Egzamin ósmoklasisty 2020 WYNIKI. Popracować trzeba nad słownictwem, zdający mieli też problem z geometrią

Małgorzata Mrowiec
Małgorzata Mrowiec
Tak wyglądał tegoroczny egzamin ósmoklasisty w cieniu pandemii
Tak wyglądał tegoroczny egzamin ósmoklasisty w cieniu pandemii Konrad Kozłowski
Uczniowie, którzy w czerwcu przystąpili do zamykającego naukę w szkole podstawowej egzaminu ósmoklasisty, w piątek (31 lipca) dowiedzieli się, jak im poszło. Centralna Komisja Egzaminacyjna podała wyniki, a także przedstawiła rekomendacje na przyszłość - wskazała, na co nauczyciele powinni położyć nacisk. Jeśli chodzi o ogólnopolskie wyniki, za rozwiązanie zadań z języka polskiego ósmoklasiści uzyskali średnio 59 proc. punktów możliwych do zdobycia, a z matematyki - 46 procent.

FLESZ - Lekcje od września w szkołach, są wytyczne GIS

Jak zaznaczył na piątkowej konferencji dotyczącej ogłoszenia wyników Marcin Smolik, dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, ten egzamin ósmoklasisty - w roku z pandemią - był przeprowadzany w sytuacji wyjątkowej i inaczej się do niego przygotowywano. Przypomnijmy też, że z pierwotnego terminu w kwietniu został przesunięty na czerwiec. - Wszystkie egzaminy przebiegły sprawnie i spokojnie - podkreślił dyrektor CKE.

Egzamin ósmoklasisty zdaje się - są to osobne egzaminy w kolejnych dniach - z języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego. W województwie małopolskim do egzaminu w czerwcu przystąpiło 30,5 tys. uczniów klas VIII szkoły podstawowej. Tak jak w całej Polsce, zdawali je przy zachowaniu reżimu sanitarnego, obowiązującego w związku z epidemią koronawirusa.

Za rozwiązanie zadań z języka polskiego średnio ósmoklasiści w całym kraju uzyskali 59 procent możliwych do zdobycia punktów, z matematyki - 46 proc., z języka angielskiego (najczęściej wybieranego języka obcego) - 54 proc. punktów, z hiszpańskiego - 66 procent, z niemieckiego - 45 proc., z włoskiego - 57 proc., a np. z francuskiego - co stanowi swoisty rekord - aż 72 procent punktów.

A jak to wygląda w samej Małopolsce? Ósmoklasiści z naszego województwa egzamin z języka polskiego zdali średnio na 62 procent, a z matematyki - na 51 proc. punktów. Jeśli chodzi o język obcy, ich wyniki przedstawiają się następująco: z języka angielskiego uzyskali średnio 57 proc. punktów, z francuskiego – 70 proc., z hiszpańskiego – 57 proc., z niemieckiego – 53 proc., z rosyjskiego – 79 procent. W samym Krakowie np. język angielski zdawało 5313 uczniów, a ich średni wynik to 71 procent. Z francuskiego najlepszy wynik w województwie ma powiat brzeski, a tak naprawdę jedyna osoba, która wybrała tam francuski - zdobyła ona 95 procent punktów.

W całej Polsce najwyższe wyniki mają zdający z miast powyżej 100 tys. mieszkańców, najniższe - uczniowie z miast do 20 tys. mieszkańców i mieszkający na wsi. Jak się okazuje, szczególnie dotyczy to egzaminu z języka angielskiego. Jeśli chodzi o płeć uczniów, dziewczynki mają średni wynik wyższy niż chłopcy, z wyjątkiem matematyki, gdzie wynik jest taki sam.

CKE podkreśla, że jest bardzo duża grupa uczniów, którzy uzyskali z poszczególnych egzaminów wyniki bardzo wysokie, między 90 a 100 procent punktów. W przypadku egzaminu z języka polskiego takich osób jest 8 tysięcy (2,3 proc. wszystkich zdających), z matematyki - ponad 20 tys., a języka angielskiego - 56 tysięcy. A prawie 3 tysiące ósmoklasistów w Polsce z wszystkich egzaminów uzyskało wyniki między 90 a 100 procent.

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie z kolei na swojej stronie odsyła jeszcze do mapy z wynikami egzaminu ósmoklasisty, która przedstawia liczbę zdających oraz średni wynik procentowy z każdego egzaminu w podziale na obszary administracyjne. Tutaj, przy podziale na województwa, okazuje się, że wynik Małopolski z egzaminu z polskiego jest drugim w kraju - minimalnie lepiej wypadli tylko ósmoklasiści województwa mazowieckiego. Najlepiej ze wszystkich poradzili sobie uczniowie z Małopolski z matematyką - mają pierwsze miejsce w kraju. Z angielskiego lepsi byli ósmoklasiści z województwa mazowieckiego, Małopolska jest druga.

Na tegorocznym egzaminie uczniowie dobrze poradzili sobie m.in. z zadaniem z języka polskiego, które sprawdzało umiejętność odbioru tekstu kultury i wykorzystania zawartych w nim informacji. Trudność sprawiło im z kolei np. zadanie sprawdzające znajomość gramatyki języka polskiego. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie otwarte, w którym na podstawie informacji zawartej w zadaniu należało przedstawić uzasadnienie tezy dotyczącej podanego wielokąta. Generalnie egzamin pokazał, że młodzi ludzie słabiej wypadają "w starciu" z zadaniami z geometrii.

CKE przekazała rekomendacje na przyszłego lata. Podkreśliła, że nauczyciele razem z uczniami powinni pracować nad rozwojem słownictwa - w zakresie bogactwa leksykalnego, poprawności. - Z każdym rokiem ten zakres kuleje coraz bardziej - dodawał Marcin Smolik, dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Nauczyciele, zdaniem CKE, powinni też - zlecając przeczytanie danej książki - przygotowywać uczniów do jej przeczytania, „wprowadzać w świat” tej lektury. A omawiając lekturę powinni zachęcać do poszukiwania odniesień w codziennym życiu, nawiązywania dialogu przeszłości z teraźniejszością. Z kolei jeśli chodzi o matematykę, należy uczniom przedstawiać różne sposoby rozwiązywania tego samego zadania, jak też włączać do lekcji zadania wymagające zastosowania wiadomości i umiejętności z różnych działów matematyki. CKE ponadto zachęca nauczycieli języków obcych, by - kiedy to tylko możliwe – prowadzili lekcję w języku obcym, a także pracowali nad rozwojem słownictwa uczniów.

Przystąpienie do egzaminu ósmoklasisty jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej. Wynik egzaminu jest z kolei brany pod uwagę przy rekrutacji do szkół ponadpodstawowych. Ta rekrutacja właśnie trwa, teraz, do 4 sierpnia, uczniowie mają czas na uzupełnienie wniosku o przyjęcie do wybranej szkoły zaświadczenie o wyniku egzaminu ósmoklasisty.

Jak przypomniał w piątek dyrektor CKE, za dwa lata, w 2022 r., egzamin ósmoklasisty oprócz obecnie obowiązujących trzech egzaminów będzie zawierał jeszcze jeden - z przedmiotów dodatkowych. Uczniowie będą mieli do wyboru następujące przedmioty: biologia, chemia, fizyka, geografia, historia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska
Dodaj ogłoszenie