Wally jest specjalnie szkolonym psem. Od września towarzyszy w nauce uczniom z klas od 4 do 8 ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Bohaterów Monte Cassino w Kętach.
- On ma teraz dwa lata, co w przełożeniu na wiek szkolny to wiek "gimnazjalny" - wyjaśnia Monika Kojder i śmieje się, że to stąd takie dobre porozumienie między psem z dziećmi.
Nauczycielka wyjaśnia, że Projekt „Pies w szkole” jest jej odpowiedzią na sygnały wysyłane przez uczniów. - Uczniowie, którym na lekcji towarzyszył Wally byli wyciszeni, spokojni i skupieni. Bardzo aktywnie pracowali, chętnie się wypowiadali i zgłaszali. Byli zainteresowani i kreatywni, przełamywali swoje lęki - opowiada.
Wally towarzyszy uczniom podczas lekcji przyrody, biologii, godzin wychowawczych, wycieczek szkolnych oraz zajęć świetlicowych. W przyszłości planowany jest jego udział w indywidualnych zajęciach z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Na razie Wally przychodzi do szkoły raz w tygodniu na trzy godziny, podczas lekcji swobodnie chodzi między dziećmi, które przeszły trening komunikacji z psami. Kiedy Wally się zmęczy, może odpocząć na przygotowanym dla niego posłaniu.
- Podczas lekcji z udziałem Wally’ego miałam okazję obserwować zmiany w zachowaniu i myśleniu uczniów. Jedne dzieci otwierały się podczas kontaktu z psem, inne wyciszały, a niektóre aktywizowały w jego obecności. Zdarzało się, że uczniowie zwykle wycofani i mało rozmowni, zaczynali opowiadać o swoich doświadczeniach ze zwierzętami. Lekcje biologii w towarzystwie psa cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. Potwierdziły też sugestię, że kontakt ze zwierzęciem znacznie podnosi motywację do działania i wpływa na jego efektywność - dodaje Monika Kojder.

Z obecności labradora w szkole są zadowolone nie tylko dzieci ale też dyrektorka szkoły Maria Koperska. - Bywam za wszelkimi innowacjami w szkole, a ten projekt jest bardzo udany i pomocny. Z przyjemnością obserwuję, jak pozytywnie na psa reagują uczniowie - mówi pani dyrektor.
Zobaczcie zdjęcia Wally'ego w szkole w Kętach:
Celem projektu, autorstwa Moniki Kojder jest redukcja lęków i napięć u dzieci, integracja i zwiększenie kompetencji społecznych u uczniów, a także kształtowanie kompetencji etycznych i uwrażliwianie dzieci na los zwierząt.
Projekt edukacyjny z udziałem Wally'ego został nagrodzony w 1. etapie 13. edycji konkursu dla szkół podstawowych i średnich “Projektanci edukacji. Od pomysłu do projektu”, który jest organizowany przez wydawnictwo Nowa Era. Szkoła otrzyma grant finansowy, wspierający dalszą realizację zgłoszonego projektu.
“Pies w szkole - jako wspomaganie edukacji i wychowania” to jeden z czterech projektów edukacyjnych z Małopolski, które zostały nagrodzone w 1. etapie konkursu konkursu “Projektanci edukacji”, przeznaczonego dla nauczycieli i uczniów szkół podstawowych oraz średnich, którzy chcą realizować ciekawe projekty edukacyjne i szukają dla nich wsparcia finansowego oraz merytorycznego.
Pozostałe nagrodzone projekty z Małopolski to:
- Czytaj wiersz i licz! - projekt realizowany przez uczniów klas 1-3 ze Szkoły Podstawowej im. Stanisława Staszica w Dursztynie. Jego celem jest „zbudowanie” mostu, po którym mali czytelnicy niepostrzeżenie będą przechodzić od dziecięcej poezji do świata liczb i matematyki.
- Z komunikacją alternatywną i wspomagającą na Ty! - projekt realizowany przez uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. Jana Pawła II w Stanisławiu Dolnym Uczniowie klasy 5 podczas godzin wychowawczych zapoznają się z różnorodnymi drogami komunikacji alternatywnej i wspomagającej.
- Owocowa Energia a przyszłość - projekt realizowany przez uczniów klasy 7 i 8 ze Szkoły Podstawowej nr 129 im. Kornela Makuszyńskiego w Krakowie. Dzieci zbudują przestrzenną makietę ekologicznego miasta XXI wieku z odnawialnymi źródłami energii. Głównym celem grupy projektowej jest podjęcie działań, które przyczynią się do uświadomienia dzieciom i młodzieży jak ważna jest ochrona Ziemi i poszukiwanie nowych, ekologicznych źródeł energii.
W tym roku w konkursie Projektanci Edukacji rywalizowały ze sobą 502 szkoły, łącznie nagrodzono 39 pomysłów uczniów i nauczycieli z całej Polski. Łączna pula nagród finansowych w konkursie wynosi 84 tys. zł.
- Pomysły na projekty edukacyjne, zgłoszone do 13. edycji konkursu, odpowiadały na problemy i zainteresowania uczniów, ale też otaczającego nas świata. Ujęło mnie, że część zaprojektowanych działań dotyczyła samorozwoju i dbałości o dobrostan psychiczny. Wiemy, że czasami sytuacja psychologiczna dzieci i młodzieży jest trudna, dlatego tego typu działania w szkole mają głęboki sens i bardzo je doceniam - komentuje Małgorzata Jankowska, koordynatorka inicjatyw odpowiedzialnych społecznie w wydawnictwie Nowa Era i jurorka konkursu “Projektanci edukacji”.
Obecnie trwa 2. etap konkursu “Projektanci edukacji”, w którym będzie oceniany sposób realizacji zgłoszonych wcześniej pomysłów. Mogą wziąć w nim udział nie tylko uczniowskie zespoły projektowe nagrodzone grantami finansowymi w 1 etapie konkursu, ale także wszyscy pozostali uczestnicy 13. edycji konkursu. Na realizację projektów i przedstawienie wyników jury konkursowemu, uczniowie i nauczyciele mają czas do 20 kwietnia tego roku. 18 maja jury ogłosi zwycięzców 2 etapu konkursu i przyzna im 5 Złotych Grantów po 3.000 zł każdy, ufundowanych przez organizatora konkursu - wydawnictwo Nowa Era.
Więcej na temat konkursu przeczytacie na stronie internetowej Projektanci Edukacji.
Bądź na bieżąco i obserwuj
- Oświęcim. Straszących ruder nie brakuje, a w pobliżu powiew nowoczeności
- Atak zimy nie zatrzymał budowy obwodnicy Oświęcimia do drogi S1. Zdjęcia i film
- Ci mężczyźni powiatu oświęcimskiego dopuścili się przestępstw. Szuka ich policja
- Ile małżeństw, ilu singli? Mieszkańcy pow. oświęcimskiego biorą śluby
- Akcja Straży Miejskiej w Oświęcimiu na parkingach
- 18-letni Eryk Goczał, zwycięzca Rajdu Dakar, z wizytą u marszałka
