Obecne przejazdy pod nasypem kolejowym w Chrzanowie są zbyt niskie i wąskie, kompletnie niedostosowane do aktualnych potrzeb. Pod jednym z nich prowadzi jednokierunkowa droga krajowa nr 79. Przejechać tamtędy mogą jedynie pojazdy do wysokości 3 metrów.
Problemy mają także piesi, by przejść pod wiaduktami na ulicach 29 Listopada, Świętokrzyskiej i Kadłubek. Nie ma tam chodników, przejazdy są wąskie i samochody mijają przechodniów w niebezpiecznej odległości. Wszystkie te utrapienia mają zniknąć po remoncie.
- Wiadukty zostaną rozebrane i wybudowane na nowo - mówi Dorota Szalacha, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
W Chrzanowie przebudowane zostaną wiadukty nad ulicami: Krakowską, 29 Listopada, Kadłubek, Świętokrzyską, Sienną, Zbożową i Powstańców Styczniowych. Dodatkowo zdemontowana zostanie kładka dla pieszych na stacji Chrzanów i zastąpiona przejściem podziemnym. Roboty mają ruszyć już w wakacje. Najpierw wykonane zostaną wstępne prace przy wiadukcie na ul. Siennej oraz remont przejścia podziemnego przy przystanku Chrzanów-Śródmieście. Główne roboty prowadzone będą w latach 2020-2021.
Najbardziej zmieni się rejon ulic Krakowskiej i 29 Listopada. Przejazd pod wiaduktami będzie dwukierunkowy. Gmina planuje budowę drogi równoległej do ul. Podwale po drugiej stronie nasypu kolejowego. Powstaną tam też ronda i parkingi. To usprawni ruch.
- Staramy się, tam, gdzie to możliwe, skoordynować prace z koleją, by utrudnienia dla mieszkańców były jak najmniejsze - mówi Robert Maciaszek, burmistrz Chrzanowa.
Są one jednak nieuniknione i Chrzanów czeka komunikacyjny paraliż. Linia kolejowa przecina miasto na pół. Zamknięcie wiaduktów oznacza dla zmotoryzowanych konieczność objeżdżania całego Chrzanowa.
Najbardziej we znaki da się kierowcom zamknięcie wiaduktów przy ulicach Krakowskiej i Siennej, gdzie ruch jest największy. Kolej rozłoży w czasie remonty, by nie zamykać wszystkich jednocześnie.
Wiadukty zmienią też wygląd. Charakterystyczny kamień będzie zastąpiony przez żelbeton. Stowarzyszenie „Stacja Chrzanów” zabiegało o zachowanie ich historycznego wyglądu. - Było to możliwe, jednak zabrakło dobrej woli. Dzięki naszym staraniom nowy wiadukt na ul. Siennej nawiązywać będzie do pierwotnej wersji - mówi Krzysztof Brandys, prezes stowarzyszenia.
Wiadukt na Siennej zostanie wykonany z żelbetonu z fakturą imitującą kamień, a łuk obłożony będzie klinkierem. Po modernizacji zostanie tam wprowadzony ruch dwukierunkowy.
Efektem wszystkich prac na trasie Trzebina-Oświęcim będzie zwiększenie prędkości pociągów do 120 km/h i kilkunastominutowe skrócenie czasu jazdy, wyższy poziom bezpieczeństwa i komfort podróżowania.
FLESZ - 10 matek, które zmieniły świat
