- Zwiększona produkcja masła związana jest ze wzrostem zapotrzebowania na ten produkt zarówno na rynkach zagranicznych, jak i na rynku krajowym - podkreśla Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych BGŻ BNP Paribas. - Według danych MF (za MRiRW) w pierwszych dziewięciu miesiącach 2016 r., z Polski wyeksportowano 35,5 tys. t masła i tłuszczów mlecznych, tj. o 10,1 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2015 r.
O ile dynamika wzrostu sprzedaży do krajów UE była niewielka (wyniosła 2,5 proc.) to sprzedaż na rynki zewnętrzne Wspólnoty zwiększyła się aż o 121 proc. Nadal jednak rynki pozaunijne miały relatywnie nieduże znaczenie dla zbytu masła, trafiło tam 12,7 proc. całkowitego eksportu, chociaż ich udział zwiększył się w porównaniu z pierwszymi dziewięcioma miesiącami 2015 r. o 6,4 pkt. proc.
W pierwszych dziewięciu miesiącach 2016 r. eksport masła wzrósł o 3,3 tys. t (r/r), produkcja była o 14 tys. t większa niż w analogicznym okresie przed rokiem, a zapasy koniec września były o 1,9 tys. t (o 54 proc.) mniejsze niż na koniec 2015 r., co wskazuje na znaczący wzrost popytu na masło w Polsce.
Potwierdzają to dane o dostawach masła na rynek krajowy, wg których, w okresie I-IX 2016 r. na rynek dostarczono 133 tys. t masła, tj. o 11,3 proc. więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem.
Odmienna była sytuacja na rynku margaryny. W pierwszych dziewięciu miesiącach br. jej eksport obniżył się o 3 tys. t (o 3,3 proc.) do 90,3 tys. t. Natomiast zapasy margaryny na koniec września br., w porównaniu z końcem grudnia 2015 r. zwiększyły się o 0,9 tys. t.
Zgodnie z danymi GUS, w pierwszych trzech kwartałach 2016 r. na rynek krajowy trafiło 226 tys. t margaryny oraz pozostałych tłuszczów do smarowania, czyli aż o 22,6proc. mniej niż w analogicznym okresie przed rokiem.
Źródło: BGŻ BNP Paribas