Co jeść latem? Dietetyk podpowiada lekkie i zdrowe dania

imo
123RF
Aktualnie stragany aż uginają się od warzyw i owoców. Dietetyk Paulina Jabłonka podpowiada, jakie lekkie i zdrowe dania jeść latem

Po pierwsze - pragnienie. Jak je ugasić, gdy zwykła woda nam nie smakuje?

Kiedy nie mamy ochoty na zwykłą chłodną wodę, to możemy ugasić pragnienie własnoręcznie ugotowanym kompotem z rabarbaru, który po schłodzeniu dosładzamy miodem lub ksylitolem. Możemy też zmiksować wodę z arbuzem. Równie pyszne, i do tego bardziej pożywne będą owoce jagodowe zblendowane z mlekiem lub jogurtem naturalnym.

Lato to również idealny czas na sałatki. Jak je urozmaicać?

Poeksperymentujmy. Warto spróbować połączenia szynki dojrzewającej - na przykład serrano lub prosciutto - z kawałkami melona albo zrobić sałatkę z ugotowanego bobu, jajek na twardo, świeżych pomidorów i bazylii. Nie obawiajmy się nowych połączeń i smaków. Arbuz z fetą i miętą czy rukola z morelą i wędzonym twarogiem to smaczne i zdrowe połączenia. Wielbicielom bardziej tradycyjnych smaków polecam kaszę pęczak z dużą ilością natki pietruszki, pomidorami i czerwoną cebulą.

Czym z kolei zastąpić tradycyjną zupę?

Wakacyjne miesiące to przede wszystkim czas chłodników. Polecam tradycyjne, polskie smaki na bazie jogurtu i zsiadłego mleka z dużą ilością kopru, szczypioru, ogórków i rzodkiewek. Gdy mamy więcej czasu, to do bazy możemy dodać jeszcze podduszoną botwinę, a gdy doskwiera nam większy głód, dołóżmy ugotowane na twardo jajko lub krewetki. Poszukiwaczom mniej oczywistych smaków polecam gazpacho: wystarczy upiec 1 kg pomidorów, 2 papryki, 2 cebule i 2 ząbki czosnku, po upieczeniu zdjąć z warzyw skórki i zmiksować z jednym świeżym ogórkiem, doprawić solą, pieprzem, ulubionymi ziołami oraz 2 łyżkami oliwy z oliwek. Przed podaniem zupę należy włożyć przynajmniej na godzinę do lodówki.

A gdy upał na kilka dni odpuści lub po drodze do domu złapie nas deszcz?

Wtedy warto rozgrzać się ciepłym kremem z brokuła, cukinii czy kalafiora. Podstawą kremu może być na przykład por, cebula, 2 marchewki, 2 pietruszki i seler i do tej bazy dodajemy 1 kilogram „głównego warzywnego składnika”. Całość gotujemy około 20 minut w niewielkiej ilości wody z dodatkiem ulubionych przypraw i na koniec miksujemy blenderem.

ZOBACZ TAKŻE: Jaglanka z owocami i polenta, czyli letnie śniadania Piotra Kucharskiego

Wideo

Materiał oryginalny: Co jeść latem? Dietetyk podpowiada lekkie i zdrowe dania - Echo Dnia Świętokrzyskie

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3