W finale prac w ramach tego przedsięwzięcia badacze zaproponują projektantom, wykonawcom i zarządcom dróg wytyczne oraz kompleksowe zestawy możliwych rozwiązań dla skutecznej ochrony przed hałasem, generowanym na drogach.
- Innowacją projektu będzie też próba wprowadzenia nowego podejścia do wyboru rozwiązań ochronnych w drogownictwie - metod łączonych ochrony z uwzględnieniem tzw. krajobrazu akustycznego - zapowiada dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. PK z Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej, kierownik projektu INREH.
Ekrany nie zawsze mają sens
Jak przypomina Politechnika Krakowska, hałas drogowy jest jednym z najbardziej niekorzystnych oddziaływań ruchu drogowego na zdrowie ludzi i środowisko.
- Najczęstszym zabezpieczeniem przed hałasem drogowym są obecnie ekrany przeciwhałasowe, stosowane w sytuacji kiedy poziom głośności przekracza wartości dopuszczalne. Jest wiele przyczyn ich stosowania, m.in. szybkość budowy czy łatwe uzgodnienia budowlane. W wielu przypadkach stosowanie ekranów ma jednak ograniczony sens, a w niektórych powodują one wręcz negatywne oddziaływanie - począwszy od zakłóceń krajobrazu, przez monotonię drogową, zwiększone koszty utrzymania drogi, niebezpieczeństwo dla zwierząt (np. ptaków) aż po tragiczne w skutkach wypadki drogowe po zderzeniu z konstrukcją ekranu. Badania nad innymi metodami redukcji hałasu drogowego wskazują, że najskuteczniejsze są metody zmniejszania hałasu "u źródła", a więc w miejscu, gdzie on powstaje - mówi prof. PK Janusz Bohatkiewicz.
Właśnie z tego punktu wyszli specjaliści z polskich politechnik, planując projekt badawczy, w którym kompleksowo spojrzą na problem drogowego hałasu. Jak przekazują, celem tego projektu jest wskazanie efektywnych, zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju rozwiązań dla redukcji hałasu drogowego na polskich drogach.
- Metody, które wskażemy dzięki projektowi INREH, będą zgodne z kryteriami społecznymi, środowiskowymi i ekonomicznymi, w tym technicznymi, a więc zapewnią działania zrównoważone przy równoczesnym ograniczeniu kosztów. Zrealizujemy dziewięć zadań badawczych i zaproponujemy wytyczne dotyczące tzw. metod łączonych redukcji hałasu, czyli różnych zestawów metod i środków chroniących przed hałasem, których zastosowanie jest tańsze i bardziej skuteczne niż dotychczasowe rozwiązania - zapowiada Janusz Bohatkiewicz.
W ramach dziewięciu zadań badawczych specjaliści sprawdzą, jak na poziom hałasu na drogach i wokół nich wpływają rożne czynniki, m.in.:
- rodzaj i stopień zużycia nawierzchni drogowej,
- zieleń jako element łagodzący oddziaływanie hałasu,
- różne rodzaje ekranów przeciwhałasowych,
- trwałość akustyczna i techniczna dróg,
- hałaśliwość urządzeń dylatacyjnych na mostach,
- sposoby aktywne ochrony przed hałasem.
Hałas drogowy pod lupą naukowców z PK
Realizacja projektu rozpocznie się już 1 października, a potrwa do września 2025 roku. Naukowcom przyznano na nią prawie 2,4 mln zł (50 proc. z NCBiR, 50 proc. z GDDKiA).
Specjaliści z Politechniki Krakowskiej poza koordynacją całego projektu zrealizują w jego ramach zadania związane z badaniami metod aktywnych oraz oceną zielonych rozwiązań wokół dróg, a także analizą efektywności ekranów przeciwhałasowych. Zajmą się też integracją wszystkich zadań i ich wyników. Krakowska uczelnia wesprze również pomiary terenowe i laboratoryjne w zadaniach konsorcjantów. Jak informują naukowcy, praktycznie każde zadanie w projekcie będzie opierało się na badaniach w warunkach terenowych na wybranych odcinkach dróg krajowych, a w niektórych przypadkach również badaniach laboratoryjnych.
Na PK projekt będzie realizowany w Katedrze Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu WIL PK. Zespół badawczy PK to: dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz (kierownik projektu), dr inż. Krystian Woźniak, dr inż. Piotr Buczek, specjaliści związani z nawierzchniami drogowymi oraz pracownicy Laboratorium Katedry, a także współpracujący z Katedrą akustyk dr inż. Maciej Hałucha.
Politechniki: Warszawska, Białostocka oraz Wrocławska skupią się w badaniach na sprawach hałaśliwości różnych rodzajów nawierzchni (uwzględnią w nich też rodzaj i prędkość pojazdów), a Politechnika Rzeszowska na badaniach ekranów wielokrawędziowych i dylatacji mostowych.
- Klimat jak w Dolomitach lub Alpach tuż przy granicy z Małopolską! Zachwyca jesienią
- 10 najpiękniejszych tatrzańskich szlaków jesienią. Tutaj warto iść na wycieczkę
- Tak mieszkają Sławomir i Kajra. To ich urocze gniazdko w Małopolsce
- Wzory i pomysły na jesienne paznokcie. Zobacz inspiracje!
- Jesień w Chorwacji poza sezonem. Dlaczego warto się tam wybrać? TOP 5 powodów!
- Zamek w Muszynie jeszcze zamknięty, a już kusi turystów. Tak wygląda w środku
Czy Polacy boją się Legionelli? - sonda
