AGH wchodzi w sport
- AGH powstała ponad 100 lata temu jako odpowiedź na zapotrzebowanie państwa polskiego na światłe umysły – mówi prof. Rafał Wiśniowski, prorektor ds. współpracy AGH. – Zmieniamy się przez lata. Zaczęliśmy prace wdrożeniowe w innych obszarach, jednym z nich jest kultura fizyczna i sport. Nawiązaliśmy współpracę z najstarszym klubem w Polsce, a więc dwie stare jednostki będą miały możliwość współpracy. My jako akademia dostarczymy merytoryczne wsparcie dla klubu, po to, by dbać o rozwój młodzieży i całego społeczeństwa.
Wspólny model uczelni i Cracovii
Prof. Marek Dudek, dziekan Wydziału Zarządzania AGH dodał: - Zamierzamy wspólnie opracować model biznesowy, model zarządzania organizacją sportową, taką, która będzie skupiona wokół zarządzania talentami. Rozumiemy to jako pewną strategię organizacji, która skupia się na poszukiwaniu, pozyskiwaniu, rozwijaniu i utrzymywaniu talentów w celu zwiększenia pozycji konkurencyjnej. Nie podchodzimy do talentu przedmiotowo, nie rozumiemy go tylko jako konstelację cech i umiejętności ale rozumiemy go osobowo, traktujemy talent jako jednostkę, która chce się rozwijać, jest zmotywowana i posiada potencjał rozwojowy. Jest ukierunkowana na osiąganie ponadprzeciętnych rezultatów. Celem jest stworzenie uniwersalnego modelu globalnego. Mamy pomysł na to, by zainicjować partnerstwa lokalne czyli porozumienia dużego klubu sportowego z jednostka naukową. Mamy zainicjowane porozumienia w czterech krajach. Nie możemy jeszcze podać nazw klubów i uniwersytetów, bo jeszcze nie ma oficjalnych umów. W każdym razie uczelnia będzie miała dostęp do potężnej bazy danych analitycznych, do procesów zarządczych, a wartością dodaną dla klubu będzie model skupiony na zarządzaniu talentami.
Ma pomóc sztuczna inteligencja
Prof. Murat Colak, kierownik AGH Business School mówił bardziej szczegółowo o projekcie w którym mają być zawarte indywidualne plany rozwoju, zwiększenie efektywności w zarządzaniu klubem, metodologie treningowe oparte na danych, wspomagane AI. Projekt ujmuje elitarne skautowanie i rozwój talentów, zrównoważony program rozwoju akademii piłkarskiej. Strategie treści i mediów społecznościowych klubu mają być oparte na sztucznej inteligencji, w celu zwiększenia zaangażowania kibiców i społeczności, a marketing ma być oparty na rzeczywistych danych analitycznych.
Czego twórcy projektu oczekują? Efektywniejszego rozwoju zawodników i ich ścieżek kariery, zrównoważonego modelu zarządzania dla akademii sportowej, zwiększonego zaangażowania kibiców. Cracovia będzie klubem wdrażającym projekt pilotażowy.
Dlaczego ta współpraca? – zadał pytanie Mateusz Dróżdż, prezes Cracovii. – Bo łączy się to z z tym, co chcemy w Cracovii osiągnąć, chcemy być klubem innowacyjnym, który ma nie tylko lepsze wyniki, ale i lepsze zarządzanie. Realizujemy współpracę z uczelniami wyższymi poprzez realizacja projektów dydaktyczno- badawczych, naukowych, analitycznych. W polskich realiach brakuje dobrze rozwiniętej współpracy, dlatego jest ta współpraca z AGH, która pozwoli mieć wspólne korzyści z programu.
Wykorzystanie technologii
Dróżdż podkreślał, że zależy mu na rozwoju poprzez połączenie nauki i sportu, nowoczesnym zarządzaniu opartym na analizie danych i innowacjach technologicznych, rozwoju młodych talentów w dziedzinie sportu.
- Oby nam pomogło to w stworzeniu coraz bardziej profesjonalnej Cracovii - zakończył. - Chodzi nam o to, by Cracovia się rozwijała, dzięki np. takim narzędziom, które będą pozwalały choćby zwiększać frekwencję na stadionie, lepiej układać ścieżkę kariery dla młodego zawodnika. Każdy nas będzie rozliczał z wyniku sportowego, ale często zapominamy o wielopłaszczyznowości, a tak samo jest dla mnie ważna frekwencja, marketing, rozwój młodych zawodników, bo to finalnie rzutuje na pierwszą drużynę.
