https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Centrum przesiadkowe w Trzebini usprawni komunikację w powiecie chrzanowskim. Kiedy ruszy budowa? Brakuje miejsce parkingowych

Sławomir Bromboszcz
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Na przełomie marca i kwietnia br. ma rozpocząć się budowa centrum przesiadkowego w Trzebini, czyli nowego dworca autobusowego tuż przy stacji PKP. Obecna zajezdnia nie jest dobrą wizytówką miasta. Trzebinia to główny węzeł komunikacyjny w powiecie chrzanowskim i jeden z najważniejszych w Małopolsce zachodniej. Inwestycja ta ma jeszcze bardziej wzmocnić znacznie tego miejsca na komunikacyjnej mapie regionu.

Centrum przesiadkowe. Usprawni komunikację w powiecie chrzanowskim?

Przeprowadzony w ub. roku audyt połączeń autobusowych potwierdził, że Trzebinia to kluczowy punkt na mapie komunikacyjnej, który powinien pełnić funkcję powiatowego punktu przesiadkowego. Zwiększona powinna zostać także liczba połączeń z sołectw, dzięki czemu ich mieszkańcy mieliby możliwość łatwiejszego dotarcia do Trzebini, gdzie mogą przesiąść się na pociąg lub inny autobus.

Zamysł jest taki, by autobusy komunikacji miejskiej kursowały po terenie całej gminy i dowoziły pasażerów do nowego centrum przesiadkowego, skąd mieszkańcy będą mogli jechać dalej, na przykład autobusem w kierunku Chrzanowa bądź też pociągiem do Krakowa czy Katowic. W godzinach największego natężenia, autobusy mają kursować trzy razy w ciągu godziny z każdego sołectwa i kierować się do dworca - tłumaczy Jarosław Okoczuk, burmistrz Trzebini.

Budowa nowoczesnego dworca autobusowego w Trzebini będzie dopełnieniem wielkich zmian, jakie dokonały się przy ul. Dworcowej w ostatnich latach. Nie do poznania zmieniła się stacja kolejowa w Trzebini. Największą metamorfozę przeszły perony. Nowoczesne konstrukcje zostały wyposażone w nowe oświetlenie, ławki i tablice informacyjne, natomiast kładę nad torami zastąpiły windy i przejście podziemne. Powstał także nowy parking z 98 miejscami. Można stąd bezpośrednio dojechać do największych polskich miast i europejskich m.in. Pragi i Wiednia.

Teraz przyszedł czas na przebudowę sąsiadującego ze stacją kolejową dworca autobusowego. Inwestycja polegać będzie na rozbiórce istniejących, starych obiektów handlowo-usługowych zlokalizowanych od strony wiaduktu. W ich miejscu powstaną dwa nowe obiekty – przeszklony pawilon dworca komunikacyjnego oraz pawilon handlowy z wydzielonymi miejscami pod działalność handlowo-usługową oraz węzłem sanitarnym. Powstanie także wiata łączą oba pawilony, która będzie chronić pasażerów przed złymi warunkami atmosferycznymi.

Należy tu jednak nadmienić, że pawilony handlowe zlokalizowane od strony stacji kolejowej znajdują się na prywatnej działce i nie są objęte inwestycją. Właściciel obiektu w porozumieniu z gminą zadeklarował dostosowanie ich wyglądu do nowych pawilonów. W ramach inwestycji przebudowane zostaną także drogi do wiat przystankowych oraz wykonane nowe zatoki autobusowe.

W trakcie realizacji prac dworzec będzie zamknięty dla podróżnych, a tymczasowy zlokalizowany zostanie prawdopodobnie nieopodal przy ul. Dworcowej. PRace potrwają kilka miesięcy.

Gmina Trzebinia na realizację tego zadania pozyskała 21,7 mln zł z Polskiego Ładu. Całość inwestycji to blisko 23 mln zł. Należy nadmienić, że obejmuje ona także remont dziewięciu dróg w gminie.

Pasażerowie na nowo pokochali pociągi. Brakuje jednak parkingów

Jeszcze kilka lat temu w godzinach szczytu co 15 minut z przystanków w Chrzanowie i Trzebini odjeżdżały busy prywatnych przewoźników do Krakowa i Katowic. Dziś poza Lajkonikiem nie kursuje już nic. Nna przestrzeni zaledwie kilku lat diametralnie zmieniły się preferencje pasażerów, którzy przesiedli się na pociągi. Wpływ na to miało wiele czynników m.in. ceny biletów, nowy tabor kolejowy oraz modernizacja infrastruktury kolejowej, co przełożyło się na czas dojazdu.

W Chrzanowie, Trzebini i Libiążu bardzo dobrze przyjęła się idea Park & Ride. Wiele osób nie tylko autobusami, ale także samochodami dociera w okolice stacji PKP, gdzie postawia pojazdy i w dalszą podróż udaje się pociągiem. To sprawiło, że przy węzłach kolejowych zaczęło brakować miejsc parkingowych.

W ramach budowy centrum przesiadkowego w Trzebini powstanie parking na 60 miejsc. To jednak zdecydowanie za mało, by zaspokoić potrzeby. Gmina ma w planach budowę kolejnego, zdecydowanie większego parkingu, który całkowicie powinien rozwiązać ten problem. Trwają starania o pozyskanie terenu po drugiej stronie linii kolejowej, gdzie mógłby powstać parking nawet na kilka tysięcy samochodów.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska