https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Czy bariery energochłonne linowe są odpowiednie, skoro niedawno po wypadku w Okocimiu zerwana lina uszkodziła 10 samochodów?

Paweł Michalczyk
Naprawa uszkodzonych barier energochłonnych po wypadku na DK 75 w Okocimiu
Naprawa uszkodzonych barier energochłonnych po wypadku na DK 75 w Okocimiu Paweł Michalczyk
Czy bariery linowe w miejscu wypadku na drodze krajowej nr 75 są odpowiednim zabezpieczeniem? To pytania padło w wielu komentarzach internautów po wypadku, do jakiego doszło 30.01.

30.01.2025 na drodze krajowej nr 75 w Okocimiu zderzyły się dwa osobowe i ciężarówka. Z policyjnych ustaleń wynika, że do wypadku doszło po tym, jak kierująca nisanem z nieustalonych przyczyn zjechała na przeciwległy pas ruchu, uderzając w nadjeżdżający z przeciwka samochód ciężarowy.

- W wyniku tego zdarzenia kierujący ciężarówką przełamał bariery ochronne, które kolejno uderzyły w dziesięć samochodów podróżujących pasem, uszkadzając je - relacjonuje Ewelina Buda, rzeczniczka brzeskiej policji.

Niebezpieczne bariery na drodze krajowej koło Brzeska? Zerwane liny uszkodziły 10 samochodów

Wśród internautów pojawiły się opinie, że bariery linowe są rozwiązaniem nieprzemyślanym, skoro wyrządziły aż takie zniszczenia. Sugerowano, że gdyby w feralnym miejscu znajdował się motocyklista, mogłoby dojść do tragedii.

Ze sprawą zwróciliśmy się do krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza drogą nr 75. Odpowiedziano nam, że celem barier ochronnych jest "ochrona zdrowia i życia uczestników ruchu drogowego oraz bezpieczeństwa osób i mienia znajdujących się w otoczeniu drogi".

- Nie ma różnicy pomiędzy zastosowaniem barier z prowadnicą metalową a prowadnicą z lin. Bariery linowe w trakcie kolizji rozprowadzają energię uderzenia na cały odcinek, czego efektem jest wyprowadzenie pojazdu na kierunek ruchu. Bariery z prowadnicą z lin są odpowiednim rozwiązaniem na łukach drogi, gdyż siły z napięcia działają podczas kolizji z pojazdem w kierunku przeciwnym do kierunku uderzenia pojazdu, przez co dodatkowo redukują energię uderzenia - wyjaśnia Sabina Stefańczyk z krakowskiego oddziału GDDKiA.

Przedstawicielka zarządcy drogi zwraca uwagę, że bariery ochronne zamontowane na odcinku drogi DK 75 w Okocimiu zostały zamontowane zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz sztuką. - Wszystkie bariery wykorzystywane przez nas posiadają stosowne certyfikaty i spełniają normy, wydanie których poprzedzają testy zderzeniowe - dodaje Sabina Stefańczyk.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska