https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Czeka nas wielki paraliż komunikacji

Piotr Ogórek
10.06.2017 krakow skrzyzowanie basztowa lubicz pawia  dworzec glowny plac nowa jezioranskiego fot. anna kaczmarz / dziennik polski / polska press
10.06.2017 krakow skrzyzowanie basztowa lubicz pawia dworzec glowny plac nowa jezioranskiego fot. anna kaczmarz / dziennik polski / polska press Fot. Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Przez opóźnienia przebudowa ulicy Basztowej zbiegnie się z inwestycją kolejową na Grzegórzkach. Największe utrudnienia będą podczas wakacji, ale i potem mieszkańców czekają ciężkie miesiące.

W sobotę 17 czerwca rozpocznie się przebudowa ulicy Basztowej. Mieszkańców czeka prawdziwy paraliż komunikacyjny, bo zamknięta będzie nie tylko ulica Basztowa, ale i jej skrzyżowanie z Pawią, Lubicz i Westerplatte. Na domiar złego, w lipcu ma się zacząć modernizacja trasy kolejowej E30 w centrum Krakowa, co wiąże się z przebudową wiaduktu nad ulicą Grzegórzecką. Ta będzie w tym czasie zamknięta dla tramwajów. Oznacza to, że z ruchu będą wyłączone dwa główne połączenia na osi wschód-zachód. Można było tego uniknąć, gdyby nie opóźnienia związane z Basztową. Inwestycja była bowiem planowana na rok 2016, ale przez liczne zaniechania urzędników nie dotrzymano tego terminu. Teraz mieszkańców czeka prawdziwy paraliż komunikacyjny.

Odwlekany remont

Przebudowa ulica Basztowej była odwlekana przez wiele miesięcy. Początkowo miała się zacząć zaraz na początku 2016 roku. Urzędnicy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu uznali jednak, że mogą nie zdążyć przed Światowymi Dniami Młodzieży i inwestycję przesunięto na drugą połowę roku. Tego terminu też nie udało się dotrzymać, bo wciąż nie było projektu budowy. Na koniec roku ogłoszono, że przebudowa ruszy w kwietniu 2017 r. Ale przetarg rozpisano dopiero w marcu. Rozstrzygnięto go pod koniec maja, a umowę wartą 27 mln zł podpisano 1 czerwca.

Miliardowa inwestycja kolejowa [WIZUALIZACJE]

Te wszystkie opóźnienia spowodują, że remont, który wyłączy z ruchu jedno z najważniejszych skrzyżowań w mieście, zbiegnie się z inną dużą inwestycją w centrum Krakowa. W lipcu ma się zacząć modernizacja trasy kolejowej E30 od Dworca Towarowego do Rudzic. Prace budowlane będą się toczyły w ścisłym centrum i zakładają m.in. likwidację nasypu kolejowego wzdłuż ulicy Blich oraz przebudowę wiaduktu kolejowego nad Grzegórzecką. - Przy tych pracach zamknięta będzie ulica Grzegórzecka. Ustalenia trwają, ale nie wykluczamy sytuacji, w której oba remonty nałożą się na siebie. Tym samym tramwaje nie będą jeździć ani Lubicz, ani Grzegórzecką - mówi wicedyrektor ZIKiT od spraw transportu, Łukasz Franek.

Zamknięcie Grzegórzeckiej miałoby trwać ok. 2,5 miesiąca. ZIKiT liczy, że ulica otwarta będzie od października. Jak zaznacza Łukasz Franek, zamknięty będzie przejazd tramwajowy. Ruch samochodowy ma być utrzymany. Jeśli dojdzie do takiego scenariusza, to nawet pomimo okresu wakacyjnego Kraków będzie czekał potężny paraliż.

Harmonogram dla modernizacji trasy E30 wciąż jest opracowywany. Na razie wiadomo, jak wygląda plan remontu na Basztowej. Prace zaczną się już 17 czerwca w sobotę. Tego dnia zostanie zamknięta Basztowa oraz jej skrzyżowanie z Lubicz, Westerplatte i Pawią. Na Lubicz ruch będzie odbywał się do ulicy Bosackiej, na Westerplatte do Zamenhofa, a na Pawiej do hoteli przy skrzyżowaniu. Linie tramwajowe kursujące z Bronowic do Nowej Huty zostaną skierowane przez ulicę Długą w stronę Dworca Towarowego, gdzie skręcą w kierunku tunelu pod dworcem i dalej do ronda Mogilskiego. Taki stan rzeczy potrwa do końca wakacji. Szczegółowe zmiany w komunikacji prezentujemy poniżej

- Wakacje dają nadzieję, że jednak nie będzie tak źle, bo wtedy ruch jest zawsze mniejszy. Od września wróci między innymi relacja tramwajowa Lubicz-Westerplatte, więc powinno być już trochę lepiej - tłumaczy Łukasz Franek.

Jeśli jednak będą problemy z płynnym ruchem tramwajów, to urzędnicy rozważą wprowadzenie zakazu przejazdu samochodów przez pl. Wszystkich Świętych, w tym także dla uprawnionych do wjazdu w strefę B.

Spore zmiany w ruchu

Po przebudowie Basztowej domknie się ruch jednokierunkowy od Pawiej do Piłsudskiego. Torowisko zostanie przysunięte bliżej Plant, a pomiędzy nimi będzie ścieżka rowerowa. Wtedy zmieni się też organizacja ruchu w rejonie placu Matejki.

- Na ulicy św. Filipa wprowadzony będzie ruch jednokierunkowy od Długiej, a strefa B będzie w zachodniej części placu Matejki. Nie będziemy odwracać kierunku ruchu na Paderewskiego - tłumaczy dyr. Franek.

Jak dodaje, takie rozwiązanie wymusza nowy układ ruchu na Basztowej, w którą nie będzie można już skręcić w lewo z placu Matejki. Normalny ruch zostanie utrzymany we wschodniej części placu, na ulicy Kurniki do Zacisze i dalej do Worcella. Jadąc od ul. św. Filipa i Warszawskiej będzie można pojechać tylko w Kurniki. Nie dotyczy to tych, którzy są uprawnieni do wjazdu w strefę B.

Nie zmieni się organizacja ruchu wokół starego Kleparza. Ale w trakcie przebudowy Basztowej wyremontowana będzie ślepa ulica Rynku Kleparskiego dochodząca do Basztowej. Pozostała część Rynku Kleparskiego ma być wyremontowana w przyszłym roku. Pod koniec maja ZIKiT rozpisał przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej.

Tu wielkie obawy mają jednak mieszkańcy, kupcy ze Starego Kleparza i rada dzielnicy I Stare Miasto. Projekt ZIKiT zakłada bowiem likwidację miejsc parkingowych na ulicy dochodzącej do Basztowej.

- Taka przebudowa Rynku Kleparskiego na pewno nie jest po myśli mieszkańców - mówi Tomasz Daros, przewodniczący dzielnicy I. Także zaproponowana organizacja ruchu przez ZIKiT nie jest zgodna z postulatami dzielnicy i mieszkańców. Ci chcieli m.in., aby cały plac Matejki był w strefie B oraz aby mieszkańcy z abonamentami postojowymi P1 mogli przejeżdżać przez strefę B. ZIKiT tego nie uwzględnił.

- Póki co, czekamy na gotowy projekt organizacji ruchu - zaznacza Tomasz Daros.

Mówimy po krakosku (odc. 6). "Łapsztos?"

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, NaszeMiasto
>>> Zobacz inne odcinki MÓWIMY PO KRAKOSKU

Jak mocno zabudował się Kraków? [PORÓWNAJ ZDJĘCIA]

Komentarze 16

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

s
slavo
Podpis adekwatny
K
KRK
Jako zahukany rdzenny mieszkaniec zgadzam się z gfb - on(a) do niczego nie pije, to po prostu bardzo trafna charakterystyka naszego miasta.
Ciasne centrum dogęszczane gdzie się da, na zewnątrz zabudowywane sypialniami i biurowcami bez potrzebnej infrastruktury, ludzie ciągnący tu z mniej zaludnionych terenów za pracą i miejskim klimatem, mieszkańcy okolicznych mieścin produkujący zimą syf, który spływa do miasta i do tego większość ludzi budujących swoja wartość na glinianych nogach kredytu lub pieniędzy rodziców, oraz "prestiżu" posiadania samochodu i jeżdżenia nim po mieście choćby do sąsiedniej knajpy. A to wszystko deptane przez urzędników wydających pozwolenia na zabetonowywanie miasta, a nie potrafiących uchwalić odpowiednio wcześniej planów zagospodarowania. Nie ma szans na metro, ulic i parkingów w już zabetonowanych dzielnicach wybudować się nie da - Kraków się stacza po równi pochyłej.
K
KRK
Do obciążenia ruchem przyczyniają si mieszkańcy. 600 tysięcy samochodów w mieście, które nie jest z gumy nagle nie zacznie jeździć płynnie - choćby zlikwidowano wszystkie skrzyżowania ze światłami.
Tylko jakoś każdy z nas stojących w korku swoim samochodem nie potrafi przyjąć do wiadomości, że przy okazji ten korek tworzy.
W Krakowie oprócz metra potrzebna byłaby jeszcze zmiana w świadomości mieszkańców a to jest mniej prawdopodobne niż metro.
k
krakus
Lubicz -Westerplatte 24 godziny na dobe i wtedy Grzegórzecką zamknąć a nie 2,5 miesiąca
m
mieszkaniec
Skoro 20 w związku z przebudową Basztowej ma być kierowana na Starowiślną i Grzegórzecką, to którędy będzie jeździć po zamknięciu ulicy Grzegórzeckiej (przebudowa wiaduktu)??
I
IDIOT
Rdzennych wpie....lić na Wawel i Kazimierz, resztę, czyli od Grzegórzek po Bieżanów i w promieniu 10km zaorać i kazać wieśniakom/idiotom/przyjezdnym żyć z wypasu bydła, tudzież drobnego rzemiosła (np. wymiana szybek w smartfonach dla Rdzennych). Mniej więcej do tego pijesz?
J
JF
Komunikacja miejska w Krakowie i tak już działa jak sparaliżowana, wiec wielkiej różnicy nie bedzie...
K
Krakus102
To co wyczynia ZIKiT w Krakowie jest karygodne. Kiedy wreszcie ktoś dobierze się tej bandzie niszczących życie w Krakowie urzędników do 4 liter????? I nie chodzi tu tylko o nieudacznictwo tych przebudów ale o niemal każdą jedną inwestycję która jest wbrew temu co potrzeba i wbrew logice. Komu służą likwidacje tysięcy miejsc parkingowych, komu służą bezsensowne światła, komu służą fatalne rozwiązania skrzyżowań - wszystko to przyczynia się tylko do większego obciążenia ruchem.
j
jarex
Rzekoma apokalipsa - totalną "DZIENNIKARSKĄ KACZKĄ" - bo nie chcę mówić o nierzetelności dziennikarskiej albo jeszcze gorzej. Gdyby autor artykułu zadał sobie odrobinę trudu i przeczytał np. Dziennik Polski i zamieszczony tam artykuł o nowym rozkładzie jazdy PKP miałby wiedzę o tym iz ZATWIERDZONY już nowy rozkład jazdy obowiązujący do dnia 2 września NIE PRZEWIDUJE ŻADNYCH PRAC NA LINII E30 za wyjątkiem prac w rejonie węzła Bieżanów i łącznicy do Wieliczki.
?
Albowiem zamknięcie tych dwóch tras dla tramwajów równocześnie spowodowałoby praktyczne odcięcie wschodniej i zachodniej części miasta. Łączność tramwajowa byłaby wówczas możliwa jedynie przez tunel i estakadę nad dworcem (krakusy wiedzą o co chodzi). Myślę, że działania te się wyminą w czasie, a jest to możliwe. A artykuł mógłby to lepiej wyjaśniać zamiast straszyć.
g
gfb
miasto składające się z zahukanej garstki rdzennych mieszkańców, tłumów przyjezdnych idiotów cieszących się że pracują w biurowcu i mieszkają w bloku, turystów mających gdzieś problemy miejskie poza tym gdzie znaleźć piwo, no i po urzędach rodzinne kolonie dawnych PRL-owskich funkcjonariuszy kumplujących się z budowlańcami . Dla tego miasta ratunku już nie ma, nawet jakby jutro wszystkich tych urzędników od Machlojskiego poczynając wywalić to i tak kto to wszystko odkręci i przywróci ład, porządek i estetykę w zabudowie? A mentalność wyborców jest tragiczna, ci ludzie cieszą się że są w kupę spędzeni. Tragedia.
h
heh
A tam tramwaje beda az do lubicza dojezdzax wiec wiele sie nie zmieni, na dworzec dojdziesz te pare krokow. Ja i tak wysiadalem zawsze ba lubiczu praktycznie jak na dworzec szedlem. W inne czesci miasta mozna jechac przez plac wszystkich swietych. Paradoksalnie 4 jadac na Dworzec Towarowy to nawrt pewne ulatwienie.
o
oo
Nie chce mi się wierzyć że nie da się w pierwszej kolejności zrobić lewoskrętu z Lubicz w kierunku Westerplatte, i puścić z powrotem ruch, a potem resztę skrzyżowania? Tylko zamkniecie całego skrzyżowania w najważniejszym pkt komunikacyjnym miasta na dwa miesiące...ile turystów i mieszkańców dziennie korzysta w tym rejonie z komunikacji miejskiej? chyba dużo
U
Urzędnik
Oj tam, oj tam. Postoicie przez rok z okładem w korkach to wam się nic nie stanie. Ważne, że my kasę weźmiemy
-
A komunikacja leży, emeryci i sitwa wspierająca magistrat, wciąż upiera się przeciwko budowie metra w Krakowie. Za kilka lat w podskokach będziecie ktoś musiał w Krakowie szukać finansowania dla budowy podziemnej kolejki, bo dłużej bez tego nie da rady się przemieszczać płynnie po powierzchni ulic w Krakowie
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska