
Obecnie w Polsce jest 270 tys. freelancerów przy dynamice 7 proc. rdr. Wraz z upowszechnieniem się modelu home office wzrosła popularność pracy w roli wolnego strzelca. Nie tylko dla krajowych firm, ale również dla tych globalnych. Freelancerom zdecydowanie łatwiej jest pozyskać zlecenia z zagranicy, dzięki dedykowanym im platformom.

Co ciekawe, w ciągu ostatnich pięciu lat wzrosła liczba wolnych strzelców mieszkających na wsi – z 11,3 proc. do 14,3 proc.

Choć wolny strzelec może pracować właściwie z każdego miejsca na ziemi, pod warunkiem, że ma dostęp do niezbędnych narzędzi, jak komputer i Internet, to i tak najczęściej wybiera pracę we własnym mieszkaniu.

Choć freelancing kojarzy się często ze zleceniami dedykowanym programistom czy grafikom, to coraz częściej są to także dziedziny, w których specjalizują się humaniści. W 2021 roku najwięcej wolnych strzelców (26,4 proc.) zajmowało się social mediami oraz szeroko rozumianym copywritingiem – tworzeniem artykułów, treści na strony internetowe, przygotowywaniem opisów produktów lub kategorii do sklepów internetowych, a także tworzeniem haseł reklamowych.