FLESZ - Lekcje od września w szkołach, są wytyczne GIS
Jak zaznaczył na piątkowej konferencji dotyczącej ogłoszenia wyników Marcin Smolik, dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, ten egzamin ósmoklasisty - w roku z pandemią - był przeprowadzany w sytuacji wyjątkowej i inaczej się do niego przygotowywano. Przypomnijmy też, że z pierwotnego terminu w kwietniu został przesunięty na czerwiec. - Wszystkie egzaminy przebiegły sprawnie i spokojnie - podkreślił dyrektor CKE.
Egzamin ósmoklasisty zdaje się - są to osobne egzaminy w kolejnych dniach - z języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego. W województwie małopolskim do egzaminu w czerwcu przystąpiło 30,5 tys. uczniów klas VIII szkoły podstawowej. Tak jak w całej Polsce, zdawali je przy zachowaniu reżimu sanitarnego, obowiązującego w związku z epidemią koronawirusa.
Za rozwiązanie zadań z języka polskiego średnio ósmoklasiści w całym kraju uzyskali 59 procent możliwych do zdobycia punktów, z matematyki - 46 proc., z języka angielskiego (najczęściej wybieranego języka obcego) - 54 proc. punktów, z hiszpańskiego - 66 procent, z niemieckiego - 45 proc., z włoskiego - 57 proc., a np. z francuskiego - co stanowi swoisty rekord - aż 72 procent punktów.
A jak to wygląda w samej Małopolsce? Ósmoklasiści z naszego województwa egzamin z języka polskiego zdali średnio na 62 procent, a z matematyki - na 51 proc. punktów. Jeśli chodzi o język obcy, ich wyniki przedstawiają się następująco: z języka angielskiego uzyskali średnio 57 proc. punktów, z francuskiego – 70 proc., z hiszpańskiego – 57 proc., z niemieckiego – 53 proc., z rosyjskiego – 79 procent. W samym Krakowie np. język angielski zdawało 5313 uczniów, a ich średni wynik to 71 procent. Z francuskiego najlepszy wynik w województwie ma powiat brzeski, a tak naprawdę jedyna osoba, która wybrała tam francuski - zdobyła ona 95 procent punktów.
W całej Polsce najwyższe wyniki mają zdający z miast powyżej 100 tys. mieszkańców, najniższe - uczniowie z miast do 20 tys. mieszkańców i mieszkający na wsi. Jak się okazuje, szczególnie dotyczy to egzaminu z języka angielskiego. Jeśli chodzi o płeć uczniów, dziewczynki mają średni wynik wyższy niż chłopcy, z wyjątkiem matematyki, gdzie wynik jest taki sam.
CKE podkreśla, że jest bardzo duża grupa uczniów, którzy uzyskali z poszczególnych egzaminów wyniki bardzo wysokie, między 90 a 100 procent punktów. W przypadku egzaminu z języka polskiego takich osób jest 8 tysięcy (2,3 proc. wszystkich zdających), z matematyki - ponad 20 tys., a języka angielskiego - 56 tysięcy. A prawie 3 tysiące ósmoklasistów w Polsce z wszystkich egzaminów uzyskało wyniki między 90 a 100 procent.
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie z kolei na swojej stronie odsyła jeszcze do mapy z wynikami egzaminu ósmoklasisty, która przedstawia liczbę zdających oraz średni wynik procentowy z każdego egzaminu w podziale na obszary administracyjne. Tutaj, przy podziale na województwa, okazuje się, że wynik Małopolski z egzaminu z polskiego jest drugim w kraju - minimalnie lepiej wypadli tylko ósmoklasiści województwa mazowieckiego. Najlepiej ze wszystkich poradzili sobie uczniowie z Małopolski z matematyką - mają pierwsze miejsce w kraju. Z angielskiego lepsi byli ósmoklasiści z województwa mazowieckiego, Małopolska jest druga.
Na tegorocznym egzaminie uczniowie dobrze poradzili sobie m.in. z zadaniem z języka polskiego, które sprawdzało umiejętność odbioru tekstu kultury i wykorzystania zawartych w nim informacji. Trudność sprawiło im z kolei np. zadanie sprawdzające znajomość gramatyki języka polskiego. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie otwarte, w którym na podstawie informacji zawartej w zadaniu należało przedstawić uzasadnienie tezy dotyczącej podanego wielokąta. Generalnie egzamin pokazał, że młodzi ludzie słabiej wypadają "w starciu" z zadaniami z geometrii.
CKE przekazała rekomendacje na przyszłego lata. Podkreśliła, że nauczyciele razem z uczniami powinni pracować nad rozwojem słownictwa - w zakresie bogactwa leksykalnego, poprawności. - Z każdym rokiem ten zakres kuleje coraz bardziej - dodawał Marcin Smolik, dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Nauczyciele, zdaniem CKE, powinni też - zlecając przeczytanie danej książki - przygotowywać uczniów do jej przeczytania, „wprowadzać w świat” tej lektury. A omawiając lekturę powinni zachęcać do poszukiwania odniesień w codziennym życiu, nawiązywania dialogu przeszłości z teraźniejszością. Z kolei jeśli chodzi o matematykę, należy uczniom przedstawiać różne sposoby rozwiązywania tego samego zadania, jak też włączać do lekcji zadania wymagające zastosowania wiadomości i umiejętności z różnych działów matematyki. CKE ponadto zachęca nauczycieli języków obcych, by - kiedy to tylko możliwe – prowadzili lekcję w języku obcym, a także pracowali nad rozwojem słownictwa uczniów.
Przystąpienie do egzaminu ósmoklasisty jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej. Wynik egzaminu jest z kolei brany pod uwagę przy rekrutacji do szkół ponadpodstawowych. Ta rekrutacja właśnie trwa, teraz, do 4 sierpnia, uczniowie mają czas na uzupełnienie wniosku o przyjęcie do wybranej szkoły zaświadczenie o wyniku egzaminu ósmoklasisty.
Jak przypomniał w piątek dyrektor CKE, za dwa lata, w 2022 r., egzamin ósmoklasisty oprócz obecnie obowiązujących trzech egzaminów będzie zawierał jeszcze jeden - z przedmiotów dodatkowych. Uczniowie będą mieli do wyboru następujące przedmioty: biologia, chemia, fizyka, geografia, historia.
- Atlas grzybów trujących i jadalnych. Kluczowe różnice na przykładowych zdjęciach
- Demoniczne nazwy wsi w Małopolsce i ich "boskie" przeciwieństwa
- Oni nie skończyli studiów, a mają miliony. Jak to możliwe?!
- Tak wygląda budowana zakopianka [NOWE ZDJĘCIA]
- Zmiany w sklepach. Nowy obowiązek przy sprzedaży mięsa
- Te dzikie zwierzęta żyją w Krakowie [ZDJĘCIA]
