Spis treści
- Egzamin ósmoklasisty z polskiego 2025
- Rodzaje zadań na egzaminie z polskiego
- Arkusz egzaminacyjny. Dwie części egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego
- Lista lektur obowiązkowych
- Gdzie znaleźć arkusze z lat ubiegłych?
- Co trzeba mieć przy sobie podczas egzaminu?
- Kiedy wyniki egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego 2025?
Egzamin ósmoklasisty z polskiego 2025
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego w 2025 roku odbędzie się we wtorek 13 maja. Rozpocznie się on o godzinie 9:00 i potrwa 150 minut. W przypadku uczniów do tego uprawnionych czas może zostać wydłużony do maksymalnie 180 minut.
Rodzaje zadań na egzaminie z polskiego
W arkuszu egzaminacyjnym znajdą się zarówno zadania zamknięte, jak i otwarte. Zadania zamknięte to takie, w których uczeń wybiera odpowiedź spośród podanych. Wśród zadań zamkniętych znajdą się m.in.:
zadania wyboru wielokrotnego,
zadania typu prawda-fałsz,
zadania na dobieranie.
Zadania otwarte to takie, w których uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź. Wśród zadań otwartych znajdą się:
zadania z luką,
zadania wymagające uzupełnienia zdania bądź krótkiego tekstu jednym lub kilkoma wyrazami,
zadania krótkiej odpowiedzi, wymagające stworzenia krótkiego tekstu, w tym zadania sprawdzające umiejętność tworzenia form użytkowych – ogłoszenia i zaproszenia,
zadanie rozszerzonej odpowiedzi, wymagające napisania wypracowania.
W zadaniach egzaminacyjnych szczególny nacisk zostanie położony na sprawdzanie umiejętności związanych z argumentowaniem, wnioskowaniem, formułowaniem opinii. Udzielenie poprawnej odpowiedzi będzie wymagało również kompetencji literackich (np. rozumienia sensu utworów), kulturowych (np. interpretacji plakatu), językowych (np. świadomego korzystania z różnych środków językowych).
Arkusz egzaminacyjny. Dwie części egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego
Czytanie ze zrozumieniem i zadania językowe
Część pierwsza arkusza będzie zawierać zadania zorganizowane wokół dwóch tekstów zamieszczonych w arkuszu:
tekstu literackiego (poezji, epiki albo dramatu)
tekstu nieliterackiego (naukowego, popularnonaukowego albo publicystycznego).
Łącznie oba teksty będą liczyły nie więcej niż 1000 wyrazów. W tej części arkusza mogą pojawić się również zadania zawierające fragmenty innych tekstów literackich i nieliterackich, teksty ikoniczne (np. plakat, reprodukcja obrazu), przysłowia, powiedzenia, frazeologizmy itp.
Przykładowe zadania:
Zadanie 1. Wyjaśnij, do jakiej tajemnicy nawiązuje Balladyna w słowach: Już przeszłość zamknięta / W grobach… Ja sama panią tajemnicy. W odpowiedzi odwołaj się do znajomości całego utworu Juliusza Słowackiego.
Zadanie 2. Odwołując się do znajomości całego utworu Balladyna, dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych. Cechą charakterystyczną świata przedstawionego w utworze Balladyna jest A. czas akcji nieprzekraczający jednej doby. B. łączenie elementów realistycznych i fantastycznych. C. brak związku przyczynowo-skutkowego między wydarzeniami. D. umiejscowienie rozgrywających się wydarzeń w jednym miejscu.
Zadanie 3. Zredaguj zaproszenie na premierę filmu zatytułowanego Łowcy talentów. Zachęć do udziału w tym wydarzeniu, używając dwóch argumentów. Uwaga: w ocenie wypowiedzi będzie brana pod uwagę poprawność językowa, ortograficzna i interpunkcyjna.
Wypracowanie – dłuższa forma wypowiedzi
W części drugiej arkusza znajdą się propozycje dwóch tematów wypracowań, z których uczeń będzie wybierał jeden i pisał tekst nie krótszy niż 200 wyrazów. Uczeń będzie dokonywał wyboru spośród: a) tematu o charakterze twórczym (opowiadanie twórcze) oraz b) tematu o charakterze argumentacyjnym (rozprawka, przemówienie). Każdy temat będzie wymagał odwołania się do obowiązkowej lektury szkolnej oraz/lub do utworu bądź utworów samodzielnie wybranych przez ucznia.
Ważne! Egzamin jest oceniany na maksymalnie 45 punktów, w tym 20 punktów za wypracowanie, a 25 punktów za pozostałe zadania.
Przykładowe tematy wypracowania:
Temat 1. Z przyjacielem łatwiej pokonywać trudności. Napisz rozprawkę, w której rozważysz trafność tego stwierdzenia. W wypracowaniu odwołaj się do wybranej lektury obowiązkowej oraz innego utworu literackiego.
Temat 2. Napisz opowiadanie o spotkaniu z jednym z bohaterów wybranej lektury obowiązkowej. Wspólna przygoda skłoniła Cię do refleksji, że warto było przenieść się do świata przedstawionego tej lektury. Wypracowanie powinno dowodzić, że dobrze znasz wybraną lekturę obowiązkową.
Lista lektur obowiązkowych
Klasy IV–VI - lektury obowiązkowe (pozycje książkowe poznawane w całości):
Jan Brzechwa, Akademia Pana Kleksa
Janusz Christa, Kajko i Kokosz. Szkoła latania (komiks)
Clive Staples Lewis, Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa
Ferenc Molnár, Chłopcy z Placu Broni
John Ronald Reuel Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem
Klasy VII i VIII - lektury obowiązkowe (pozycje książkowe poznawane w całości):
Charles Dickens, Opowieść wigilijna
Aleksander Fredro, Zemsta
Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec
Adam Mickiewicz, Dziady część II
Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę
Juliusz Słowacki, Balladyna
Krótkie utwory literackie poznawane w całości, utwory literackie poznawane we fragmentach i utwory poetyckie:
Jan Kochanowski, wybór fraszek, wybrana pieśń, treny VII i VIII
Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Świtezianka, Pan Tadeusz (księgi: I, II, IV, X, XI, XII)4
Sławomir Mrożek, Artysta
Henryk Sienkiewicz, Latarnik, Quo vadis (fragmenty)
Stefan Żeromski, Syzyfowe prace (fragmenty)
Inne utwory literackie, do których uczeń może odwołać się w zadaniach otwartych krótkiej odpowiedzi oraz w wypracowaniu:
René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, Mikołajek (wybór opowiadań)
Ignacy Krasicki, wybrane bajki
Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (wybrane fragmenty, inne niż księgi: I, II, IV, X, XI, XII)
Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego
wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie
Biblia: stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o talentach, o miłosiernym Samarytaninie
wybrane podania i legendy polskie
wybrane baśnie polskie i europejskie
Maria Konopnicka, Rota
Utwory literackie wykreślone w podstawie programowej z 2024 r., do których uczeń także może odwołać się w zadaniach otwartych krótkiej odpowiedzi oraz w wypracowaniu w latach 2025–2028:
Charles Perrault, Kopciuszek
Adam Mickiewicz, Powrót taty, Pani Twardowska
Bolesław Prus, Katarynka
Aleksander Puszkin, Bajka o rybaku i rybce
Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy
Juliusz Słowacki, W pamiętniku Zofii Bobrówny
legendy polskie: o Lechu, o Piaście, o Kraku i Wandzie
mit o Orfeuszu i Eurydyce
przypowieści: o siewcy, o pannach roztropnych
Jan Kochanowski, treny I i V
Ignacy Krasicki, Żona modna
Adam Mickiewicz, Śmierć Pułkownika, wybrany utwór z cyklu Sonety krymskie, Pan Tadeusz (księgi: III, V, VI, VII, VIII, IX)
Melchior Wańkowicz, Tędy i owędy (wybrany reportaż)
Jak zaznacza Centralna Komisja Egzaminacyjna, w latach szkolnych 2024/2025 i 2025/2026 zadania w części I arkusza egzaminacyjnego, dotyczące lektur obowiązkowych dla klas IV – VI, będą odnosić się wyłącznie do fragmentu lektury umieszczonego w arkuszu. Nie będzie sprawdzana znajomość treści ani problematyki całej książki obowiązkowej.
Gdzie znaleźć arkusze z lat ubiegłych?
Aby lepiej przygotować się do egzaminu, warto zapoznać się z arkuszami z poprzednich lat:
Co trzeba mieć przy sobie podczas egzaminu?
Na egzamin należy przynieść czarny długopis lub pióro (pisanie innym kolorem może skutkować unieważnieniem pracy) oraz legitymację szkolną. Uczniowie mogą mieć przy sobie także wodę w przezroczystej butelce, bez etykiety.
Nie wolno wnosić na salę żadnych pomocy naukowych, telefonów komórkowych ani urządzeń elektronicznych.
Kiedy wyniki egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego 2025?
Wyniki egzaminu ósmoklasisty 2025 zostaną ogłoszone w piątek 4 lipca 2025 r. Tego dnia uczniowie będą mogli sprawdzić swoje wyniki online oraz odebrać zaświadczenia w szkołach.
Choć egzamin ósmoklasisty nie ma określonego progu zdawalności, to jednak wyniki z niego mają istotny wpływ na to, do jakiej szkoły trafi uczeń. W sytuacji, gdy o przyjęcie do szkoły stara się więcej kandydatów niż jest dostępnych miejsc, wynik egzaminu może okazać się kluczowy.
