FIA 2.0 skierowana jest do podopiecznych placówek opiekuńczo-wychowawczych. Głównym celem jest pokazanie młodym osobom jak umiejętność strategicznego myślenia przyczynia się do realizacji zamierzonych celów - zarówno w pracy jak i w życiu codziennym. W swoim projekcie, Fundacja Hearty stawia również na doskonalenie kompetencji miękkich oraz wzmocnienie wiary w siebie.
Kierunek: edukacja przyszłości
Projekt FIA to kilka miesięcy pracy, konceptualizacji zajęć, szkoleń wolontariuszy. Dzięki zaangażowaniu Serdecznej Społeczności druga edycja rozpoczęła się już w sierpniu.
Do programu zgłosiło się aż 102 dzieci, które przez 4 miesiące zdobywały umiejętności potrzebne podczas finałowego Hackathonu.
Projekt został podzielony na dwa etapy: “Buduj i wspieraj poczucie własnej wartości” oraz “Strategic thinking, czyli myślenie strategiczne na co dzień”.
Uwierz w siebie!
Celem pierwszej części projektu było zmotywowanie do poszerzania horyzontów oraz wspieranie pewności siebie u każdego z uczestników. Po warsztatach i na podstawie wyników przeprowadzonego konkursu, mentorzy z firmy UBS wyróżnili 43 najlepszych prac dzieci. Osoby, które dostały się do drugiego etapu, miały okazję spotykać się z wolontariuszami podczas tematycznych warsztatów online z zakresu: pracy zespołowej, wystąpień publicznych, przygotowywania biznesplanu i planowania strategii.
Po zakończeniu wszystkich spotkań, młodzież została zaproszona do finałowego wydarzenia – Hackathonu. Podczas jednodniowego spotkania online, dzieci zostały podzielone na 4-5 osobowe zespoły i otrzymały zadanie, polegające na przygotowaniu rozwiązań i biznesplanów z tematyki celów zrównoważonego rozwoju.
- Praca z dziećmi jest wymagająca , a ta online jest jeszcze większym wyzwaniem. Za każdym razem bardzo motywuje mnie to, że z każdych zajęć dzieci wynoszą coś dla siebie – obserwuję jak stają się coraz śmielsze, otwarte i kreatywne - mówi wychowawca jednej z placówek.
Motywująca nagroda główna
Nagrodą główną dla dwóch najlepszych zespołów projektowych było stypendium edukacyjne, które przyznano aż dziesięciu uczestnikom. Po udanej prezentacji rozwiązań każdej z grup na gali finałowej, jury ogłosiło 2 zwycięzców:
- zespół z Powiatowego Ośrodka Wychowawczego przy ul. Sobieskiego z Krakowa
- oraz zespół z Siemacha Spot przy ul. Obornickiej we Wrocławiu.
Pierwsza z grup opracowała rozwiązanie związane z celem zrównoważonego rozwoju nr 6, które dotyczyło poprawy jakości stanu wody i warunków sanitarnych. Młodzież stworzyła koncept “Waterhouse”- firmy, zajmującej się instalacją systemów magazynujących zużytą wodę, np. spod prysznica lub z pralki. Misją tego innowacyjnego przedsiębiorstwa było przede wszystkim zmniejszanie zużycia wody i dbanie o środowisko.
Druga zwycięska grupa opracowała rozwiązanie wiążące się z celem nr 2, który dotyczył walki z głodem, bezpieczeństwa żywnościowego i poprawy jakości odżywiania. Młodzież stworzyła koncept restauracji; „Restauracja z darami” poza tradycyjną działalnością gastronomiczna oferowała możliwość zakupu dodatkowych posiłków dla osób potrzebujących, a klientów, którzy zdecydowali się na taką formę pomocy nagradzała zniżkami. Dodatkowo obsługiwała trzy punkty, które nie tylko wydawały ciepłe posiłki i napoje, ale także przyjmowały jedzenie od sklepów i ludzi, którzy np. ugotowali za dużo, przyczyniając się w ten sposób do zmniejszenia ilości marnowanego jedzenia.
- Sobotni wieczór był naładowany adrenaliną: głowy pełne pomysłów i przygotowania, żeby wypaść jak najlepiej! Ale daliśmy radę! Kiedy dostaliśmy wiadomość, że wygraliśmy, radości nie było końca - mówi wychowawca zwycięskiej grupy z Siemacha Spot – Projekt FIA to świetna inicjatywa, każde spotkanie podobało się dzieciom. Byłam obecna na jednym z nich i widziałam niezwykłe zaangażowanie po stronie zarówno dzieci jak i osób, które prowadziły zajęcia.
Efekty niematerialne
Poza nagrodami zdobytymi przez każdego z uczestników, młode osoby zyskały coś o wiele ważniejszego - wiarę w siebie, konkretną wiedzę i umiejętności, które pomogą w realizacji własnych marzeń.
- Jestem pod ogromnym wrażeniem efektów jakie dzięki pracy wolontariuszy udało się osiągnąć naszym dzieciakom. Kiedy oglądałam prezentacje finałowe, nie wierzyłam własnym oczom, nasi podopieczni z taką odwagą i zaangażowaniem prezentowali swoje pomysły. Mało tego! Jakie wspaniałe były te pomysły! Widać było dużą pracę edukacyjną i czas spędzany z dzieciakami przyniósł niezwykłe rezultat - podsumowuje Paulina Wójtowicz, prezes Fundacji Hearty.
W 2021 przewidziana jest trzecia edycja projektu Future Innovators Academy – z nowym motywem przewodnim i nowymi możliwościami rozwoju, ale ze sprawdzonym partnerem, czyli firmą UBS.
Więcej informacji na temat realizowanych projektów dostępnych jest bezpośrednio na stronie Fundacji Hearty: https://heartyfoundation.com/
