Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dworzec PKP w Olkuszu zmieni swoje oblicze dla pasażerów. Do 2023 roku zostanie ponownie oddany do użytku

Patrycja Dziadosz
Patrycja Dziadosz
Remont dworca PKP w Olkuszu ma stanowić połączenie tradycji z nowoczesnością.
Remont dworca PKP w Olkuszu ma stanowić połączenie tradycji z nowoczesnością. Patrycja Dziadosz
To już pewne. Dworzec PKP w Olkuszu do 2023 roku zmieni się nie poznania. Budynek został zakwalifikowany do rządowego Programu Inwestycji Dworcowych, w ramach którego rewitalizacji ulegnie 200 obiektów na terenie całego kraju. Decyzję o planach inwestycyjnych dla tej nieruchomości ogłosił dziś na konferencji prasowej dotyczącej inwestycji kolejowych dla Olkusza i regionu na stacji PKP w Olkuszu, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

– Podjęliśmy decyzję o rozszerzeniu Programu Inwestycji Dworcowych o nowe dworce. Jednym z nich jest ten w Olkuszu. Rozpoczynamy także przygotowania do budowy łącznicy Tunel – Olkusz, dzięki której czas przejazdu między Olkuszem a Krakowem znacząco się skróci. Konsekwentnie zmierzamy do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i punktualna polska kolej – mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

"Reanimacja trupa"

Zgodnie z obietnicami dworzec w Olkuszu po remoncie ma być niemalże identyczny jak w 1885 roku, a więc w momencie kiedy został oddany do użytku.

- To obiekt pod opieka konserwatorską i w zewnętrznej bryle będzie taki jak wówczas, natomiast wewnątrz będzie spełniał wszystkie standardy nowoczesnej obsługi pasażerów, także niepełnosprawnych - przekonywał prezes Polskich Kolei Państwowych, Krzysztof Mamiński.

- Modernizacja dworca w Olkuszu to kolejna reanimacja trupa. Bardzo się cieszę, że ten obiekt jako kolejny w naszym województwie odzyska dawną świetność - mówił wojewoda małopolski Zbigniew Starzec.

Nie tylko dworzec, ale także infrastruktura

Przebudowie ulegnie nie tylko dworzec, ale również cała infrastruktura. Modernizacji zostaną poddane także perony, tory, sieć trakcyjna oraz urządzenia do sterowania ruchem kolejowym. Zgodnie z planem inwestycji stacja w Olkuszu ma zostać pomocniczym węzłem przesiadkowym. Miejsce kładki ma zastąpić przejście podziemne wyposażone w windy, przystosowane dla osób z ograniczonymi możliwościami ruchowymi.

- Ta modernizacja to odpowiedź na głosy społeczne i potrzeby mieszkańców regionu olkuskiego - podkreślał prezes Mamiński.

Dwa razy szybsze podróże

Dzięki inwestycji pociągi pasażerskie i towarowe na trasie Tunel - Charsznica - Wolbrom - Jaroszowiec Olkuski, pojadą nawet dwukrotnie szybciej. A to z kolei znacząco wpłynie na skrócenie czas podróży między Krakowem, a Olkuszem. Teraz na pokonanie tego odcinka przy wykorzystaniu kolei potrzeba aż 2 godz. 25 min., po przebudowie szlaku czas ten ma się skrócić aż o 45 min.

Szybka kolej w Olkuszu? Wyjaśniamy o co chodzi ze stacją prz...

- Mam nadzieję, że po modernizacji zarówno mieszkańcy Olkusza jak i przyjezdni będą mogli cieszyć się nowoczesnym dworcem, który zachowa swój dotychczasowy kształt, ale stanie się nowoczesny i przyjazny dla podróżujących - dodał szef infrastruktury.

- To dobra informacja dla wszystkich korzystających z kolei, że taki remont jest planowany. Regularnie podróżuję do Opola przy wykorzystaniu transportu publicznego i jest to prawdziwa droga przez mękę. Na pokonanie tych zaledwie 150 km, przy obecnych połączeniach z Olkusza potrzeba aż 4 godzin! Nowe połączenia kolejowe z pewnością przyczynią się do skrócenia tego czasu - mówił nam pan Sebastian, którego spotkaliśmy na dworcu.

Pierwsze efekty inwestycji już na dniach

Zgodnie z zapewnieniami członka zarządu Polskich Lini Kolejowych, Arnolda Brescha z pierwszych efektów inwestycji podróżni będą mogli skorzystać już za kilka dni - od niedzieli 9 czerwca. Do użytku pasażerów zostanie oddanych 6 nowych peronów w Gajówce, Jeżówce, Zarzeczu, Chrząstowicach oraz Wolbromiu.

Ponad 150 mln złotych

Aktualnie wartość prac Polskich Lini Kolejowych na terenie województwa małopolskiego na trasie Tunel - Charsznica - Wolbrom - Jaroszowiec wynosi ponad 150 mln złotych.

Koszt inwestycji związany z modernizacją dworca w Olkuszu nie jest jak na razie znany.

-Środki na ten cel zostały zabezpieczone w budżecie, nie należy zatem obawiać się, że z powodu braku pieniędzy remont zostanie opóźniony - przekonywał Krzysztof Mamiński.

Czy budynek dworca podzieli los, niedokończonego dachu nieruchomości?

Dzisiejsza konferencja prasowa to nie pierwszy raz kiedy Polskie Koleje Państwowe zapowiadały modernizację olkuskiego dworca. W ubiegłym roku podpisano bowiem umowę na zmianę dachu budynku. Prace remontowe rozpoczęły się w maju 2018 roku. Dziś mija równo rok od czasu rozpoczęcia remontu, a na obiekcie do tej pory nie pojawiło się nowe pokrycie.

- Wobec wykonawcy, który nie wywiązał się z wcześniejszej umowy zostaną wyciągnięte konsekwencje prawne - mówił Krzysztof Mamiński.

Czy budynek dworca podzieli niedokończony los dachu nieruchomości, czy jednak odzyska dawną chwałę? O tym zapewne dowiemy się już wkrótce.

https://gazetakrakowska.pl/prace-remontowe-na-dworcu-pkp-w-olkuszu-stanely-przez-czesciowo-rozebrany-dach-woda-zalewa-wnetrza/ar/c1-14080313

FLESZ - Juwenalia. Skąd się wzięły?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska