ktorych mówił Trzmiel. Trzeba zrewitalizowac stara czesc miasta bo wyglada obskornie jsk np Kazimierz

R
Romano

Dobrze, że budżet obejmuje tak kluczowe dla miasta inwestycje jak tramwaj na Górkę Narodową czy remont 29 listopada. Skoro do tej pory nie zostały one zrealizowane, to zdecydowanie jest to już najwyzszy czas. Mam tylko nadzieję, że w tym roku obie te inwestycje w końcu wystartują... Bo wszystko oprócz komunikacji jest na Prądniku takie, jak być powinno - klimat dzielnicy, zieleń, bezpieczeństwo... Naprawdę, dobrze się tu żyje, więc liczę na to, że lepsza komunikacja jest tu tylko kwestią czasu... Oby tak było ;)

M
Mieszkanka

Stan pobocza na ulicy Glogera jest w opłakanym stanie. Po deszczu nie da się przejść wzdłuż ulicy, bo tworzą się gigantyczne kałuże. Poza tym, przejście poboczem może skończyć się tragicznie, ponieważ jeżdżą tamtędy samochody ciężarowe i osobowe, które nie stosują sie do ograniczeń prędkości.

Jak to możliwe, że przez tyle czasu nikt nie zadbał o to, żeby był tam kawałek chodnika?

Gdzie są radni?

Jak mogą tak narażać mieszkańców na niebezpieczeństwo codziennie!

Jadąc niedawno poboczem na rowerze, przewróciłam się i wpadłam w krzaki, ponieważ ciężarówka, która mnie mijała jechała bardzo szybko.

Sprawa mieszkańców ulicy Glogera, którzy od kilku lat nie mogą się doczekać chodnika nadaje się do nagłośnienia!!

M
Mieszkaniec

Brak chodnika na Zygmunta Glogera to wstyd dla miasta i radnych Prądnika Białego.

To będzie 4 rok jak nie udaje się wybudować 800 metrów chodnika na tak ruchliwej i ważnej drodze.

Na Glogera w ostatnich 3 latach powstało kilka bloków i sklepy wielkopowierzchniowe dosłownie w środku pola!

Po deszczu Matki pchają wózki przez rynsztok.

Na dodatek przystanek "Glogera granica miasta" nie ma przejścia dla pieszych gdzie raz już byłem świadkiem potrącenia.

Inną sprawa jest nieprzestrzeganie prędkości przez kierowców na tym odcinku.

G
Gosc

Rozwoj wPolsce zalezy od ukladow przy centralnym korycie.Krakow ma bardzo slabe przebicie do tego koryta

k
krakus
16 listopada, 1:30, Gość:

Warszawa jest dwukrotnie większa i ma czterokrotnie większy budżet. Linie metra budują szybciej niż Kraków tramwaj na górkę narodową. Może jednak problem z zarządzaniem Krakowa jest znacznie większy niż się wydaje patrząc na avie albo Ruczaj

U nas nie ma dobrego menadżera, nie ma teżodpowiednich urędników na wysokich szczeblach, są układy i kolesiostwo. Kilka razy słyszałem od ludzi właśnie z wysokich szczebli w całej Polsce, że Kraków to menalna wiocha i dotyczyło to władz ale rónież mieszkańców.

k
krakus
16 listopada, 9:08, Sokular:

180mln na zieleń,której raczej ubywa a brak z tego tylko 10% na realizację tramwaju do Górki Narodowej????? to dosyć dziwne preferencje decydentów o budżecie.............świadczą o lekceważeniu potrzeb mieszkańców Krakowa

to bardziej świadczy o tym, że pieniądze są źle wydawane jak w przypadku staionu za który zapłaciliśmy 600mln a powinniśmy 200mln. Dodatkowo to źle zrealizowanych inwestycji jak staion później trzeba dokładać i traci na tym miasto, klub i krakowianie płacący podatki.

S
Sokular

180mln na zieleń,której raczej ubywa a brak z tego tylko 10% na realizację tramwaju do Górki Narodowej????? to dosyć dziwne preferencje decydentów o budżecie.............świadczą o lekceważeniu potrzeb mieszkańców Krakowa

G
Gość

Warszawa jest dwukrotnie większa i ma czterokrotnie większy budżet. Linie metra budują szybciej niż Kraków tramwaj na górkę narodową. Może jednak problem z zarządzaniem Krakowa jest znacznie większy niż się wydaje patrząc na avie albo Ruczaj

F
Fast

17% na rodzinę? Co to sa za wydatki?

K
Kkkk

Czytanie Gazety Krakowskiej to OPCIACH !

M
Mieszkaniec Węgrzec

Jak?, to teraz, to piszecie, trzeba było przed wyborami uświadamiać obywateli. Pan Ada..yk razem z Kr..em pili szampana przy granicy asfaltu z trawą za budowę obwodnicy Pł. Krakowa!!! Wszystko z moich podatków. Przetarg rozstrzygnięty a teraz archeolodzy w Węgrzcach kopią sobie ponieważ trzeba coś robić! To są jakieś jaja!!!

G
Grzegorz

Ile z tego dostanie kościół?Bo Karaszewski nie popusci.

W
Wasz Jacek

Ale na premie świąteczno - noworoczne pieniądze będą !!!

H
Hela

Jak miastu brakuje pieniędzy to niech w końcu zorganizuje porządny jarmark bożonarodzeniowy na kształt tego, który organizuje Wrocław co roku, a nie taką wydmuszkę jarmarkopodobną...

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska